cbr 954, svår att få upp på slangen.

c9b5r4

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Finland
Hoj
cbr 954 -03
Köpte mig en 954 i vintras, fin hoj på alla sätt men väldigt svår att få upp på bakhjulet. Powerwheelies på ettan är inget problem men sen... Ingen chans att få upp den i tvåan enbart med gaspådrag, för att inte tala om högre växlar. Som bäst lättar framhjulet lite när tanken närmar sig tom.

Provkörde kompisens R1 -05 och den stegrade ju i trean ännu bara på gasen, och även i 4:an med ett lätt knyck i styret. Samma sak med en annan kompis zx10... Kändes dock inte fullt lika kraftig men ändå inga problem att få upp den på slangen.

954 är ju visserligen en lite klenare maskin jämfört med dessa två men ska det ändå vara såhär svårt att få upp den... Pratade med en bekant som driver en honda verkstad, som för övrigt har en likadan cykel och han sade samma sak, fin hoj på alla sätt men det är ingen bakhjulsmaskin.

Några andra med erfarenhet av 954:an som upplever samma sak, eller är det bara jag som inte har den rätta "touchen"? Kan ju tillägga att jag väger närmare 100 kilo så det gör antagligen sitt till att den är svår att få upp.
 
öööh.. en R1-05 som du kan gasa upp på slangen i 4:ans växel med ett litet ryck i styret?! :va
Antingen är du riktigt duktig eller lever du i en fantasivärld där rosa elefanter dansar på fluffiga små moln.

BTT: Tror att du ska kunna rycka/gasa upp en 954 i tvåans växel men annars får du använda kopplingen. Brukar fungera bra.
 
öööh.. en R1-05 som du kan gasa upp på slangen i 4:ans växel med ett litet ryck i styret?! :va
Antingen är du riktigt duktig eller lever du i en fantasivärld där rosa elefanter dansar på fluffiga små moln.

BTT: Tror att du ska kunna rycka/gasa upp en 954 i tvåans växel men annars får du använda kopplingen. Brukar fungera bra.


Skulle inte kalla mig speciellt duktig, snarare medelmåttig. Litet ryck och litet ryck, iaf litet om man jämför med hur jag river och sliter i 954:an i mina tröstlösa försök att få upp den. :rolleyes:

Var ingen fullfjädrad slangning i 4:an, men framändan lättade från marken iaf vid gassläpp vid 8-9k rpm och sedan fullt på igen. Tror nog den skulle ha stigit mera, men känner mig inte riktigt bekväm och säker på bakhjulet i dessa hastigheter... Bör kanske nämnas att det sitter yoshi helsystem och PC på R1:an.
 
Har aldrig använt mig av "koppla upp" metoden, och behärskar således inte detta. Hittills har det funkat bra med gas/ryck metoden på dom hojar jag kört.

Började öva på att koppla upp den för några veckor sen, men det senaste försöket slutade i ett sjuhelvetes styrslag som övergick i wobbel (skaffa styrdämpare, jag vet). Fick med nöd och näppe detta upprett innan det gick åt helvete.

Efter denna incident har jag inte varit så sugen på "uppkoppling"...
 
Hondorna är såna. De går fort med båda hjulen i backen :D Det är lika på CBR1000. 8000 varv på tvåan, ryck och fullgas = sticker utan lyft. Gasa upp på ettan och lägg i tvåan-trean-resten eller koppla upp är dina alternativ om du vill åka Honda. Därför tycker många, däribland jag, att de är lite karaktärslösa även om de går som på räls.
 
slanga..

ja har inga problem alls med att ge gas å ta upp den utan koppling på varken 2-3ans växel,kanske ligger i tekniken som ja har då..sen när man ska upp på fyran så blir det höga varv å släppa koppling,givet gör ja väl d på dom lägre med ibland men absolut inget måste..

öööh.. en R1-05 som du kan gasa upp på slangen i 4:ans växel med ett litet ryck i styret?! :va
Antingen är du riktigt duktig eller lever du i en fantasivärld där rosa elefanter dansar på fluffiga små moln.

BTT: Tror att du ska kunna rycka/gasa upp en 954 i tvåans växel men annars får du använda kopplingen. Brukar fungera bra.

jepp det ligger nog i tekniken som du säger,ja löser d utan problem med polarens r1a på 4an..han har iofs en 04 om det skulle vara skillnad mellan era vet ja inte..
 
Last edited:
Jag har drevat upp min två kugg bak och naturligtvis har jag crosstyre på, den går utan problem upp på de första fyra växlarna på gasen. Femman och sexan har jag inte provat men femman går säkert om man är beslutsam och kör nog fort.

Handlar mycket om teknik men de första två på gas och med koppling på trean ska inte vara några problem om du har originaldrevat och clip-on.

Sätt dig långt bak i sadeln när du ska ta upp hojen och luta dig bakåt när den är på väg upp så kommer din vikt att jobba med dig istället för emot dig.
 
Last edited:
En trialhoj med några 10-tals hästar är lätt att köra km-tals på bakhjulet :tummenupp
 
Alltid lika kul att läsa/höra om folk som har problem att powerwheela sina 150hk+ literhojar :D

de som är bäst är att sen kommer de klota som fan å försäkringsbolaget sitter här å läser vad han försöker göra å ersättning uteblir :P

En trialhoj med några 10-tals hästar är lätt att köra km-tals på bakhjulet :tummenupp

ja men så väger den mindre än min gammla röda 3hjuling också :P
 
Last edited:
3061280 Alltid lika kul att läsa/höra om folk som har problem att powerwheela sina 150hk+ literhojar :D
Beror väl på vad man menar med "powerwheela". Ligger man ned bakom kåpglaset och är mjuk i kroppen så reser sig dom inte så mkt. Sitter man rakt upp och knycker till med kroppen så lyfter dom ju väldigt lätt.
 
Jag har själv en CBR 954 -03 och har inga problem att dra upp den på slangen i 2:an. 90 - 100 knyck o ett litet ryck, sen kommer den utan problem, enbart på gaspådrag. Träna på bara så hittar du snart den rätta touchen ;-)
 
Bläjden är ju ruggit stadig väl på slangen.. Dreva om hojen, större bakdrev och mindre fram, då blire inga problem. Koppla som alla andra säger funkar också. Koppla upp på tvåan och sen får du lära dig att växla på slangen..
 
Min 06:a blade poweruiilade på ettan och tvåan. Övriga växlar får man koppla upp den på. Polaren har en 954. Även den fick jag upp på ett och två. Fanns inte vidare mycket marginaler på tvåan kanske men med lite "feeling" fick man upp även denna på tvåan.

Skillnaden låg främst i att man måste vara mer noggran och planera när man ska uiila med 954:an. Dvs välja varv och hur man sitter med lite mer omsorg. 954:an kändes även stabilare på slangen jämfört med tusenkubikaren. Lite busskänsla - trögare att få upp men när man väl låg där var hojen mkt stabil.


How to do it with 954:
Ettan - bara att gasa..
Tvåan - Flytta bak så långt du kan på sadeln. Lägg dig på 8000 varv, full pung och ett lätt ryck i styret.
Trean - koppla..

Ut o träna! :yoparty
 
såg en kille på en 929 blade som knyckte upp den på gasen på 2an utan problem så det borde väl du klara? :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top