Cbr 900 rr -92 +/- med att äga en sån?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Jämnför gärna med en GSX-R 1100 från samma år. Har kört en sån en del, så det är det enda jag har att jämnföra med.

Effekt?
Vid 6000mil vad bör vara gjort på en sån hoj? Vad brukar krångla?
Hur är dom att köra i jämnförelse mot en GSX-R 1100 från 92?
Var finns effekten? Är det som att köra en 750 eller känns den som en 1100?
Hur bra sitter man på en sån jämnfört med t.ex en GSX-R från 92 om man är 2 meter lång?

Passar dom bra som streetfighter med crosstyre?

Går dom i högsta försäkringsklassen eller klarar man sig undan billigare?
 
Vad som bör vara byt, samma som på alla andra kolla bromsar att den inte knackar förmycket .. den har ju trots allt gått 6000 mil.
Ett vanligt fel är att 2´ans växel hoppar ur om man ger fullt på 2´an.
Annars så är dom rätt så driftsäkra.
cbr´n känns mycket mer lätthaterlig jämnfört med gsxen (hjul basen är mycket kortare på cbr´n)
Ska du köra bana köp cbr´n, ligga och blåsa på typ e22 eller köra strippen så köp gsxen)
cbr typ 120 hk
gsx-r typ 140 hk (och massor med vrid)
cbr´en är underbar som streetfighter (kort hjulbas) svin go att wheeela med
(en klar nackdel är dock att dom tappar olje trycket vid rullande stoppies på 5m +)
Jag sitter som gjuten på min blade -92 (jag e 184 cm)
Medans du som är typ 2 m sitter nog bättre på gsxen)
Bägge två har ett välldigt fint och mjukt effekt register.

Så du får helt enkelt prova dig fram och se vad du tycker.
:)
 
Jag har haft bägge hojarna...om du ska åka krokigt med polarna så ska du ha en blade precis som fincken säger. Främre kåpstaget på blade ger ofta vika efter mycket wheelande...vilket kan sluta med att kåpsetet lägger sig på styret och du kan inte styra. En styrdämpare e inte fel heller, så fort framdäcket e lite slitet vobblar dom lätt. Annars håller dom jävligt bra..
 
Jag tycker att bladen från -92 är sjukt snygg. Speciellt med orginal bromsskivor.
Men med försäkring så _tror_ jag att Bilsport och MC har en specialf. för tio år gammla hojar om man har en tjugo år gammal och där med.
Båda skulle då tillsammans kosta 2600 hel/hel.
Men jag hörde det på fyllan och villan men kolla upp det om du handlar en.
 
Silwer skrev:
sällan som sporthojar räknas in i klassikerförsäkringar, en gixxer från mitten av 80-talet har tex inga förmildrande omständigheter.

Nä, men nästa år kan man ha en 750 som klassiker om den ser "orginal" ut, fast hur många gör det?

Men min inte fullt så sportiga CB1100R är klassiker, 1300:- hel/hel
 
Jag hade en blade 92a köpte den helt ny hade den i sex år tills jag bytte till en kass R1a.
Var mycket nöjd med bladen mycket hög kvalitet mkt bättre än min fd R1a.
De problem jag hade ned Bladen var inte många, det enda som var en sva punkt var batterien som hade en tendens att lämna in med gämna mellanrum.
Fick problem med vxllådan hoppade ur 2an men det var efter 5 års hård körning kostade runt 2500kr i delar att rep.
Då jag sålde bladen så bänkade den nya ägaren den till 139 på vevaxelen, hade bara portad topp, advance unit, och slipon.
Passa dej för nerkörda ex då de flesta har levt ett mkt hårt liv...


WestW skrev:
Jämnför gärna med en GSX-R 1100 från samma år. Har kört en sån en del, så det är det enda jag har att jämnföra med.

Effekt?
Vid 6000mil vad bör vara gjort på en sån hoj? Vad brukar krångla?
Hur är dom att köra i jämnförelse mot en GSX-R 1100 från 92?
Var finns effekten? Är det som att köra en 750 eller känns den som en 1100?
Hur bra sitter man på en sån jämnfört med t.ex en GSX-R från 92 om man är 2 meter lång?

Passar dom bra som streetfighter med crosstyre?

Går dom i högsta försäkringsklassen eller klarar man sig undan billigare?
 
Det fina är att det går att klämma i en Blackbird motor i den!!!! :tummenupp



Kan säga att CBRen är klart trevligare än GSX1100 av samma årsmodell.
GSX är en touring hoj i mina ögon medans CBRen är en lite mer vägsmiskare!

2ans drev är väl nästan standard fel.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top