CB650 Café - Ghettostyle!

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
Inhandlade en billig CB650 för några veckor sedan för att ha något att glida runt och döna på när man inte känner sig på humör för Firebladen...
Tanken var att hitta ett billigt objekt och få någorlunda stuk för billiga pengar.
Inget bling-bling. Bara in i garaget, skruva av lite skit, dra några drag med sprayburken, och ut igen ;) Rock n' roll! :yoparty

Såhär såg den ut när jag hämtade den:
myCB650.jpg

Blinkersen är nog de fulaste jag sett på denna jord. Hur f-n tänkte de där egentligen? Slet bort det som jag tyckte var fult och ersatte med något som var... något bättre iaf :D

Såhär ser den iaf ut efter några dagar i garaget:
myCB650cafe_640.jpg
myCB650cafe_640_2.jpg

Kanske blir lite mer längre fram. Styre och lite mer puts. Just nu vill jag bara köra ner till kiosken, förlåt.. cafét, och handla glass :D :banana

Last edited:
Snyggt! Jag kräver Clip-on´s på denna, allt annat är skamligt :D :tungan

Jag vill också ha en, hur gjorde du sadeln? Lackat tank själv? :va

Lackade tanken själv med sprayburk. Som sagt så är det inga krav på finishen just nu. Köpte ändå Auto-K fin-färg, och la på lite klarlack och sånt ;)
Sadeln hittade jag beg på blocket. Egentligen till en CB750 så den fick fästas... på icke-original sätt :)

Clip-ons blir det så småningom :yoparty

Lackade tanken själv med sprayburk. Som sagt så är det inga krav på finishen just nu. Köpte ändå Auto-K fin-färg, och la på lite klarlack och sånt ;)
Sadeln hittade jag beg på blocket. Egentligen till en CB750 så den fick fästas... på icke-original sätt :)

Clip-ons blir det så småningom :yoparty

Okej, ser iaf ut som helt okej finish enligt bilderna, fin hoj med enkla medel verkar det som.. Jag skulle skrota framstänkan, eller iaf lacka den mattsvart, sen försöka sänka knarren lite fram. Och såklart clipons men det hade du ju redan tänkt på.. Kanske svart avgasbandage på grenrör/avgas med?

Snyggt blire iaf :tummenupp

Ser ju fan så gött ut!

Vad är det för dimension på framgaffeln?

MOD POWER!

Har redan provat sätta styret upponer :D funkade tyvärr inte...
Ett annat, lägre styre, är på G dock. Får se om jag hittar clip-ons längre fram till vettigt pris.
www.raask.se
e5.jpg

500 spänn.
Eller:
e4.jpg

750 spänn.

Är det 35 mm gaffel? Jag har clipon liggande i någon låda. Svarta och ganska slitna men osmällda och billiga.

clip on is da shit

Okej, ser iaf ut som helt okej finish enligt bilderna, fin hoj med enkla medel verkar det som.. Jag skulle skrota framstänkan, eller iaf lacka den mattsvart, sen försöka sänka knarren lite fram. Och såklart clipons men det hade du ju redan tänkt på.. Kanske svart avgasbandage på grenrör/avgas med?

Snyggt blire iaf :tummenupp

Hur sänker man den fram ?
o hur mäter man gaffeln ? såg att nån sa nånting om 35mm ?
(Noob frågor, men nångång är första gången för alla:) )

förövrigt shysst bygge , letar själv efter nånting billigt så jag också kan bygga "ghettostyle".

Mvh F

Hur sänker man den fram ?
o hur mäter man gaffeln ? såg att nån sa nånting om 35mm ?
(Noob frågor, men nångång är första gången för alla:) )

förövrigt shysst bygge , letar själv efter nånting billigt så jag också kan bygga "ghettostyle".

Mvh F

Sänker gör man väl enklast genom att "lyfta upp" gaffelbenen högre i styrkronan.. Alt är väl att korta bef. gaffel eller köpa en som är kortare och mecka dit.. Går väl även till viss del att trixa med olika fälgdimensioner beroende på vad som är orginal och vilket stuk man eftersträvar.. Kan ju också höja bak om det verkar lämpligt, för att uppnå samma "resultat".. There´s no end to the possibilities :yoparty :D

Edit: Gaffeldiameter för clipons (i detta fallet 35 millimeter) mäts lämpligen med skjutmått på det stället på din gaffel där du vill ha cliponsen monterade.. Förmodligen nånstans strax under den övre styrkronan :tummenupp (gaffeln bör såklart vara "cylindrisk" där, inte konisk som vissa USD-gafflar kan vara upptill)

Lycka till med ev. bygge! /edit

Last edited:
Sänker gör man väl enklast genom att "lyfta upp" gaffelbenen högre i styrkronan.. Alt är väl att korta bef. gaffel eller köpa en som är kortare och mecka dit.. Går väl även till viss del att trixa med olika fälgdimensioner beroende på vad som är orginal och vilket stuk man eftersträvar.. Kan ju också höja bak om det verkar lämpligt, för att uppnå samma "resultat".. There´s no end to the possibilities :yoparty :D

Edit: Gaffeldiameter för clipons (i detta fallet 35 millimeter) mäts lämpligen med skjutmått på det stället på din gaffel där du vill ha cliponsen monterade.. Förmodligen nånstans strax under den övre styrkronan :tummenupp (gaffeln bör såklart vara "cylindrisk" där, inte konisk som vissa USD-gafflar kan vara upptill)

Tack för svaren , Nu förstår man lite bättre :)

mvh F

När man sänker kronorna över gaffelbenen så rekomenderar jag att lägga i distanser till fjädrarna.
Frigången är sällan så stor som man lockas att tro.
Att ändra hjuldiameter går oftast bra.
Men med måtta.
Ofta sitter det 19" hjul på gammelhojjar.
18" går nästan alltid bra, men 17" ger ofta väldigt underliga vägegenskaper.
Går man dessutom upp i däckbredd och sänker kronorna så kan man räkna med en okörbar cykel.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph