CBR 600F 2001, vinglar i låg fart

ValterCBR

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Honda VFR 800 ´07
Hej. Min CBR 600F 2001 känns lite vinglig i låg fart, känns som att hojen vinglar höger-vänster över framhjulet. Går bra i högre fart, ca 50km/h och uppåt.
Styrlagret är bytt för ca 2 år sen, vingligheten blev inte bättre av det.

Tar tacksamt emot alla tips.

Mvh/ Valter

Har du styrdämpare? Vet att min var inställd på ett sätt som inte alls passade mig i början vilket resulterade i ett vobbelliknande ormigt slingrande i hastigheter under ca 50km/h... Lycka till

Slitet framdäck, för lågt lufttryck, för stort spel i styrlager?

Ditt framdäck är schletet? Är det ett Michelin Macadam, tro?

Nej, däcket är nytt och fint, hojen var likadan med det gamla däcket, sliter ej snett. Har ingen styrdämpare och som sagt lagret är bytt för knappt 2 år sen, i samband med att jag köpte hojen. Killen som hade den före mig åkte med väldigt lågt tryck i däcken, så jag trodde att framdäcket har blivit lite skadat av detta, men maskinen beter sig likadant efter bytet av däck. Nu sitter det Conti Road Attack på fälgarna, runda och fina. Så jag tror det är nåt annat. Tänkte kolla upp ifall hjulen spårar korrekt. Det känns som att styret går från sida till sida i låg fart, lite läskigt är det ibland. Sen försvinner det så fort man har lite fart.

Mvh/ Valter

Har du kollat bromsskivorna så dom inte är skeva? Om en skiva är skev så kan det kanske hända att den "bromsar till" vid oket och rycker hjulet åt ett håll? Bara en gissning... Borde vara lätt att kolla iaf, bara att lyfta framändan och snurra hjulet.

Har du kollat bromsskivorna så dom inte är skeva? Om en skiva är skev så kan det kanske hända att den "bromsar till" vid oket och rycker hjulet åt ett håll? Bara en gissning... Borde vara lätt att kolla iaf, bara att lyfta framändan och snurra hjulet.

Du tänker nog på PIAGGO MP3, denna hoj har bara ett framhjul...

Har du styrdämpare?

Öhh, läs igen eller googla hojen...

Last edited:
Hårt åtdraget styrlager.
Palla upp hojen och styret ska lätt och snartigt trilla mot styrstoppen utan märkbar friktion.
Typisk fenomen av för hårt åtraget/slitet styrlager.

Mats

Gör en korrekt gaffelservice....:) .,. om det inte är gjort de senaste åren.

Det där med gaffelservice kan vara intressant. Vet ej om den är gjord
på hojen, har bara haft den i 20 månader och jag har inte gjort nåt sånt. Hur ofta gör man den servicen? Är det ett måste, eller görs den bara vid behov? Jag menar, är det intervall på den servicen? Det konstiga är att den var likadan innan byte av styrlager också, så jag börjar fundera på om hjulen vill åt olika håll, om de inte ligger i linje. Inget läckage från dämparna iaf.

Mvh/ Valter

Kolla att hojen spårar! provkörde en CBR900 som betedde sig helskummigt och när jag tiddade på den framifrån så stod fram o bakhjul som ett upponervänt v. den lilla bucklan i svinget var inte så obetydlig som ägaren trodde

För hårt åtdragen styrlager. Man måste korrigera styrvinkeln hela tiden då den adrig faller tillbaka till 0 vilket gör att den upplevs vinglig. Palla upp o se om styret löper smärtfritt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT