ca 27 år i sthlm, Sporthoj, vad betalar ni för försäkringen?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Den "klassiska" frågan!

Skall innan frågan ställs säga att jag vet att man kan Deala ner premien lite hos de flesta bolag osv, samt att jag vet att det skiljer sig ENORM mellan bolagen, dock inte just den biten jag vill diskutera i denna tråd!
Vet också att om jag tycker det är dyrt osv kan jag välja en annan hoj eller annan hobby osv! Inte heller detta jag vill diskutera i denna tråd (även om jag gärna tar emot tips på "sporthojar" som kanske faller in i en billigare kategori!

Utan är nyfiken på vad just DU, om du passar in på "min profil" betalar i försäkring!

"Profilen": Man, ca 27 år, boendes i Stockholm.
Hojen: "Sporthoj", minst 800cc med "hög" effekt, dvs INGA 600:or!

Ange vilket bolag, vilken hoj du har (samt årsmodell), vart i sthlm du bor, din ålder, din försäkringspremie samt självrisk!

/Jocce

Last edited:
det här måste väl ändå va tråd nummer sextielva med samma frågor, och antagligen kommer det bli samma svar som i alla andra trådar.

som att fråga efter hur långt ett snöre är - ta reda på ett regnr från den typ av cykel du vill ha sen ringer du runt och frågar priser......

29år-Hägersten

Cbr1000rr if märkesförsäkring hel 1450:- /mån (helårsförsäkring) 25papp i självrisk! Skulle kosta drygt 2200:- hos folksam för halv!

Gsxr1000 k5 folksam hel månadsvis ca 5000:-/månad 2200:-/ månad för halv. Självrisk 3000:-

Tänk på att hojar som är +4år ligger lite lägre hos vissa bolag (if tex)

som att fråga efter hur långt ett snöre är - ta reda på ett regnr från den typ av cykel du vill ha sen ringer du runt och frågar priser......

Jo, vet som sagt om detta, MEN som sagt man kan deala ner priserna en hel del verkar det som, dvs jag vill veta vad folk pröjsar för försäkringen, inte vad "utropspriset" är....

/Jocce

29år-Hägersten

Cbr1000rr if märkesförsäkring hel 1450:- /mån (helårsförsäkring) 25papp i självrisk! Skulle kosta drygt 2200:- hos folksam för halv!

Gsxr1000 k5 folksam hel månadsvis ca 5000:-/månad 2200:-/ månad för halv. Självrisk 3000:-

Tänk på att hojar som är +4år ligger lite lägre hos vissa bolag (if tex)

Kan vara värt att tänka på, hur mycket lägre?

/Jocce

Last edited:
du kommer definitivt komma ner i pris om du kör honda, triumph eller bmw som har märkesförsäkring på IF. väljer du dessutom att köra en "naken/street" hoj istället så kommer du ner ännu mer i pris. satsa på en triumph speed triple 1050 vettja! då kommer du ner på ca tusenlappen per månad. tänker jag nog göra '10.

du kommer definitivt komma ner i pris om du kör honda, triumph eller bmw som har märkesförsäkring på IF. väljer du dessutom att köra en "naken/street" hoj istället så kommer du ner ännu mer i pris. satsa på en triumph speed triple 1050 vettja! då kommer du ner på ca tusenlappen per månad. tänker jag nog göra '10.

Nackdelen med BMW's märkesförsäkring är juh att den har en självrisk på 25 papp om man kör sporthoj! Känns juh värdelöst om man har en hoj värd 50-60 pappa att ha halva hojens värde i självrisk... Köra 2 år utan skador så har man juh sparat in bara självrisken...

Kör en Hornet 900 idag, saknar dock en kåpa att gömma mig bakom vid högre farter (samt att sittställningen inte är 100% för mig)...

/Jocce

Jag betalar 130kr för hel på min Gixxer 750 :tummenupp

Hm...förvisso under 800 cc, men vilket bolag och hur gammal är hojen?

Känns som du jobbar på f-bolag eller nått?

/Jocce

Cirka 20-25 cm nordost om knappen "ny tråd" finner du en sökfunktion.
Backar du istället ut ur Mc-relaterade diskussioner finner du forumdelen "Försäkringsfrågor": http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=22

Två tips på vägen.

Blev en ny tråd av två anledningar: 90% av alla trådar var fyllda med just såna här inlägg som du gjort, samt väldigt röriga, och inte 100% aktuella!

Skippade försäkringsfrågor pga att fler läser här ;)

/Jocce

Last edited:
Nackdelen med BMW's märkesförsäkring är juh att den har en självrisk på 25 papp om man kör sporthoj! Känns juh värdelöst om man har en hoj värd 50-60 pappa att ha halva hojens värde i självrisk... Köra 2 år utan skador så har man juh sparat in bara självrisken...

Kör en Hornet 900 idag, saknar dock en kåpa att gömma mig bakom vid högre farter (samt att sittställningen inte är 100% för mig)...

/Jocce

jo visst är det så men BMW vill man väl ändå inte köra? vad tycker du om triumph då? finns gott om fina hojar där! speed triple 1050 var nog den utan tvekan bästa hojen jag provkörde förra året och med 132 hk och 189 kg i torrvikt så får du en rätt fet hoj för pengarna ändå.

jo kör en hornet själv, visst blir vinddraget rätt jobbigt vid högre farter men det är sällan jag är uppe å bränner i mer än 160-170, kör ju mest i stan ändå så acceleration känns viktigare.

jo visst är det så men BMW vill man väl ändå inte köra? vad tycker du om triumph då? finns gott om fina hojar där! speed triple 1050 var nog den utan tvekan bästa hojen jag provkörde förra året och med 132 hk och 189 kg i torrvikt så får du en rätt fet hoj för pengarna ändå.

jo kör en hornet själv, visst blir vinddraget rätt jobbigt vid högre farter men det är sällan jag är uppe å bränner i mer än 160-170, kör ju mest i stan ändå så acceleration känns viktigare.

Menade Honda men skrev BMW, fråga mig inte varför ;) Men de som ligger hos If (BMW, Honda Triumph om jag minns rätt?) har väl samma höga självrisk!

Kör idag på Hondas märkesförsäkring, men med Horneten är inte självrisken så pass farlig, men värre när man kliver upp på sporthoj som sagt!

Tycker att på Horneten blir vinddraget jobbigt redan vid 120-130 km/ h, iaf i längre stunder, typ motorväg etc (vilket jag åker relativt ofta då jag tar hojen till jobbet lite då och då)...
Dock är 130 inga större problem när man kör lite mer "aktiv" körning på småvägar, men då kör man juh på ett annat sätt osv...

/Jocce

Och en Hornet är förvisso ingen sporthoj heller :rolleyes:

Jag har Fålcksamm och det är en 99'a.

Å nej, jag jobbar systemutvecklare inom industriell IT och automation...

hehe nä, vet det, men har planer på att byta den mot en sporthoj, därav frågorna!

Hm, hur har du lyckats få så pass billig försäkring?

/Jocce

Antal år med KK spelar större roll än själva åldern i ditt fall.

Antal år med KK spelar större roll än själva åldern i ditt fall.

Misstänkte nästan detta...men tar de bara hänsyn till hur länge jag haft hojkortet, eller hela bil-kortet?

Har juh haft bilkortet i snart 10 år, men hojkortet i mindre än 1 år... :(

/Jocce

hehe nä, vet det, men har planer på att byta den mot en sporthoj, därav frågorna!

Hm, hur har du lyckats få så pass billig försäkring?

/Jocce
Ska jag vara ärlig så har jag inte så billig försäkring, jag har halv, och iofs rätt bra pris på den. Men om jag hade slagit ut det jag har lagt i reparationer på hojen under alla år så är det långt under 100kr/mån. Och den har fått slita, det har den :hihi

Hårn1 och Martin_08 har svarat redan iofs, men ingen här inne kan säga vad det kommer att kosta för just dig! Dom räknar på din ålder, år med kort, hur länge du har haft samma hoj, antal skadefria år, var du bor, hur du bor, vad du har för hoj (märke, modell, årsmodell), ev andra försäkringar i samma bolag, hur du förvarar hojen, vad du har på dig när du åker, om du har gått några SMC-kurser spelar också in ibland. Jag är ledsen ( :rolleyes: ), men du måste lägga ner lite energi och ringa runt till alla bolag och kolla upp priserna. Ingen här kommer göra det åt dig, men visst kan vi gissa fram en massa priser åt dig.
Jag börjar! Du får betala mellan 1000kr å 7000kr/månad om du har en hoj över 800cc som är mellan 0 och 15 år gammal! :rolleyes:

Misstänkte nästan detta...men tar de bara hänsyn till hur länge jag haft hojkortet, eller hela bil-kortet?

/Jocce
Vad skulle bilkortet ha förbetydelse när det gäller förmåga/vana att hantera en motorcykel? :va

Last edited:

/Jocce

Tror dom bara tittar på tiden med MCkort tyvärr. Men dock inte säker. Dock kan jag lova att du är i sämsta möjliga grupp för att teckna en sporthojsförsäkring just nu. Under 30, ny med lappen och boendes i Solna. 40k för en trafikförsäkring? :glömdet Men ge inte upp, ring runt och kolla/pruta på olika modeller!

27 år bor i centrala Sthlm.

Har en Honda VTR1000 F- en 98:a
Betalar 505kr/månad för halv/helår hos Folksam med SMC rabatt.
Helt ok tycker jag...

//Fredde

Menade Honda men skrev BMW, fråga mig inte varför ;) Men de som ligger hos If (BMW, Honda Triumph om jag minns rätt?) har väl samma höga självrisk!

Kör idag på Hondas märkesförsäkring, men med Horneten är inte självrisken så pass farlig, men värre när man kliver upp på sporthoj som sagt!

Tycker att på Horneten blir vinddraget jobbigt redan vid 120-130 km/ h, iaf i längre stunder, typ motorväg etc (vilket jag åker relativt ofta då jag tar hojen till jobbet lite då och då)...
Dock är 130 inga större problem när man kör lite mer "aktiv" körning på småvägar, men då kör man juh på ett annat sätt osv...

/Jocce

Vet faktiskt inte, har inte kollat på sporthojsförsäkringar värst mycket men eftersom jag själv är under 30 år och har haft tungt mc-kort i ca 3,5 år så är en fet sporthoj rent försäkringskostnadmässigt inte något för mig (därav intresset för speed triplen), för dig kommer det nog tyvärr bli en rätt dyr historia med.

jag har faktiskt inte stört mig på vinddraget värst mycket och jag kör över 130 regelbundet. smaksak kanske, fast jag kör ju ifos rätt "aktivt" haha.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti