CB 250 N -79 Flat/Rat/Cafe??

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
I ett försök att inte ta med sig farten från bana till gata (vilket tyvärr blir fallet när man väl väljer tempo utan att titta på mätaren) så var planen att helt sluta med gata för både hälsa och körkortets skull. Att det dessutom kom en liten tillökning nu under vintern bara stärkte mitt beslut att köra hoj ska framgent göras på bana under kontrollerade former.

Meeeeeen så börja jag läsa om olika projekt och byggen och kom fram till det nog inte går så fort i trafiken om man kör något gammalt härke med lite udda sittställning. Efter mycket google och lite drömmar började jag spana på blocket efter lämpligt första objekt som inte skulle kräva allt för mycket svetsning (saknar både utrustning och skillz).

Valet föll på en Honda CB 250 N från -79.

20140305_115537.jpg

Inspiration fick jag från dessa:

06_11_2012_ellaspedes_cb250n_honda_01.jpg8506076311_f3abd58bc4_b.jpgHonda-CB250-by-Retro-Bikes-Croatia-1.jpg

Redan efter 30min hade jag kommit en bra bit på vägen.

20140305_122144.jpg
 
Ja blir så jäkla avundsjuk på dessa projekt!

Ser fram emot att få följa det :-):tummenupp
 
Mitt första bygge (förutom en fighterstukning av en R6:a, men det räknas knappt) :tungan

Speglar, blinkers och mätarhuset har plockats bort. Likaså luftburk, batterilåda och lite annat "onödigt". Däck är på g samt nya ljuddämpare. Har börjat fundera lite på linjerna, eltejp på fälgarna bara för att få ett hum om hur det sett ut med permanent färg.

20140308_140412.jpg
 
Tänk på att förgasarna kanske behöver luftburken
 
Jag är medveten om att den här typen av förgasare är besvärliga och har tagit med i beräkningarna att det får bli bänkning för att få rätt på det. Hörde av mig till claessons häromdagen för boka tid, men var nog inte tillräckligt intressant för dom ville inte ens sätta upp mig i kö. Kan tänka mig att dom bara vill befatta sig med folk som köper luft och buller av dom samtidigt. .. Inte alls bitter.
 
Last edited:
Tänk på att förgasarna kanske behöver luftburken

Väldigt konstigt allt det här ständiga snacket om att vacuumförgasare behöver luftburk yada yada.. kör min traja med billiga skitfilter, den går helt perfekt och drar som ett as genom hela registret.. handlar bara om att kunna bestycka. Yes!
 
Klart att det går att bestycka om dom, men det är inte alla som kan sånt, eller orkar
 
Under helgen blev det lite aktivitet. :)
Piporna och däcken samt luftfilter är på. Fick även till en sadel som funkar.
Mätarhusen väntar på färg, och avgaslindning har införskaffats.
Tror tanken ska få några stänk med färg oxå inom det snaraste.
Gjorde en tillfällig lösning på bakstänk, men väntar in en skärm från via ebay.

20140328_183234.jpg20140328_183245.jpg
 
Jag tycker också att det är härligt med klenmotoriserade hojar likaväl som rena muskelhojar. Förutom Bushidos 125a för tusen år sedan så är väl den här minst på forumet?
 
Går fan att få såna där fräna! Trodde jag inte.. övningskörde på en cb400n, typ samma hoj. Lillsyrran också, fast hon klotade den efter andra körningen, där såg jag min öppning att få bygga bråkig moppe men nädå. Farsan skulle originalrenovera sa han. Sen satte gubben på harleyblinkers fram i ren lathet för det fanns hemma.. och rätade ut framgaffeln med talja o kätting..
Edit: systern klarade sig med blåmärken ifall nån undrar. Oförskämt mjuk i skelettet den..
 
Tycker du skall behålla tanken som den är, den känns retro utan svart färg nedtill. Det svarta förstör bara. Linjerna behöver inte döljas för att den skall se bra ut.
 
Testade en photoshopvariant med Harleys trackerbakdel men jag vet inte om jag gillar den personligen.
CB250_1.jpg

Nu skall jag inte spamma ned denna tråd med mera photoshop, utan nu får Linool själv visa vart det bär av :)
 
Tackar för all input... :tummenupp Dock har det varit en produktiv dag och jag har hunnit en bit på vägen. Visst är något av Photoshopalternativen intressanta men planen är att få något körbart snarast då banhojen snart kommer vara prio 1. Sen kan jag mycket väl tänka mig att utveckla projektet under nästa vinter.

20140407_192353.jpg20140407_192515.jpg

Tror nog jag behåller framskärmen men målar den svart den med.
Och så korta ner bälgarna/damaskerna.

Här är ett ljudprov för den som önskar...

 
Last edited:
Jag tog bort den där mellanburken efter grenrören, vägde bly och gjorde nog ingen nytta för flödet direkt :rolleyes: Verkar ju gå bra på tom gång IAF trotts poddfiltren :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top