CBR 600f -87 som ej startar:(

CBR_jess

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda CBR 600f -87
undefined
Min Honda CBR 600f -87, vill inte starta..
Missade att tömma förgasaren innan jag ställde in den men tanken var full. Har köpt nytt batteri och tändstiften ska vara bytta rätt så nyligen.
Det verkar som bensinen inte kommer fram.. för det verkar inte tända. Sprang igång den en gång men då stannade den efter ett tags hackande..

Bränslefiltret eller vad jag tror e bränslefiltret är halvfullt. Ska det vara så? eller har bensinen i förgasaren täppt igen rören under vintervilan? Om man ska tömma förgasaren hur gör man då? Var ska man pytsa in startgas om man ska använda det?

Vad tror ni det kan vara för fel? All hjälp uppskattas!

/Jess

Hej! Det där med att den gick men sen hackade och dog kan ju bero på att den tömde flottörhusen i förgasarna men ingen soppa kommer fram. Min bror har en likadan hoj och när hans dog så var det bensinpumpen som inte ville längre.. filtret brukar vara halvfullt. Helt normalt, iaf på min hoj.. :) Kommer inte riktigt ihåg var vi pytsade in startgas, men det ska gå någonstans utan att skruva ner hela hojen. Tar den inte in luft under sadeln? Lyft och kolla! Pumpen har bara plus och minus så om du vill kolla den så koppla loss sladdarna från pumpen och dra sladdar direkt till batteriet. Så gjorde jag iaf.. om du vill tömma förgasarna så ska det finnas en bult på undersidan av varje flottörhus. Lossa dem så rinner soppan ut. lycka till!

CBR_jess skrev:
Vad tror ni det kan vara för fel? All hjälp uppskattas!
/Jess

Jag tycker också att det låter som ett klockrent fall av "gammal bensin i förgasarna". Som sagt, töm förgasarna och töm eventuellt hela tanken och byt till färsk bensin. Den gamla kan du spä ut i biltanken med. Från förgasarna leder dräneringsslangar ner under hojen, framför svingen. Ställ nåt som samlar upp, och hitta de små skruvarna i botten av varje flottörhus (längst ner på varje förgasare alltså. Trångt och småpilligt, men inte svårt alls!

(Passa dessutom på och ladda batteriet igen till nästa startförsök.)

Lycka till, och hör av dig om det inte vill sig.

Bifogat

• CBR600förgasare.jpg
    CBR600förgasare.jpg
    113.5 KB · Visningar: 49
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...