CafeRacer?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Last edited:
Klassas och klassas... det är ju ingen exakt vetenskap. ;) Finns många tolkningar: https://en.wikipedia.org/wiki/Café_racer

Kawaakis W800 är rätt "café-ig": http://www.kawasaki.se/sv/products/...00XltaXlpdXQlfXl1cXF1dDQkLCV4NCVhaWlxdC1BcXV8
Snygg men inte snabbast direkt.

Royal Enfield: http://royalenfield.com/motorcycles/continental-gt
Söt men slö.

Honda skall komma med en "hottare" CB 1100: http://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/2016/march/honda-gets-serious-with-cb1100/
En uppgradering av en modell som tidigare varit "snygg-men-snäll".

Samtliga omdömen/uppfattningar om hojarna är mina egna åsikter! ;)

Kanske var otydlig.
Tänkte mig moderna modeller som går att köpa färdiga.
Inte tänkt mig bygga om något till caferacer.

Kawan klart intressant. Men frågan är om komponenterna kan mäta sig med de på Thruxton R?
Royal Enfield verkar mer eller mindre vara stöpt ur Thruxton R.
Hondan har helt klart potential!

Kawan är fin men är ingen racer motormässigt (48 hk) i jämförelse med Thruxton R, med 112 Nm och 97 hästar. Men skall man bara kryssa omkring och vara lycklig så är den trivsam och ser jättefin ut.

Royal Enfield är en charmig men vibrerande enstånka på runt 30 hästar. Enough said. ;)

Så de tre går nog bara att jämföra rent utseendemässigt.

Hondas caféstukade 1100:a har väl ingen provkört ännu. Men den tidigare versionen var pigg, lättkörd, väluppfostrad, snygg. Det hade mesta. Fast var kanske inte så spännande eller kittlande att köra.

Nu har jag bara kört dessa på korta fjuttsträckor, så någon med mera mil i sadeln kanske inte håller med? (Thruxton R har jag inte kört. Törs inte. Är rädd för att jag kommer att köpa en ifall jag provkör... ;) )

Å så har du ju Norton commando 961. Snygg,.......
big-norton-commando-961-sport-2010-218589.jpg
...men dyr. Kostar väl som en Thruxton R med en massa lull-lull. Jeppes Ingineering i Lindesberg är importör och har fullserviceverkstad.

Nu har jag bara kört dessa på korta fjuttsträckor, så någon med mera mil i sadeln kanske inte håller med? (Thruxton R har jag inte kört. Törs inte. Är rädd för att jag kommer att köpa en ifall jag provkör... ;) )

Provkörde Thruxton R igår.
Riktigt nice var den. Lite ovan dock med det låga varvstoppet.
Men det är ju en vanesak.
Lite skillnad när man kom upp i en 200 jämfört med Daytonan. Med Thruxton R fick man ju hålla i sig för kung och fosterland. :hihi
Men med det man vill plocka på med slipon, tankpads och rensad bakdel så går den på mellan 145-150kkr. Lite saftigt.

Å så har du ju Norton commando 961. Snygg,.......
View attachment 430456
...men dyr. Kostar väl som en Thruxton R med en massa lull-lull. Jeppes Ingineering i Lindesberg är importör och har fullserviceverkstad.

Den va riktigt snygg.
Mina tre favoriter enligt utseende nu.
Ducati Sport Classic
Triumph Thruxton R
Norton Commando 961

Ingen rangordning utan bara de man faller för när det gäller design.

Det är bara sk*tjobbigt, och inte någe' kul att kört fort-fort-fort med en nakenhoj...
På en naken hoj väljer man andra vägar. Måste man köra 200 för att ha kul så har man valt fel väg! :)

Jag har kört några timmar autobahn i 140 km/t med min Thruxton (900). Inget nöje. Mest bara blåsigt.

Själva är jag riktigt sugen på en R nine T, med lite lätt moddning blir den ju hur läcker som helst.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025