Cbr 900 -92 Turbo, Blåser olja ur vevhusventilationen

tvärkört

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Hoj
Cbr 900 Turbo
Hej
Var ute på isen i dag och drog ett par riktiga fullgasrepor, sedan så märkte jag att hojen sölade olja från vevhusventilation som är placerad under tanken.
Kan det vara så illa att kolvringarna satt sig?
Möjligtvis så kan det ha blivit lite mycket olja vid senaste oljebytet men då bör jag väll ha märkt det direkt?

Pratar vi stora mängder eller små?
Kan mycket väl vara pjåkiga kolvringar ja, komptest?
För mycket olja borde inte pressa ut genom ventilationen tycker jag, men däremot kan du tappa oljetryck om veven vispar i oljan, så se till att du har rätt nivå i tråget för bövelen!

Pratar vi stora mängder eller små?
Kan mycket väl vara pjåkiga kolvringar ja, komptest?
För mycket olja borde inte pressa ut genom ventilationen tycker jag, men däremot kan du tappa oljetryck om veven vispar i oljan, så se till att du har rätt nivå i tråget för bövelen!

Är ganska säker på att jag hade rätt mängd.........det var tillräckligt för att de skulle spruta ner hela hojen ink mina ben, så det var nog en del.
Får ta och göra ett komptest.

Kolla om det ryker från vevhusventilationen när den går på tomgång. Kolla kompet. Om det ryker från vevhusventen och du har lite lägre komp på nån eller några burkar så har det nog gått nån kolv. På min zx9 sprack kolvringlandet mellan de två översta kolvringarna, på cylinder 2 och/eller 3. Då fick jag problem med att den sölade olja och rykte.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti