Cafe virago med upside down, besiktning??

speedbas

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Husqvarna 570te 01`
Hej!

Är det nån som har besiktat en Yamaha virago med upside down gaffel?
Om jag läste reglarna för ombyggd mc rätt så får gaffeln som monteras på inte vara kortare än original för att kunna besiktas utan reg besiktning?

Kanske finns nån som provat besikta?
/Janne
 
Med tanke på försprånget på gaffeln då virago är en glidare så får du ganska troligt rent hysteriska köregenskaper med en betydligt kortare gaffel.. Men prova du det går ju montera tillbaka oeiginal igen
 
tja. är de snälla vinklar original så kan de funka men jo den lär falla in i kurvorna lite om du inte sänker bak med, men för att svara på din fråga så lär axelavståndet vara de bes kan haka upp sig på. jag har regga in en hoj med kortare avstånd men de kollades aldrig. kan ju vara så att om man sänker bak kanske svingen blir "rakare" och det samt hjulet så långt bak i justeringarna de går så kanske den får någerlunda rätt avstånd =)
 
Jag, med flera, har besiktat med bytta gafflar, svingar, kapade ramar osv osv

Jag har aldrig haft något problem med detta, inte ens borttagna skjutspinnar, skjutsmöjligheter har anmärkts på.
 
Fifan noe så jävulskt groteskt ful hoj alla dessa caferäääsers som byggs gör ju dock att original hojar som finns kvar bevarar värdet.. Personligen hade jag inte tagit imot skräpet om jag fick eländet. Men det är min smak.
 
Tack för din öppensinnade och positiva kommentar moddlaren, jag ska göra vad jag kan för att öka värdet på alla original Viragos..
 
Tack för din öppensinnade och positiva kommentar moddlaren, jag ska göra vad jag kan för att öka värdet på alla original Viragos..

Kör på bara.
Dessutom var kafferäsern i länken grym, så kommer du i närheten med din så blir det kanon. :tummenupp
 
Gaffelvinkel är bara en parameter som avgör vilket försprång man får. Offsetten på gaffelkronan spelar också stor roll.
 
Med tanke på att detta just är en tråd för oss som bygger om till Streetfighters och Caferäsers så undrar jag om du skojar eller helt enkelt inte fattat vilken tråd du skriver i??

Om du mot all förmodan skojar så kanske :tungan eller :D är på plats

Fifan noe så jävulskt groteskt ful hoj alla dessa caferäääsers som byggs gör ju dock att original hojar som finns kvar bevarar värdet.. Personligen hade jag inte tagit imot skräpet om jag fick eländet. Men det är min smak.
 
Jo dom har ju en så jävulskt ful konstruktion liksom i hela hojen, ram och hela klabbet, så det bästa vore ju att bara köpa en norton manx! :D

Precis därför det är en så stor utmaning att få till något fränt med tanke på utgångsmaterialet. Med en Manx så är du ju nästan svårt att misslyckas :hihi
 
Last edited:
Precis därför det är en så stor utmaning att få till något fränt med tanke på utgångsmaterialet. Med en Manx så är du ju nästan svårt att misslyckas :hihi
Ja ta inte åt dig, det skojas bara! Med lite snille och smak kommer man långt, och hur kul är det när det är lätt?
 
Jo dom har ju en så jävulskt ful konstruktion liksom i hela hojen, ram och hela klabbet, så det bästa vore ju att bara köpa en norton manx! :D

Fast ramen på en gammal XV är ju faktiskt jävligt cool. I stort sett samma princip som Ducati Panigale och Sachs Beast 1000 fast 20-30 år tidigare, och gjord av pressat plåt istället för mer exotiska material...
 
Fast ramen på en gammal XV är ju faktiskt jävligt cool. I stort sett samma princip som Ducati Panigale och Sachs Beast 1000 fast 20-30 år tidigare, och gjord av pressat plåt istället för mer exotiska material...
Jadå, fast när jag tänker virago tänker jag på dom där 90tals blysänkena. Farsan frågade om jag ville ha en sån som övningskörnings hoj, jag sa nej! Vart iofs en cb400 istället, inte mycket vackrare.. ????
 
Lite utanför ämnet men fasen jag fick en idé då jag så hojen som det länkades till. Jag tänker mig en tank som gömmer lite av motorn (nåt liknade Norton Sprint om jag minns rätt) så den blir lägre underlinje på tank och sadel och då kan man sänka sadeln lite mot på hojen på bilden, sen låter man ramröret under sadeln gå bakåt och runt sadeln istället för framåt och sist gör man små sidoplåtar som täcker röret som går på tvären till stötdämparna. Kör på det är ju mer sport att bygga nåt om utgångshojen inte är den lättaste utgångsläget.
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top