Cafébygge

tigerwalk

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda CB750K7
Hejsan!

Har så smått börjat att bygga om min CB750-77 till caféracer. Har köpt ny sits, men funderar på hur man på bästa sätt får den klädd, hur dynan sätts fast och hur själva stommen ska sättas fast.
Sitsen är en stomme för enkelsits i plast/glasfiber köpt från cb750café i Staterna, men den är som sagt bara en stomme och inget annat. Här är lite bilder på den http://www.cb750cafe.com/parts.php?id=59
Jag har lagt upp e hel del bilder och annat på http://cafe.grus1.com/#home
Någon som har bra tips på detta

Last edited:
kul me lite nya café projekt!
ladda gärna upp lite bilder här :tummenupp

en idé är kanske att göra som jag har gjort? knappar som följer kanten typ..kolla in min tråd så ser du :)

Bilder har jag lagt upp på hemsidan ("grus" m.m. Se mitt första inlägg), men jag ska se om det går att ladda upp på annat sätt. Är lite ny här :huvet

Var ut i garaget o funderade igår och det skulle underlätta om den som klär om sadeln, sätter tryckknappar i sidan på stommen. Ska in o kika på ditt bygge. :)

CB750cafe sidan är underbar, likaså Carpys byggen!

SKall bli kul att se hur ditt projekt utvecklas.
Om du går in under "gå till avancerad" fliken när du svarar i tråden kan du bifoga bilder.
Lycka till!

Okay, tack!
Otroligt häftigt bygge som du har. Det var definitivt lite mer att bita i än en CB750, men bra blev det :Bugar

tittade på ditt bygge helt rätt me dunstall tank! skrev du där att du hitta tanken ngnstans? ny eller?

Var in o kikade på ditt kanonsnygga bygge (kan man ana en viss Carpy som inspiration?):tummenupp
Förstår ändå inte riktigt hur du monterat sitsen? Har du bultat den ovanifrån o kan plocka bort den genom att du har knäpp-fäste på dynans överdrag? :confused: Det är nånting ditåt som jag funderat på. Ska lägga upp lite bilder när tiden är på min sida... :rolleyes:

najs bygge, snygg tank...me like...me want!!!

Skall följas!

Skickar PM om din orginal sadel.

Var in o kikade på ditt kanonsnygga bygge (kan man ana en viss Carpy som inspiration?):tummenupp
Förstår ändå inte riktigt hur du monterat sitsen? Har du bultat den ovanifrån o kan plocka bort den genom att du har knäpp-fäste på dynans överdrag? :confused: Det är nånting ditåt som jag funderat på. Ska lägga upp lite bilder när tiden är på min sida... :rolleyes:

hehe JAPP! blev kär i hans bygge som min baserat sig på:P dock är jag inte helt 100 klar me min innan jag blir helt kär i min . bygga om elsystemet fixa lite me lyktan sugen på lite klistermärken, göra om överdraget, ekra om m.m:P har allt bara tiden som saknas :va
alltså jag gjorde så att jag har liggunderlag på en platta typ. sen spänner jag helt enkelt överdraget så allt sitter på plats. tanken och cutsen gör ju så att det inte kan flytta sig å överdraget är blir ju ganska säker. lägger upp bild nedan så du kanske ser hur jag menar. sen sitter ju knapparna på cutsen om du förstår.

Bifogat

• DSC01525.jpg
    DSC01525.jpg
    161.1 KB · Visningar: 64
Så här såg den ut sommaren 2009 :arsele
Hyfsat skick, 5800 mil, skitful lack med vingar och samuraj:va samt oljetank a´la 70-tals chopper. Skitfult, men...det som är fult kan bli snyggare:tummenupp

Bifogat

• IMG_1323small.jpg
    IMG_1323small.jpg
    182.4 KB · Visningar: 79
  • IMG_1324small.jpg
    IMG_1324small.jpg
    175.4 KB · Visningar: 91
  • IMG_1325small.jpg
    IMG_1325small.jpg
    150.1 KB · Visningar: 62
  • IMG_1327small.jpg
    IMG_1327small.jpg
    156.5 KB · Visningar: 67
  • IMG_1328small.JPG
    IMG_1328small.JPG
    182.5 KB · Visningar: 71
Last edited:
Jäpp, det är en oljetank från en chopper. Är väl inte heltänd på den. Fördelen med den var möjligen att den samtidigt funkade som batterihållare. Har hittat en oljetank från en K1, så den ser bättre ut, men fästen måste byggas om:va

hehe JAPP! blev kär i hans bygge som min baserat sig på:P dock är jag inte helt 100 klar me min innan jag blir helt kär i min . bygga om elsystemet fixa lite me lyktan sugen på lite klistermärken, göra om överdraget, ekra om m.m:P har allt bara tiden som saknas :va
alltså jag gjorde så att jag har liggunderlag på en platta typ. sen spänner jag helt enkelt överdraget så allt sitter på plats. tanken och cutsen gör ju så att det inte kan flytta sig å överdraget är blir ju ganska säker. lägger upp bild nedan så du kanske ser hur jag menar. sen sitter ju knapparna på cutsen om du förstår.

Jodå, jag är med på ett ungefär. Det som är lite knivigt är ju om jag ska skruva fast cutsen uppifrån, mot ramen/fästbleck o därefter klä den alt. kunna ta av klädseln. Tycker att det är skitsnyggt med knappar på sidan, men har inte hittat någon som åtar sig detta ännu, men jag har två namn som jag ska kolla nu i veckan.

Carpy är grymt inspirerande. Tyvärr glömde han att skicka med handtag, dekaler o klämmor till styret nu senast o det har varit segt att få honom att skicka resten, men jag mailar o han svarar så det löser sig säkert. Vill ha rätt dekaler på innan jag lackar.

Vinterns strip-objekt. Trist att ramen är brunmetallic!! Hojen är i övrigt ganska frisk med nya ventilfjädrar, nya nålar i förgasaren, nya lameller o lite annat fix, men det är mer att göra än man tror:gnissla.

Bifogat

• Small-IMGP0193.jpg
    Small-IMGP0193.jpg
    124.5 KB · Visningar: 57
  • Small-IMGP0192.jpg
    Small-IMGP0192.jpg
    166.8 KB · Visningar: 60
  • Small-IMGP0191.jpg
    Small-IMGP0191.jpg
    158.6 KB · Visningar: 57
  • SmallIMGP0184.jpg
    SmallIMGP0184.jpg
    137.6 KB · Visningar: 49
Last edited:
Gjorde några små operationer häromdagen... Vinkelslipen från Biltema är en kär gammal vän så fästen o annat löst fick gå hädan :D
Det är lite klurigare att bygga om en K7:a än de tidigare CB750 eftersom den är 8 centimeter längre. Ska dock försöka att få det snyggt. :tuttar

Bifogat

• Small-IMGP0026.jpg
    Small-IMGP0026.jpg
    129.3 KB · Visningar: 66
  • Small-IMGP0024.jpg
    Small-IMGP0024.jpg
    146 KB · Visningar: 70
  • Small-IMGP0020.jpg
    Small-IMGP0020.jpg
    185.5 KB · Visningar: 62
  • Small-IMGP0015.jpg
    Small-IMGP0015.jpg
    181.5 KB · Visningar: 56
  • Small-IMGP0008.jpg
    Small-IMGP0008.jpg
    184.2 KB · Visningar: 48
  • Small-IMGP0002.JPG
    Small-IMGP0002.JPG
    237.9 KB · Visningar: 53
  • Small-IMGP0001.JPG
    Small-IMGP0001.JPG
    223.3 KB · Visningar: 52
Små justeringar under gårdagen. Kortade av cutsen ungefär en tum och kapade av en del av baklampans infästning eftersom den var avsedd att fästas på en skärm, men nu ska det bli kloss mot bakänden. Mer bilder kommer. I övrigt har hojen blivit begåvad med nytt styre (Clubman), nya styrfästen, cuts (Dunstall) och tank (Dunstall original):)

Bifogat

• Small-IMGP0036.jpg
    Small-IMGP0036.jpg
    170.9 KB · Visningar: 54
  • Small-IMGP0034.jpg
    Small-IMGP0034.jpg
    153.3 KB · Visningar: 43
  • Small-IMGP0033.jpg
    Small-IMGP0033.jpg
    152.4 KB · Visningar: 47
  • Small-IMGP0032.JPG
    Small-IMGP0032.JPG
    206.7 KB · Visningar: 45
Jodå, jag är med på ett ungefär. Det som är lite knivigt är ju om jag ska skruva fast cutsen uppifrån, mot ramen/fästbleck o därefter klä den alt. kunna ta av klädseln. Tycker att det är skitsnyggt med knappar på sidan, men har inte hittat någon som åtar sig detta ännu, men jag har två namn som jag ska kolla nu i veckan.

Carpy är grymt inspirerande. Tyvärr glömde han att skicka med handtag, dekaler o klämmor till styret nu senast o det har varit segt att få honom att skicka resten, men jag mailar o han svarar så det löser sig säkert. Vill ha rätt dekaler på innan jag lackar.

ah jag har inte skruvat fast min. litar på att knapparna håller allt på plats :D jo han har många snygga byggen! blev så glad när jag hittade min dunstall tank sen var cutsen från honom helt klart given :tummenupp

usch låter ju inget vidare ! hoppas det löser sig verkligen. Han verkar dock vara en trevlig kille så det löser sig förhoppningsvis!

skulle ut och ta årets första runda och första rundan med dunstall tanken och cutsen monterade dock starta inte den!:huvet får försöka vidare imorgon:banana
din cb ser ju riktigt fräsch ut! när planerar du vara klar?

Klar?! :D Nja, jag hoppas att jag har den ute - körbar - nån gång i maj, men det finns alltid en hel del att ta tag i tex lack av ramen osv. Klåparen som hade den för några år sedan måste ha varit pundare eftersom han lackat hela hojen BRUN! Finns det något som är mer fel på en hoj?:död Nåja. Jag ska lämna in tank o cuts på lack under april, men det är som sagt några dekaler som jag vill ha dit innan lacken. Lillbrorsan har också en CB som byggts om till caféhoj, men han har också en massa småpyssel kvar. Huvudsaken är att den kommer ut på asfalten innan hösten :banana

Ljus är bra!
Monterade dit baklampa och nummerplåt i förrgår o då blev det såhär:)

Oljetanken på bilden är från en tidigare CB än min och bara "ditlagd". Ska fixa nya fästen för den under april. Cutsen sitter inte heller fast utan är bara provmonterad.

Bifogat

• Small-IMG_1756.jpg
    Small-IMG_1756.jpg
    125.3 KB · Visningar: 56
  • Small-Retusch-IMG_1759.jpg
    Small-Retusch-IMG_1759.jpg
    238.2 KB · Visningar: 47
  • Small-Retusch-IMG_1760.jpg
    Small-Retusch-IMG_1760.jpg
    119 KB · Visningar: 44
Kul bygge, kommer absolut följa tråden. Såg bilderna på din blog. Den stripning du photoshoppat var så lik min gamla K7a. Lägger med ett par bilder.

Bifogat

• CB750 - 1.jpg
    CB750 - 1.jpg
    80 KB · Visningar: 76
  • CB750 - 2.jpg
    CB750 - 2.jpg
    40.8 KB · Visningar: 62
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...