CBR500R vs ER6F för A2-kort

Cheb

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2016
Ort
Lund
Hoj
2006, Yamaha MT-03
Tjenare alla fantastiska motorcyklister!

Sålde precis av min Yamaha MT-03 (2006) då jag är på jakt efter hoj som är bättre lämpad för längre sträckor.

Efter en hel del research och uteslutning har jag nu kommit fram till att valet står mellan att köpa en begagnad Honda CBR500R och en begagnad Kawasaki ER6F (strypt till 35 kW).

Som rubriken lyder har jag A2-kort och ett år kvar tills dess att jag kan ta tungt kort.

Ni får hemskt gärna dela med er av era åsikter och erfarenheter av dessa två modeller och vilken ni hade valt (och varför så klart). De ligger i ungefär samma prisklass på blocket.

Kom gärna med tips! :)
 
Cbr 500 har den stora fördelen att ge 48 Hk i orginalskick. Det gör att gasrullen har en normal vridningsvinkel från tomgång till fullgas. På ER 6 är den begränsad av strypningen.

ER 6 kan förändras till fulleffekt genom att dra ur en kontakt ( U-länk) och ta bort en stoppskruv / plåtbleck vid gasspjällen. Det gör att maskinen kan ge fulleffekt vid t'ex bankörning.
 
Last edited:
har inte kollat på några bänkningspapper men jag tror er6an har mer vridmoment över hela registret.

Personligen är jag inte impad av cbr500 alls. men de e jag de, er6f för min del!
 
ER 6 finns i tre versioner beroende på årsmodell. 2006-08,. 2009- 2011 och 2012-2016. Min favorit är den nya modellen 2012-2016. Den har bäst chassie( nykonstruerad).

Jag anser att er 6 2012- är överlägsen cbr 500
 
ER6 har ju också fördelen att du kan köra upp med den för A när du tagit bort strypningen och då har du en "riktig" tung hoj. Sen kanske det inte är din drömcykel men det är en cykel du har :) (körde runt på en ER6 i ett år efter kortet men ville ha en större cykel för mina 185cm)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top