Cbr 600 f -93

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Är riktigt sugen på att testa det här med turbokonvertering.
Av de hojar som finns tillgängliga i hushållet är det nog CBR:en som är den hoj jag skulle gråta minst över om man skjuter den eller delar av den ut i omloppsbana.
Är det någon som byggt på en sådan tidigare....om inte så borde många veta varför det inte är lämpligt, utom jag då. :D
Ekonomin till bygget har jag inte ens funderat på, men läste i någon gixxer-tråd att 15-20 k är en rimlig kostnad (i mina öron låter det väldigt billigt), vad ska jag räkna med utan att hamna för långt ifrån verkligheten?
 
Kolla hur lätt och billigt det är att få tag på reservdelsmotor. Det är en bra början.
Självklart finns det mest erfarenhet kring Suzuki 1100 motorer. Men i grunden fungerar turbo-konvertering på samma sätt. Honda Kawa, spelar ingen större roll.
Det är förstås dumt att utgå från en motor som knappt håller ihop original.
Har du ett mål på 400hk är det inte så lyckat med en 600. Men ska du ha kul till en vettig penning så är det ett bra val. Misstag har nog alla nybörjare gjort. så att,,,,
En fördel med 600 är att den är lite mer högvarvig, på så vis får man lite mindre problem med spikning.
Så kör på!

Mats
 
Kolla hur lätt och billigt det är att få tag på reservdelsmotor. Det är en bra början.
Självklart finns det mest erfarenhet kring Suzuki 1100 motorer. Men i grunden fungerar turbo-konvertering på samma sätt. Honda Kawa, spelar ingen större roll.
Det är förstås dumt att utgå från en motor som knappt håller ihop original.
Har du ett mål på 400hk är det inte så lyckat med en 600. Men ska du ha kul till en vettig penning så är det ett bra val. Misstag har nog alla nybörjare gjort. så att,,,,
En fördel med 600 är att den är lite mer högvarvig, på så vis får man lite mindre problem med spikning.
Så kör på!

Mats

Jag väntar med att grensla 400hk en stund :D. Min eventuella tanke är att bygga för att hålla för ett lite högre effektuttag....för i min värld håller prylarna ihop lite längre om man inte kramar ur max, men jag tror att jag vill ha runt 180-200 hk ner i backen.
 
Hoppas ju att det är falsk varudeklaration.....för det effektuttaget de anger imponerar ju inte direkt. CBR:en i hushållet håller idag +115 hk.
Men visst går det..... http://www.youtube.com/watch?v=KwqDV920js4
 
Den va ju cool, men 0-300 på 8s :D skulle inte tro det

Joho.....finns det på "tuben" så måste det vara sant...:D. Nu ska jag kanske inte kasta sten i glashus men den gör mätaren ut rätt snabbt, sen kanske det sitter 12 tums fälgar på den.....vad vet jag!!!
 
Finns väl en Suzuki GSX-R750 Turbo på Blocket för låga 28500:-
Så sälj CBR:en och inhandla denna så slipper du den långa byggtiden samt får en lite kraftigare hoj.
 
Vet ej hur hastighetsmätaren funkar på en sådan, men visst går det fort. Problemet med alla turbohojar med mycket effekt är att man inte kan komma iväg nått vidare från rent stillastående, då slår dom runt, inte ens Anders Blanck kör 0-300 på 8s (men kanske under 9s) och han har den snabbaste Pro Street Biken i Sverige. Och en vild gissning är att en CBR600 inte ens skulle kvala in i PSB även om han var den enda som ställde upp ;) (ok, kanske då)
Egentligen är inget av detta ett dugg viktigt, men jag kan inte hejda mej. I övrigt så tycker jag det är helt rätt att sätta turbo på en 600, den behöver det mer än en Busa gör, och häng inte upp dej på att vissa har 4-500hk, upp till 200kmh kör du förmodligen ifrån dom med en 150hk 600cc, och i över 300kmh är det ändå ingen som ser hur cool du är, om du nu inte filmar det och lägger det på tuben ;)
 
Last edited:
Hoppas ju att det är falsk varudeklaration.....för det effektuttaget de anger imponerar ju inte direkt. CBR:en i hushållet håller idag +115 hk.
Men visst går det..... [YOUTUBE-ID]KwqDV920js4[/YOUTUBE-ID]

Jag tycker din 600 rulle påminner om denna rullen som verkar trovärdigare som ursprungsrullen. [YOUTUBE-ID]_gOCLzhztXo&feature[/YOUTUBE-ID]
 
Jag tycker din 600 rulle påminner om denna rullen som verkar trovärdigare som ursprungsrullen. [YOUTUBE-ID]_gOCLzhztXo&feature[/YOUTUBE-ID]

Du har nog alldeles rätt.....jag säger det igen...finns det på "tuben" så MÅSTE det vara sant"...eller:confused:...hehe
Får man lite tid på sig kanske man kan ändra det till Honda CB 125 -79...världens absolut snabbaste paralelltwin på 125cc...hehe

Vet ej hur hastighetsmätaren funkar på en sådan, men visst går det fort. Problemet med alla turbohojar med mycket effekt är att man inte kan komma iväg nått vidare från rent stillastående, då slår dom runt, inte ens Anders Blanck kör 0-300 på 8s (men kanske under 9s) och han har den snabbaste Pro Street Biken i Sverige. Och en vild gissning är att en CBR600 inte ens skulle kvala in i PSB även om han var den enda som ställde upp ;) (ok, kanske då)
Egentligen är inget av detta ett dugg viktigt, men jag kan inte hejda mej. I övrigt så tycker jag det är helt rätt att sätta turbo på en 600, den behöver det mer än en Busa gör, och häng inte upp dej på att vissa har 4-500hk, upp till 200kmh kör du förmodligen ifrån dom med en 150hk 600cc, och i över 300kmh är det ändå ingen som ser hur cool du är, om du nu inte filmar det och lägger det på tuben ;)

Så sant som det är sagt, Buellen jag krockade förra veckan har 146 härliga pållar....och visst räcker det till det också. Men turbo verkar riktigt coolt, så planerna smids i väntan på besked från försäkringsbolaget om den krockade hojen.

Finns väl en Suzuki GSX-R750 Turbo på Blocket för låga 28500:-
Så sälj CBR:en och inhandla denna så slipper du den långa byggtiden samt får en lite kraftigare hoj.

Klart det är lättare att handla än att bygga....men tillfredställelsen att ha gjort det själv är guld värd. Och lyckas man inte så går ju hojen att sälja med sugmotor på. Har hittat ett lämpligt objekt att köra med under byggtiden....om projektet påbörjas vill säja....och isf konverteras motorn jag har, i den ram jag har....resten är inte snyggt eller för den delen helt rakt så det lär hamna i skrotlådan.
 
Last edited:
Klart det är lättare att handla än att bygga....men tillfredställelsen att ha gjort det själv är guld värd. Och lyckas man inte så går ju hojen att sälja med sugmotor på. Har hittat ett lämpligt objekt att köra med under byggtiden....om projektet påbörjas vill säja....och isf konverteras motorn jag har, i den ram jag har....resten är inte snyggt eller för den delen helt rakt så det lär hamna i skrotlådan.
Klart det är mer tillfredsställande att bygge helt själv. Tenderar oftast dock att pengarna rullar iväg ganska bra under tiden man bygger.

Om är det själva skruvandet man är ute efter så räcker det ju med att köpa en turbohoj, du kommer att få skruva mycket ändå :D
 
Klart det är mer tillfredsställande att bygge helt själv. Tenderar oftast dock att pengarna rullar iväg ganska bra under tiden man bygger.

Om är det själva skruvandet man är ute efter så räcker det ju med att köpa en turbohoj, du kommer att få skruva mycket ändå :D

Jepp.....men självkritisk som jag är så svär jag hellre över min egen inkompetens än andras rena idioti....:D....för när...inte om jag skjuter motorn så är det ju bra att ha en svag aning om "Hur fan tänkte jag när jag satte det röret där....eller den skruven där"...men den som lever får se om projektet startas....just nu känns det som det inte finns något annat!!
 
Back
Top