CB900F -80 med mycket underlig tomgång

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1980 Honda CB900F
Hej alla Sporthojare! min hoj är inte riktigt en sporthoj (men var det 1980 :) ) men jag hoppas att ni vill hjälpa mig ändå.

Jag är helt novis när det gäller detta, jag införskaffade en hoj från 1980 för att övningsköra på. Nu till problemet:

Hojen startar på första impulsen när jag kör startmotorn oavsett om jag har choken i eller ur när den är kall. Mitt problem är att så fort motorn har fått surra en bråkdels minut, så vandrar varvtalet på motorn upp till 4000-5000 direkt när chokspaken är längst till höger (mot pilens riktning), när jag sedan för chokereglaget åt vänster (i pilens riktning) så dör motorn. Ibland bluddrar den till innan den dör. Man kan justera lite med choken åt vänster för att få ner varvtalet men det är ganska svårt och motorn börjar gå lite ojämnt.

Är det någon som vet vad felet kan vara? när han jag köpte hojen av startade hojen så vred han lite på en stor kransig skruv under flottörerna i mitten och hojen gick hur fint som helst.

Skruven föregående ägare skruva på låter som tomgångsjusteringen, står den för högt ställt månne?

Skruven föregående ägare skruva på låter som tomgångsjusteringen, står den för högt ställt månne?

Jag har också misstänkt det, men skulle tomgången verkligen öka så mycket? åt vilket håll ska man skruva för att sänka tomgången?

Choke-reglaget, är det höger eller vänster som är för att ha igång choken?

Jag märkte även idag att det är ett visst spel på gasreglaget åt "fel" håll också, kan det spela någon roll? jag uppskattar spelet till kanske 5% av handtagets totala utslagsområde

Jag märkte även idag att det är ett visst spel på gasreglaget åt "fel" håll också, kan det spela någon roll? jag uppskattar spelet till kanske 5% av handtagets totala utslagsområde

Detta spel är viktigt att ha för att man ska vara säker på att inte få "Gashäng". Det påverkar inte din tomgång på något sätt.

Den stora "Kransiga" skruven under förgasaren, som du nämnde är tomgångsjusteringen. Den ska bara justeras när motorn är varm. Sedan icke röras.
När den är kall ska du justera med choken så att den går.

Mats

Tack så mycket för ditt svar Mats!

Har tomgångsjusterskruven så pass stor inverkan att den kan höja tomgången till ca 4000-5000 rpm?

Återigen tack! skall skruven skruvas in eller ut för att sänka tomgången? jag märker inte så stor skillnad och man kan skruva rätt så mycket på skruven.

Och en till fråga här, lite genant men jag undrar åt vilket håll reglaget skall vridas för att ha choken i ingrepp. Jag tar en bild och lägger upp snart så ni får se.

Ja det var bara att brottas med choken tills motorn var varm och skruva till tomgången när den var varm istället och nu går den finemang. Tack så mycket Mats!

Starta hojen med choke (om de krävs). När varvtalet börjar gå upp kan du börja dra ner på choken. När motorn blivit varm efter en stund så kan du justera med den konstiga skruven (tomgången).
Skulle du mot förmodan ha en motor igång utan choke och du inte får den att gå jämnt ändå kanske du behöver en förgasarjustering för att få en jämn tomgång... Brukar väl ligga på ca 800kr tro jag.

När den går så puttrar den som vanligt men ibland kommer det lite "pys-smällar" som har ganska hög frekvens i tonläget någon gång var tionde sekund. Avgaserna är lite vita i början och blir sedan osynliga så jag tror inte den går för fett. Är det någon som vet vad det kan vara? eller är det för att dämparna är gamla? (har suttit samma dämpare i 30 år)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT