CB900F oxiderat block

Torpgubben

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
Honda CB900F
Riktig nybörjarfråga, men är blocket eloxerat eller lackat? Går det att göra nått åt att det släpper eller oxiderar eller vad som hänt.
 

Bifogat

  • IMG_8095.jpeg
    IMG_8095.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 39
Ser ut som färg som blott har lossnat, så som sker efter många mil och år. Ifall du vill ha det riktigt fint igen, behöver du blästra och lackera om. Egentligen inte så svårt och du kommer få ett mycket bra och hållbart resultat (ifall du använder bra lack).
 
Ett alternativ kan vara Polyfilla färgborttagning och sen borsta, slipa, polera beroende på hur glansigt man vill ha det. Eller kan man lacka blocket med tex silverfärg efter att man fått bort alla gamla färgrester och oxid för att slipas ifrån polering, dock ska man nog vara noga med att rengöra efter färgborttagningen innan man lackar så man inte har kvar nåt sånt i tex porer. Enligt en kompis som lackat en hel del slutade dom helt med motorfärg och dom säger att valig 2K färg (sprutat med spruta) håller lika bra om inte bättre på block och insug på V8:a motorer än motorvägen som finns att köpa, har dock inte testat detta själv.

Är det klarlack eller silverfärg, på CB250N verkar det gjutna blocket vara silverlackat för det lossnade silver färg då jag tog packningsbottagare, sidokåpor och ventilkåpan är "polerade" klarlackade. Är motorn redan lackad skulle jag nog lacka den igen men då måste nog motorn ut ur hojen rengöra och polera går nog att göra på plats fast det är ju ett jäkla bök.

Jag har använt Polyfilla på motorkåpor, gaffelben, brytarhus, bromssköldar mm och det funkar bra och effektivt på Hondas klarlack, Polyfilla "luktar" att det fungerar, har även testat Fluggers färgborttagare och den funkar med med är inte lika kraftig och luktar där för inte mycket.

Jag gillar inte klarlack på aluminium, är blankt och snyggt i början med skadas lacken blir det dåligt och man kan inte göra nåt. Ren aluminium oxiderar men kan alltid poleras även om den då inte håller sig lika blank. Dock verkar det finnas medel som håller aluminium blank men jag har inte testat nåt sånt.
 
Nu står det inte var Torpgubben bor och jag har inga invändningar i Överkalix mot Citat:
Jag gillar inte klarlack på aluminium, är blankt och snyggt i början med skadas lacken blir det dåligt och man kan inte göra nåt. Ren aluminium oxiderar men kan alltid poleras även om den då inte håller sig lika blank. Dock verkar det finnas medel som håller aluminium blank men jag har inte testat nåt sånt. slut citat från bosse-l
Men på Västkusten och en bit inåt landet är det vanligt att det i offertförfrågan på kylanläggningar står att luftkylda kylmedelkylare / kondensorer för placering utomhus ska vara epoxibehandlade. Dvs kylflänsarna av 0,15 - 0,2 mm aluminiumplåt är lackade med epoxi.
För annars blir livslängden inte den förväntade på 10 - 20 år.
Saltet i västkustluften tar kål på den tunna aluminiumplåten.
Brukar synas på att kylflänsarna är svagt gulaktiga av epoxin på aluminiumplåten.
 
Last edited:
Men på Västkusten och en bit inåt landet är det vanligt att det offertförfrågan på kylanläggningar står att luftkylda kylmedelkylare / kondensorer för placering utomhus ska vara epoxibehandlade. Dvs kylflänsarna av 0,15 - 0,2 mm aluminiumplåt är lackade med epoxi.
För annars blir livslängden inte den förväntade på 10 - 20 år.
Saltet i västkustluften tar kål på den tunna aluminiumplåten.
Brukar synas på att kylflänsarna är svagt gulaktiga av den epoxin på aluminiumplåten.

Se där det tänkte jag inte på att det far runt elakt salt i luften hos er. Så västkusten klarlack på, norrbotten klarlack av😉
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top