C# - hindra uppdatering för ofta

• Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag bygger en liten C#-applikation som listar saker rakt ur en tabell. Användaren kan själv välja när han eller hon vill uppdatera, genom att klicka på F5 eller en 'refresh'-knapp.

Det är rätt maffiga tabeller och varje query tar ett par sekunder att köra, så för att inte lasta ner servern helt vill jag införa någon sorts begränsning på hur ofta man kan uppdatera. Hur?

Last edited:
Nåt sånt här borde fonka:

Private DateTime lastUpdate = DateTime.MinValue;
Private int minMinutesToWait = 5;

Public void Update()
{
if(lastUpdate.AddMinutes(minMinutesToWait) <= DateTime.Now)
{
lastUpdate = DateTime.Now;
//uppdatera nåt kul
}
}

Tack Stavgren, men jag löste det själv på ungefär samma sätt. En knapptryckning aktiverar en femsekunders timer och deaktiverar knappen. När timern har räknat klart aktiveras knappen igen.

McB skrev:
2131544 Tack Stavgren, men jag löste det själv på ungefär samma sätt. En knapptryckning aktiverar en femsekunders timer och deaktiverar knappen. När timern har räknat klart aktiveras knappen igen.

Varför inte cacha resultatet i minnet fram till nästa intervall? Då kan användarna ladda om bäst de vill och får snabba svar tills det är dax för nästa query-race.

Bara en tanke...

Kuritas skrev:
2131663 Varför inte cacha resultatet i minnet fram till nästa intervall? Då kan användarna ladda om bäst de vill och får snabba svar tills det är dax för nästa query-race.

Bara en tanke...

Allt görs på klientnivå och applikationen körs bara på en maskin, så resultatet från den senaste queryn syns ända tills användaren uppdaterar på nytt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon