CBR900RR -97 Inget halvljus

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Ort
Skogen, Uppsala city
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
Jahapp.. Jag har ingen aning.. Så här är det, hojen stod på gräsmattan.. Det började regna, det blev mjukt o hojen vickade.. Inga synbara skador på hojen förutom en liten bula på tanken.. (givetvis låg det en sten precis där)

Hur som helst, två dagar senare upptäcker jag att jag inte har något halvljus.. In på macken o byter lampa.. Ingen skillnad, Helljuset fungerar på båda sidor.
Kollade lite idag o relät för halvljuset "klickar" när det slås på.. Har inte haft möjlighet o mäta spänningen vid lampan än, köper en voltmätare imorrn om jag inte får någon bra lösning här..


Är det någon som har nån teori?? Vanligt fel kanske?? Lyckades jag kanske bara med konst stycket o köpa en trasig lampa??

Någon??

Mvh//Magnus
 
God början..

Magoo skrev:
2372963 Jahapp.. Jag har ingen aning.. Så här är det, hojen stod på gräsmattan.. Det började regna, det blev mjukt o hojen vickade.. Inga synbara skador på hojen förutom en liten bula på tanken.. (givetvis låg det en sten precis där)
Hur som helst, två dagar senare upptäcker jag att jag inte har något halvljus.. In på macken o byter lampa.. Ingen skillnad, Helljuset fungerar på båda sidor.
Kollade lite idag o relät för halvljuset "klickar" när det slås på.. Har inte haft möjlighet o mäta spänningen vid lampan än, köper en voltmätare imorrn om jag inte får någon bra lösning här..
Är det någon som har nån teori?? Vanligt fel kanske?? Lyckades jag kanske bara med konst stycket o köpa en trasig lampa??
Någon?? Mvh//Magnus
En god början är att offra 79 spänn på en enkel multimeter från Biltema. Du kommer att får mer användning av den är du tror. "Tror" det gör man i kyrkan och kom ihåg att " messen ist wissen", dvs "att mäta är att veta".
Pluståten till lampan går förmodligen så här.
Kraftströmskretsen är: Batteri -> säkring -> relä -> lampa.
Ett sidospår är styrkretsen: Batteri -> säkring -> hel/halvomkopplare - styringång på relä
Men det klickade ju säger du...
Du hittar kabelbrott och lösa anslutningar på nolltid med ett instrument.
Simplaste/snabbaste mätn är att kolla om lampan får spänning på sockeln.Om inte gå bakåt till relät tills du hittar spänningen igen.
Alla mätn görs med ena mätpinnen till jord (ram, motor etc)
 
Kahobe skrev:
2372999 En god början är att offra 79 spänn på en enkel multimeter från Biltema. Du kommer att får mer användning av den är du tror. "Tror" det gör man i kyrkan och kom ihåg att " messen ist wissen", dvs "att mäta är att veta".
Pluståten till lampan går förmodligen så här.
Kraftströmskretsen är: Batteri -> säkring -> relä -> lampa.
Ett sidospår är styrkretsen: Batteri -> säkring -> hel/halvomkopplare - styringång på relä
Men det klickade ju säger du...
Du hittar kabelbrott och lösa anslutningar på nolltid med ett instrument.
Simplaste/snabbaste mätn är att kolla om lampan får spänning på sockeln.Om inte gå bakåt till relät tills du hittar spänningen igen.
Alla mätn görs med ena mätpinnen till jord (ram, motor etc)


Jodå, jag har koll på hur en sån funkar o har haft en.. men den har försvunnit under tiden..
Tänkte mest om nån kände igen felet här o kunde ge en snabb lösning..
Tackar för svaret dock.

UrbanTiger skrev:
2373143 Kolla så inte omkopplaren på styret har fått sig en smäll.
Hojen ramlade väl åt den sidan kan jag tänka.


Japp, det stämmer helt.. o efteråt märkte jag att omkopplaren satt löst (gick o vrida på) men jag skruvade isär den idag o allt såg helt ut o som sagt, relät klickar ju när jag slår om den...


Mvh//Mange
 
Last edited:
UrbanTiger skrev:
2374183 Misstänker ändå att nått tjall med omkopplaren kan finnas.
Kollar i elshema...

Kollade och där är två reläer. Ett för hel och ett för halv.
Tre kablar går till omkopplaren. För du samman den vita med den blå/vita så ska halvljusrelät dra.
Och ben blå till blåvit så ska helljusrelät dra.

Det är samma färger nere vid reläerna..


Suveränt, de där ska kollas.. hojen e inte hemma nu(skönare o åka jobb bil när det regnar...:D ) kollar till helgen...

Stort tack för att du orkar bry dig:bow .
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top