CBR 900 VS Ninja 900 ?

Svarvern

Du håller käften när du pratar med mig
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
05 Yamaha R1
Goddagens, jag tänkte höra med er som kör CBR och er som kör zx9r vad som är positivt/negativt med hojarna, årsmodell 97-99 är det som är intressant. Även när ventiljusteringen ska göras på respektive hoj. Tack på förhand/micke

Svarvern skrev:
vad som är positivt/negativt med hojarna, årsmodell 97-99 är det som är intressant.

att de tex är STOR skillnad på ZX9R -97 och -98.. (ny modell)

Jag har en blade -92(ganska lik 92-99) och min mesta hoj kompis har en zx9 -95.(samma som -97)
Hojarna går brutalt lika i acceleration och hastighet. Vi har prövar några gånger kan man väl säga. Min blade sticker i början men när jag petat i trean så är ninjan om. Men det skiljer inte mycket upp till 200km/h
Hur mycket förarna skiljer vet jag inte :)
Min blade känns stabilare när man svänger tycker jag. Ninjan känns mer som en sporttourer. den är lite större och har lite mer finesser(typ tankmätare).
Bladen har dock en oskön körställning för mig 185cm/87kg. Ninjan är mycket skönare. Klarar typ 45min på bladen sen är det sträck stopp.
Jag väljer dock bladen i alla lägen. Det första min kompis fick göra var att byta topplockspackning. Är vanligt problem på de första ninjorna. Lyssna om det bubblar i expansionskärlet efter lite varmkörning.
Min blade är väldigt toppig i registret, medans ninjan är mer jämn.
Ja, det var väl lite vad JAG tycker.

Men som sagt, säkert inte alla som håller med mig.

Lycka till

Mvh Pär

Svarvern skrev:
Goddagens, jag tänkte höra med er som kör CBR och er som kör zx9r vad som är positivt/negativt med hojarna, årsmodell 97-99 är det som är intressant. Även när ventiljusteringen ska göras på respektive hoj. Tack på förhand/micke
Kawwan är nog lite mer touring än hondan (tyngre, tankmätare) hondan är en kanon hoj om man gillar när det krokar på.

Zx 9 från 98 ar kanon hojar 97 och gamlare ar NOT! Har provat och den gamla kjanns som en buss stor och trøg.....

som många här säger är 98ans zx9 en helt ny hoj som inte har annat än namnet gemensamt med den äldre modellen.
Allt beror ju på hur du tänker använda hojen, Hondan är sportigare än en äldre zx9 men den nyare zx9 är liknade.
Själv skulle jag valt en zx9 98 över bladen som jag tycker blev tristare med åren, innan den nya 00 modellen kom.
Men står det mellan en zx9 94-97 och en blade av samma årsmodeller så blir det Hondan, kawan är snabb men är en sporttouringhoj, inget fel i det men som sagt hur vill du köra hojen?

Troligen har båda 2400 mils intervaller mellan ventilkontrollarna, jag vet tat vissa kawor har 1200 mil.

Last edited:
ninjan har också ventil juste vid 1200 (går att göra själv)
lite fakta
zx9r 99a vikt 183 kg hk 143 /11000rpm vrid 10,3kg/9000rpm axel avst 1415 mm

fireblade 99a vikt 180 kg hk 130/10500rpm vrid 9,4kg/8500rpm axel avst 1405 mm

ser man på det så är det nog mest smaksak själv älskar jag ninjan

Har aldrig kört en blade men kan varmt rekomedera ninjan, sportig även om den inte är en fullblodsräser men ändå bekväm och lättkörd.

Utan att citera nån så tackar jag så mycket för svaren....till den som undrar, det är inte jag som ska ha den, utan en polare...ska visa det här så får han fundera lite....förresten..han har precis sålt sin gamla HD...

Svarvern skrev:

Jag har under en längre tid kört en Zx9 från 98. Helt klart en fin cykel dock aningen stor må jag säga samt ganska klumpig.
Har sedan en tid tillbaka kört en Cbr 954 från 02 och jag skulle nog inte byta till en Ninja igen. Cbr:en är i mina ögon en klart roligare cykel. Men smaken är som baken....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT