Cbr motor i en cb hornet?

onelegidiot

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
2002 honda cb600f hornet
jag är väldigt nöjd med min hoj honda hornet 600 2002 men vill ha lite mer pulver i den och undrar om det finns en cbr 900 motor modell som kan passa med mindre modifikation på hojen och går den att få igenom en besiktningen? jag hade tänkt lägga ca 10.000-15.000 kr
tacksam för alla svar

Hojen kommer då klassas som ombyggt fordon och det brukar då tillåtas tio procents effektökning.
Bänkpapper krävs och det går ju att fixas.
Vad du ska titta på och mäta är om både botten på blocket och toppen gå in i ramen.
Stämmer motorfästena, linjerar kedjan osv, får luftburk plats osv.
ALLT går frågan är bara att du klarar det själv alt. har massa bra kontakter som kan hjälpa dig.

Fick massera min 900-ram samt bygga om motorfästena rejält för att få in en 1100.
Just det....................inte jag mina duktiga vänner.
Sånna krävs !:tummenupp

Det är ju en stålram så det funkar nog....
Men hojen faller i värde och har för mig att den 600an och 900an inte direkt är "syster" motorer så som 900 och 1100an som gör att monteringen är relativt enkel.

Sälj Hornet 600 och köp en Hornet 900 istället. Hornet 900 har insprutning istället den "gamla" Hornet 600 som har förgasare. Skall du ha dit en insprutningsmotor på din hoj, så mäste även kabelhärva och styrbox bytas förutom allt annat.
Tror inte att det är lönsamt att göra så stora ombyggnader med tanke på priset för en beg hornet 900.
Har för mig att chassie och bromsar är bättre på 900 modellen än på 600 an. Det är också något du missar om du bygger om hojen.
Skulle tro att andrahandsvärdet blir ganska lågt efter ombyggnaden.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...