CBR 600F -91 rök vid start

oldmagic

Ny medlem
Gick med
21 May 2015
Hoj
91, Honda CBR 600F
Hejsan alla!

Är ny här på forumet och har precis köpt min första hoj en Honda CBR 600F -91
Är ju lite kluven i detta då min älskade bror gick bort för snart 2 år sedan (http://www.sporthoj.com/profil/37444) i just en mc olycka.
Så har inte han till hjälp längre så kom jag på att han varit här ute på detta forumet mycket och tänkte att jag tar hjälp här ifrån jag med.

Problemet:

Vid start av mcn så kommer det en del rök från avgas systemet.
Är detta ett täcken på att något är fel och om så, vad skulle detta kunna bero på?

Slutar det ryka när den gått varm?
Om inte, hur luktar röken?

Slutar det ryka när den gått varm?
Om inte, hur luktar röken?

Ja det gör den (tror jag) har faktiskt inte varit smart nog och checka efter :)
Men det ska jag allt göra i veckan!

Och bara för att ska jag nog dra ner snoken o lukta lite på röken med bara för att hehe :)

Det samlas oftast kondens i ljuddämparen. Speciellt om den står utomhus en längre stund. Vid start så värms fukten upp och kommer ut via avgasröret som "rök".
Inget farligt med det.

Ja det gör den (tror jag) har faktiskt inte varit smart nog och checka efter :)
Men det ska jag allt göra i veckan!

Och bara för att ska jag nog dra ner snoken o lukta lite på röken med bara för att hehe :)

mest troligt på kondensvatten... dock så kan gamla motorer släppa lite olja genom ventiltätningarna med vid uppstart! inget farligt...

mvh

Ja färg på röken är ju lite avgörande.

Vit = kondens

Blå = olja

Är den blå och alltid ryker vid första starten för dagen, och om den slutar ryka efter att du varvat motorn lite är det nog ventilhattarna som läcker.

Beror ju lite på hur länge den ryker och så med. Är det bara en puff hade jag inte oroat mig :)

https://www.youtube.com/watch?v=ukQ2fwJuWeI så ser oljerök ut. Tjock och ligger kvar ett tag.

Då är det nog kondens röken är vit:)

Som sagt, ryker den bara i början så är det ingen fara. Fortsätter den att ryka hela tiden kan det vara dags att börja kika efter orsak.
Två av mina hojar ryker vitt vid uppstart om man gasar lite, två av dem blåryker hela tiden. (Men de ska blåryka. :hihi)

Back