Cagiva Elefant

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nån som vet något om dessa? Ligger ett gäng lågmilare ute på Blocket för en spottstyver.

Har aldrig kört en, men de verkar ok. Ducati-900 motor. Håller en sån med 1400 mil på mätaren sen -96 ihop? Dyrt att hålla igång?

Någon som vet mer om dessa hojjar?

Det kommer bli ett h-e att hitta reservdelar...

En granne avstod den modellen för brist på reservdelar. Han kommer välja Yamaha TDM istället, som säkert kommer krångla mycket mycket mindre med..

Gillar du skruva? Eller Köra..

Det kommer bli ett h-e att hitta reservdelar...

En granne avstod den modellen för brist på reservdelar. Han kommer välja Yamaha TDM istället, som säkert kommer krångla mycket mycket mindre med..

Gillar du skruva? Eller Köra..

håller med till fullo,

Cagiva är mest kända för sina 125or, miton,planeten,raptorn och sp525an :tummenupp

även dom älde frecciá, och trots dom e de är det inte lätt att hitta alla delar,

Jag hade en sån för några år sedan.
-Saknar den fortfarande!

Biscaya har delar till chassit, inte allt hemma men brukar ordna det som behövs.
Motorn är ju ducce, så där kan du ju vända dig till närmaste Ducce handlare.
(Utom AVA, där behöver dom verkstadshandbok från Cagiva och det har dom inte,
fastän dom en gång i tiden sålde Cagiva.) Ducati Stockholm servade min.

Min var en 750 -94 med 5500mil på mätarn och den funkade klockren!

Klicka på "Garage" där finns några bilder på min gamla...

Klicka på "Garage" där finns några bilder på min gamla...

Last edited:
Var riktigt sugen på den Elefanten, riktig machomoppe. Blev en VTR istället, orkade inte åka till Stockholm och hämta... Delar kan man ju alltid hitta på ebay. Finns ju många duccar som gått flera tusen mil, finns väl en annan Elefant på blocket som gått över 6000 mil, så helt värdelösa kan de väl inte vara.

Var riktigt sugen på den Elefanten, riktig machomoppe. Blev en VTR istället, orkade inte åka till Stockholm och hämta... Delar kan man ju alltid hitta på ebay. Finns ju många duccar som gått flera tusen mil, finns väl en annan Elefant på blocket som gått över 6000 mil, så helt värdelösa kan de väl inte vara.

Precis. De är skönt råa. Lite back to basics. För 25k kan man väl våga chansa?

[YOUTUBE-ID]GZTYLQ3zxqg[/YOUTUBE-ID]

Kikar lite på både 750:n & 900:an på Blocket...undrade samma saker som du, efter vad jag läst är dom ganska skottsäkra, & som någon skrev, motordelar är bara kila till Ducati & fixa.
Snyggare & billigare än en Africa Twin eller gammal Tiger iaf...

Sköter man remmar och service på den motorn går den långt. Skulle våga påstå det med alla duccemotorer men luftkylda i synnerhet.

Elefanten är en ball hoj som jag gärna skulle äga själv, kanske byter min DR800 mot en sådan en vacker dag.

Vet att jag pratade med Panta på Biscaya om just en sådan i fjol. Har för mig att han sa att han ringde Ducati först om han behövde reservdelar till en sådan. De flesta delar var från Ducatis hyllor och Ducati hade bättre koll än Cagiva själva vilken del som var rätt. :D
Motorn lär ju iaf inte vara några problem att hålla liv i.

Klart du ska ha en Starstriker, du kan ju inte tvingas runt på en Bayerboxer hela livet! ;)
Trivs du inte med den kan jag köpa loss den från dig till ett vrakpris. :)

Snyggare & billigare än en Africa Twin eller gammal Tiger iaf...
Njae, tycker det är ganska hugget som stucket. Alla de äldre twinnarna (och trean) var hyfsat snygga. Super Tenere, Tiger 900, Cagiva Elefant och så vidare (förutom Guzzis försök, de såg bara fel ut) var liksom charmigt grovhuggna på något vis. De såg ut som något taget direkt från den tidens Paris-Dakar. Med strålkastarskydd, hasplåtar, skyddsbågar, handtagsskydd och hela kittet. Det var sånt jag drömde om när jag brände omkring med min gamla DT125R i full fart längs de mellannorrländska grusvägarna.

Sedan blev folk bekväma och ville köra Varadero och annat otyg med gjutna hjul och bulliga former. Touringhojar med något större framhjul och styret lite högre upp. Där man får utrusta de i efterhand med alla roliga leksaker, vilket kostar en smärre förmögenhet.

Som tur är så har ju trenden vänt något mot lite råare hojar igen med F800GS, Tiger 800XC, Yamahas nyare Tenere-maskiner och så vidare.

Njae, tycker det är ganska hugget som stucket. Alla de äldre twinnarna (och trean) var hyfsat snygga. Super Tenere, Tiger 900, Cagiva Elefant och så vidare (förutom Guzzis försök, de såg bara fel ut) var liksom charmigt grovhuggna på något vis. De såg ut som något taget direkt från den tidens Paris-Dakar. Med strålkastarskydd, hasplåtar, skyddsbågar, handtagsskydd och hela kittet. Det var sånt jag drömde om när jag brände omkring med min gamla DT125R i full fart längs de mellannorrländska grusvägarna.

Sedan blev folk bekväma och ville köra Varadero och annat otyg med gjutna hjul och bulliga former. Touringhojar med något större framhjul och styret lite högre upp. Där man får utrusta de i efterhand med alla roliga leksaker, vilket kostar en smärre förmögenhet.

Som tur är så har ju trenden vänt något mot lite råare hojar igen med F800GS, Tiger 800XC, Yamahas nyare Tenere-maskiner och så vidare.

Tycker du? Jag tycker nog NTX är ganska mycket rally de också:
http://en.moto-guzzi-club.com/gallery_detail.php?id=178&ddlb_model=25

Även tidiga Quota: http://en.moto-guzzi-club.com/gallery_detail.php?id=85&ddlb_model=26

/Anders

Mjo, och det har funnits en version av V65 som såg lite hård ut och var en tidig ökenracer. Men jag har lite svårt för en offroad med cylindrar som sticker ut åt sidorna. BMW får lite dispens. Fast bara lite.

Lite gott och blandat med diverse äldre ökenracers: http://www.desertpistons.com/4strokesd/4strokesindex.htm

Bumse är Guzzi med hängpattar, och hur snyggt är det?
:-D
Klassikerdags:
gx2ihbUi.jpg

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back