CBF1000...Kanske inte så dum ändå?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Man funderar... Ska jag åka sporthoj på gata? Jag kör alltmer bana. Och således allt mindre på gatan.
Nu tjackade jag en offroadare att coola ner på, men... ja ni vet. Man vill ha en hoj med lite...hm, ja vaddå? Sting men finess? Som klarar fart och längre etapper utan surr och durr.

Är hårt inne på en Blackbird för gata.
Men så för ett år sen såg jag en CBF1000.
Pensionärsräser tänkte jag...

Men läste en del omdömen från olika tidningar, och alla journalister verkade eniga. Och med tanke på att det är Firebladens grundmotor, så borde det med (för mig) rimliga medel, få den att "andas rätt".
För det var det enda klagomålet, att den hade liiiiite för lite effekt. Inte lite som i FÖR lite. Men man ville ha LITE mer.

Läste sen en revy över hojen skriven av den erkända huligantidningen Superbike.
Läs och bedöm:

http://cbf1000.com/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=42

Köregenskaperna på den hojen är ljusår ifrån en CBR. Jag hoppade fram och tillbaka mellan en CBR1000 och en CBF1000 under en tur förra året. Den stora skillnaden (förutom sittställning) märkte jag i kurvorna. En CBF är luta-först-sedan-sväng. medan en CBR är sväng-direkt-luta lite. CBF känns dock lättsvängd i förhållande till sin massiva vikt (230 kg torr)

Jag tror att farbror kommer att slipa ner fotpinnarna på en CBF fortare än kvickt:tungan

En CBF är dock ett klockrent val om du funderar på en Europasemester.

Last edited:
Köregenskaperna på den hojen är ljusår ifrån en CBR. Jag hoppade fram och tillbaka mellan en CBR1000 och en CBF1000 under en tur förra året. Den stora skillnaden (förutom sittställning) märkte jag i kurvorna. En CBF är luta-först-sedan-sväng. medan en CBR är sväng-direkt-luta lite. CBF känns dock lättsvängd i förhållande till sin massiva vikt (230 kg torr)

Jag tror att farbror kommer att slipa ner fotpinnarna på en CBF fortare än kvickt:tungan

En CBF är dock ett klockrent val om du funderar på en Europasemester.

Mjaaa... jag tror du har rätt.
Man kanske ruttnar?
En trimmad Blackbird med lite chassietrix verkar fortfarande som det klokaste valet! :yoparty

Borde man inte isf hellre gå på en CB1000R ist för CBF?

hondacb1000r.jpg

Borde man inte isf hellre gå på en CB1000R ist för CBF?

hondacb1000r.jpg

Jodå...

Men.. läs mina inledande kriterier.
Lite sjumilastövel måste den oxå vara.

Men visst, den cb1000r:en är ju en cool hoj, inget snack om den saken.

ÄÄäähhhhhh! Köp en blackbird, inget att tveka på... Driftsäker å kul samt dräglig att äga... Sen om du sätter på ett 4-1 system + dynojetkit & en liten höjning i baken samt byter kåpglas så har du en kalasfin racer som lätt hakar på R1:or (åtminstone 99:or) samt en helt ok hoj att åka långt på.... Den är mycket mer lättsvängd än den ser ut....:yoparty

ÄÄäähhhhhh! Köp en blackbird, inget att tveka på... Driftsäker å kul samt dräglig att äga... Sen om du sätter på ett 4-1 system + dynojetkit & en liten höjning i baken samt byter kåpglas så har du en kalasfin racer som lätt hakar på R1:or (åtminstone 99:or) samt en helt ok hoj att åka långt på.... Den är mycket mer lättsvängd än den ser ut....:yoparty

El hayabusa..så slipper du pilla alls i motorn...En erkänt duktig kurvmaskin, som klarar 7 milakliv i ett nafs.

El hayabusa..så slipper du pilla alls i motorn...En erkänt duktig kurvmaskin, som klarar 7 milakliv i ett nafs.

Håller med dig, men rätta mig om jag har fel.. Är inte dom ruskigt dyr att försäkra, eller var det förr bara? :confused:

Har provkört några sådana å jag tyckte man satt som en kratta på den jämfört med blackbirden :gnissla Va synd för det e ju en jäkla kul motor i dom :)

Håller med dig, men rätta mig om jag har fel.. Är inte dom ruskigt dyr att försäkra, eller var det förr bara? :confused:

Har provkört några sådana å jag tyckte man satt som en kratta på den jämfört med blackbirden :gnissla Va synd för det e ju en jäkla kul motor i dom :)

ZX12:an då?

Blackbirden har 50% mer effekt, 20 kg mindre vikt, 1 cm extra hjulbas - men är också dyrare - inte minst i försäkring - ca dubbelt så dyr med Hondas egen.
Ingen av dem är banhojar eller snabbsvängda.

Provkörning och en djup titt ner i lädret är nog bra sätt att bestämma sig :)

Blackbirden har 50% mer effekt, 20 kg mindre vikt, 1 cm extra hjulbas - men är också dyrare - inte minst i försäkring - ca dubbelt så dyr med Hondas egen.
Ingen av dem är banhojar eller snabbsvängda.

Provkörning och en djup titt ner i lädret är nog bra sätt att bestämma sig :)

Jag vet inte om jag håller med dig där riktigt.... Tycker inte den e direkt tungsvängd ellerså, å dyr är den inte heller 6700:- hel/helår... Helt ok tycker jag för en hoj med den prestandan....:va

Last edited:

JOdå...en sån har jag harvat omkring på och den var fett najs, men man satt inte så jättebekvämt (186).

JOdå - jag har trimmat snart en handfull av dem så jag känner deras potential.
En kille jag trimmade åt har oxå stramat upp chassiet (som du säger) och han har bara positivt att säga.

Grym cykel :kär

Men känns för udda.

Last edited:
ZX-12an för udda? Det är ju nästan märkligt när det är en perfekt hoj som har allt. Allt som jag tror trådförfattaren söker finns ju i den... Ähh jag é bara så glad att jag hittade 12:an. Trodde ett tag att jag skulle vara tvungen och köra den mindre snygga Busan. (Cool den med):tungan

ZX-12an för udda? Det är ju nästan märkligt när det är en perfekt hoj som har allt. Allt som jag tror trådförfattaren söker finns ju i den... Ähh jag é bara så glad att jag hittade 12:an. Trodde ett tag att jag skulle vara tvungen och köra den mindre snygga Busan. (Cool den med):tungan

Jodå - missförstå mig rätt.
Inte udda i form av tekniskt udda.
Utan udda i form av alldeles för ovanlig (varför nu det skulle vara dåligt?) ja jag vet att det låter corny, men på nåt sätt...
Jag vill bl.a ha en hoj jag vet att det är lätt att hitta delar till, och ZX12:an dräller det ju inte av, så att hitta grejer på skroten verkar som att leta efter glass i Sahara.
Jag har säkert fel, och som jag sa: En mäktig muskelsporttourer med betoning på sport.

Har du en gång haft cbr kommer den där att kännas grymt slö och tråkig. Nej håll dig till supersport. Går ju faktiskt att toura med också så länge det går fort. Själv haft cbr1000 på ett par långturer så jag vet.

Last edited:
Jag vet inte om jag håller med dig där riktigt.... Tycker inte den e direkt tungsvängd ellerså, å dyr är den inte heller 6700:- hel/helår... Helt ok tycker jag för en hoj med den prestandan....:va
Du missförstår. Det är enbart relativt alltså. Det är ingen banracer, den är för stor, tungstyrd, tung etc. för det. För landsväg är den underbar, jag har kört en silvrig sådan - rekommenderas varmt :tummenupp
Men om du jämför CBF, CBR XX och Fireblade så är SB:n mer lik en CBF i sitt uppförande än en Fireblade. Nu har jag inte kört nya Fireblade, men tror inte att en provkörning skulle falla ut till SBns fördel.
Den stora skillnaden mellan CBF och Superkråkan verkar vara effekten - något som Dr. Bike kan åtgärda själv :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT