CBR600F dör efter 5 minuters körning.

Dundermusen

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Letar
Jag var ute och körde som vanligt här om dagen och efter ett par mil så rycker hojen till, tappar kraft och dör.
Försöker få igång den igen men utan att lyckas, startmotorn snurrar och låter som vanligt men motorn hoppar inte igång.
Ger upp, sätter mig i diket och ringer en polare som kommer ut efter ca 20 minuter. Han sätter sig på hojen och startar den utan problem.
Nu kan man köra med den i ca 5 minuter sen rycker den till, tappar kraften och dör. Sen får man vänta typ 20 minuter innan man kan starta den igen, och sen blir det samma sak.

Någon som har vart med om något liknande?

Hojen är en CBR 600 F -95

Haft av tanken nyligen? Det första jag tänker på är veck på soppaslangen. Tar en stund för mer soppa att rinna ner då.

Kan också vara luftningsslangen (Vad den nu heter i tekniska termer vet jag inte) Har du provat att öppna tanklocket när det har dött och sen prova att starta den. Hade liknande problem med min -97:a och då hjälpte det att öppna tanklocket (blev samma fenomen som gammla plast dunkarna till båtarna) och då visade det sig att luftningsslangen går under sadel, den hade hamnat i kläm över vintern när jag hade plockat ner hojen.

/Brkn

Prova öppna tanklocket direkt när den stannat och försök starta den igen.

Kan också vara luftningsslangen (Vad den nu heter i tekniska termer vet jag inte) Har du provat att öppna tanklocket när det har dött och sen prova att starta den. Hade liknande problem med min -97:a och då hjälpte det att öppna tanklocket (blev samma fenomen som gammla plast dunkarna till båtarna) och då visade det sig att luftningsslangen går under sadel, den hade hamnat i kläm över vintern när jag hade plockat ner hojen.

/Brkn

Visst ja, det glömde jag... jag blev stående mitt i mörkaste småland mitt i natten pga. det. Råkade klämma avluftningsslangen med tankväskan. Blev stående mellan 23.30 och 02.00 mitt i skogen, mörkt som fan, och hann riva halva hojen i skenet från en ficklampa innan jag kom på att jag bara behövde flytta bak tankväskan två centimeter :huvet Det är humor det...

Har inte haft av tanken så soppaslangen borde inte vara i klämm.

Har prövat att starta den med öppet tanklock men det hjälpte inte.

jag har precis samma problem med min, tror felet ligger i soppakranen eller bränslepumpen. men med min så kommer felet om man varva hojen lite släpper på gasen och drar på igen och då börjar den hacka och stannar så får man vänta en kvart sen så startar den, men går bara på två cylindrar

tändspole eller nått med tändsystemet slutar funka då den blir varm då den svalnar funkar det igen en stund tills den blir varm impulsgivare kanske:va

Kolla bränsle filter.Kan även sitta ett i tanken.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT