CBR 900 med Blackbirdmotor tvärdör

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Som rubriken lyder så har min kompisare fått ett jobbigt fel på sin 94as cbr900 som någon pillat i en Blackbirdmotor insprutare i.Den har funkar flera år efter motorbytet men nu tvärstannar den närsom i olika farter och efter olika antal mil körda. Den dör som om man slagit av tändningen. Vid de första stoppen i fart så gick de starta om den bara genom att dra in koppling och trycka på start men nu måste han ner i fart och lägg i friläge!? Den startar omg när han fått i neutralen och kan då funka x antal km igen.
Sidostödets dödarfunktion är bortkopplad sedan många år.

Går de koppla förbi/bort tippsensorn?
Han ska prova et annat batteri.
Han har kollat kablage och jordpunkter pluspunkter som är skruvade på startrelä batteri mm.

Som rubriken lyder så har min kompisare fått ett jobbigt fel på sin 94as cbr900 som någon pillat i en Blackbirdmotor insprutare i.Den har funkar flera år efter motorbytet men nu tvärstannar den närsom i olika farter och efter olika antal mil körda. Den dör som om man slagit av tändningen. Vid de första stoppen i fart så gick de starta om den bara genom att dra in koppling och trycka på start men nu måste han ner i fart och lägg i friläge!? Den startar omg när han fått i neutralen och kan då funka x antal km igen.
Sidostödets dödarfunktion är bortkopplad sedan många år.

Går de koppla förbi/bort tippsensorn?
Han ska prova et annat batteri.
Han har kollat kablage och jordpunkter pluspunkter som är skruvade på startrelä batteri mm.

Låter för mig som det kommer någon signal från växellådan (eller inte kommer någon signal från växellådan). Har den "timing retard" som Suzuki från växellådan ?
Koppla bort den där signalen. Ersätt med "rätt" motstånd om den har "timing retard".

En annan förklaring är glappkontakt någonstans. Som kommer med vibrationerna vid högre varv. Och upphör vid de svagare vibrationerna vid lågt varv.

Last edited:
Låter som en bränsle pump e på g att ge upp

De va min första gissning också men vid närmare eftertanke så borde väl motorn bluddra till eller liknade motorstörning innan den lägger av?
Eller kan motorn klippa rakt av om pumpen stannar :va

De va min första gissning också men vid närmare eftertanke så borde väl motorn bluddra till eller liknade motorstörning innan den lägger av?
Eller kan motorn klippa rakt av om pumpen stannar :va
Trycket faller ju fort om pumpen lägger av, och då dör ju motorn väldigt fort också. Det går ju inte att komprimera vätskor, och det finns ju ingen luftkudde som i ett hydroforsystem, så det borde bli ungefär som att fimpa tändningen.

Trycket faller ju fort om pumpen lägger av, och då dör ju motorn väldigt fort också. Det går ju inte att komprimera vätskor, och det finns ju ingen luftkudde som i ett hydroforsystem, så det borde bli ungefär som att fimpa tändningen.

Ja det är mycket möjligt jag har aldrig fått pumpfel. Man skulle kunna testa sätta dit en vippis och slå av pumpen i fart för att känna om de blir liknade död.

Det är förvånansvärt vanligt att motorn dör p g a det inte kommer in luft i tanken, d v s luftslangen till tanken är igensatt. Då brukar den i och för sig inte vilja starta förrän man öppnat tanklocket. Man hör att luft sugs in i tanken när tanklocket öppnas.

Det är förvånansvärt vanligt att motorn dör p g a det inte kommer in luft i tanken, d v s luftslangen till tanken är igensatt. Då brukar den i och för sig inte vilja starta förrän man öppnat tanklocket. Man hör att luft sugs in i tanken när tanklocket öppnas.

Yes de har jag själv råkat ut för på en förgasarhoj den dog efter ca 7km och startade inte förrän man öppnat tanklocket eller efter minst 20 min stillestånd utan att öppna tanklock.
Värt att prova ändå :tummenupp

Tar om en fråga för att bumpa och jag vill veta om de går.

Går de tjuvkoppla förbi tippsensorn?
Hur vanlig är de att en tippsensor semi lägger av eller lägger av för gott?

Tar om en fråga för att bumpa och jag vill veta om de går.

Går de tjuvkoppla förbi tippsensorn?
Hur vanlig är de att en tippsensor semi lägger av eller lägger av för gott?
Högst troligt ja, det enklaste är ju att bara ta bort den. Är hojen stendöd då så byglar du bara stiften i kontakten, lite beroende på konstruktionen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti