C:a pris renovera R1-motor?

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
gsx-r1000 k3
ska ev byta till mig en -98 som gått rätt så långt som jag tänkt pyssla med under vintern.
vad kan det kosta att renovera motorn? tänkte då alla lager packningar och kolvringar. Räcker det? eller måste man borra å köpa ö.d kolvar?
hur mkt vändkanter blir det på en mc motor?

Du behöver nog inte borra men det är ju inget som är solklart innan du öppnar den.
sen beror det ju på vad du vill göra av din renovering.
Mer pulver eller original?
Tex ett set högkompskolvar är aldrig fel och finns nog till vettiga pengar på Ebay.
Lådan kan ju behöva nått drev eller 2.

Men ringar och lager kan nog räcka om den inte tokkörts.

okej, njae ja tänkte ha den original, den har gått kring 4tusen mil, den går bra å växlarna funkar som dom ska, så jag tänkte mer bara så man får ha en problemfri nästa sommar med mkt mcåkning :)
hur är det med förgasarna, finns det nåt på dessa som kan behöva bytas?

Min har gått 4500 mil, iofs en zx6r men visar inte något som helst tecken på slitage.
Det enda som behövdes på den var en ventiljustering och synk av förgasarna.
Motorerna går långt ;)

okej, njae ja tänkte ha den original, den har gått kring 4tusen mil, den går bra å växlarna funkar som dom ska, så jag tänkte mer bara så man får ha en problemfri nästa sommar med mkt mcåkning :)

Alltså, om den bara gått 4k mil och är välskött så lär du inte behöva renovera nånting..

En sporthoj är inte per automatik "slut" när den passerar 2k mil även om den breda massan tror det..

ja nä iofs, men denna är inte välskött.. ser ut som fan själv, ombyggd till streetfighter, och sprayad mattsvart,

4000 mil!
Renovera?
Det är nog överkurs om det inte är några problem med den.
Dont fix it if it aint broken som man säger.
R1an dricker lite olja redan som ny.

Ge den en seriös service med ventilspel, olja, filter, stift, luftfilter.
Byt tätningar till vattenrören i toppen och ventilkåpspackning när du kommer ventilspelet.
Och vill du så kolla tätningen till utgående axel som kan tänkas läcka.
Kan bytas utan att dela motorn med hjälp av en borr och plåtsskruv.

ja nä iofs, men denna är inte välskött.. ser ut som fan själv, ombyggd till streetfighter, och sprayad mattsvart,

Jo, men det kan ju vara bara kosmetiska skador..
Tänker mest i om att du skriver att den går bra, växlarna går i osv..

Om du inte har några missljud eller andra konstigheter så ser jag inte riktigt anledningen.. men visst, har du tiden och pengarna så kör hårt :yoparty

Men jag drar till med den gamla dängan: If it ain't broke, don't fix it! :tummenupp

Jo, men det kan ju vara bara kosmetiska skador..
Tänker mest i om att du skriver att den går bra, växlarna går i osv..

Om du inte har några missljud eller andra konstigheter så ser jag inte riktigt anledningen.. men visst, har du tiden och pengarna så kör hårt :yoparty

Men jag drar till med den gamla dängan: If it ain't broke, don't fix it! :tummenupp

Exakt!
Har den bara fått lite ny olja då och då så är det inga problem!

Jag var först! :D

Kompisen Zx1000 från 88.
Har gått över 10000 mil har varit otroligt misskött och gick som skit när han köpte den.
En storservice och den går som en klocka.
Skjuter dock ur tvåan när den lyfter framhjulet om man inte trycker i den ordentligt och så läcker den lite från drevtätningen ( en halv dl per oljebyte)

De håller fruktansvärt bra dedär Måtårcykelmåtårerna.

4000 mil!
Renovera?
Det är nog överkurs om det inte är några problem med den.
Dont fix it if it aint broken som man säger.
R1an dricker lite olja redan som ny.

Ge den en seriös service med ventilspel, olja, filter, stift, luftfilter.
Byt tätningar till vattenrören i toppen och ventilkåpspackning när du kommer ventilspelet.
Och vill du så kolla tätningen till utgående axel som kan tänkas läcka.
Kan bytas utan att dela motorn med hjälp av en borr och plåtsskruv.

Håller nog med detta inlägg, en renovering kostar mer än en begagnad motor. Men visst om du verkligen vill ha en motor i absolut toppskick och ska behålla den.

Slipning av vev 5'?
kolvsats bigbore och borrning/nikasil 15'
packningar etc 4'
renovering topplock med nya ventiler etc 12'
lite drev och lager i lådan 6'
nya spridarrör och nålar i förgasarna 5'

Jag har haft några stycken tidiga R1:or, som alla har fortfarande har gått mycket bra efter 4-5000 mil. Oljeförbrukningen har varierat mellan olika exemplar, men märkbart med effekt verkar de inte ha tappat vid dessa miltal. Har inte ens behövt justera ventilspel eller synka förgasare vid 4200-milsservice.

Renovera kan väl vara ett kul projekt, men verkar onödigt dyrt om det inte skulle behövas. :)

Om 2:an inte hoppar ur och den inte drar mer olja än att du slipper ha med dig en flaska bara för att kunna köra en tur så låt den vara.

Om 2:an hoppar ur eller den drar 1L olja/10 mil så köp en annan hoj.

Bara för att den är ful behöver den inte vara misskött. Min erfarenhet är snarare tvärtom att dom största putsbögarna är väldigt ignoranta med sina motorer.

Jag både putsar på hojen och håller min motor, växellåda och övrig mekanik i samma skick som det yttre. Jag tror att du misstar dig på folk som är riktiga putsbögar och vill ha hojen i toppskick med sådana som hänger på en massa tjafs som inte fyller någon funktion för att de vill att hojen ska se cool ut vid korvkiosken.

Jag både putsar på hojen och håller min motor, växellåda och övrig mekanik i samma skick som det yttre. Jag tror att du misstar dig på folk som är riktiga putsbögar och vill ha hojen i toppskick med sådana som hänger på en massa tjafs som inte fyller någon funktion för att de vill att hojen ska se cool ut vid korvkiosken.

Det finns ju naturligtvis alltid undantag i en generalisering.

Dom största putsbögarna är sådana som polerar aluminiumprylar som tex bromspedalen i så att den glänser som krom. Och dom brukar ofta vara flitiga med att montera funktionslösa blingbling-prylar.

De som gnuggar sadeln med glansmedel så att man nästan halkar av hojen är föresten de värsta hädarna som inte borde få gå lösa.

Det finns ju naturligtvis alltid undantag i en generalisering.

Dom största putsbögarna är sådana som polerar aluminiumprylar som tex bromspedalen i så att den glänser som krom. Och dom brukar ofta vara flitiga med att montera funktionslösa blingbling-prylar.

De som gnuggar sadeln med glansmedel så att man nästan halkar av hojen är föresten de värsta hädarna som inte borde få gå lösa.

Tycker det syns väl på en hoj där ägaren har koll. Det är helt enkelt så mycket underhåll att om det ska funka så syns det, i synnerhet på tex crossar som du håller på med. Max 50 timmar TBO på i stort sett allt på en geggmoppe, utom ram och tank. Iaf om det ska vara ngt att åka med. Vinylglans och dekaltrim på crossar är verkligen en varningsklocka. Tonårshoj som "skötts" med veckopengsbudget och utan servicemanual.

På gathojar brukar jag kolla på drivpaketet, det säger rätt mycket. Skitigt, osmort och slakt, ja då är det risk att även resten av hojen är en maskburk. Från flerårig gaffelolja och bromsvätska till hjul-, styr- och svingaxlar som aldrig varit ur och fettats in.

Men men, nu hamnade jag OT som vanligt.

Till TS skulle jag ge rådet att göra lite tillståndskontroller/service.
Tex koll att växlar inte spottar ur, demontering och koll av koppling och korg, koll justering av ventilspel, kamkedjestatus, kompressionstest, täthetskontroll och flushning kylsystem och byte av kylvätska, olje- och filterbyte, koll av ev magnetpluggar, demontering av ev tråg för att se om spånor drösat ned, koll av utgående axeltätning, luftfilter, vevhusvent etc. Bara att gå enligt servicemanualen.
Så att du "nollar" motorn och vet vad som är gjort. Går hojen bra i motor och transmission och du inte hittar ngt illavarslande under din tillståndskontroll/storservice, så är det bara att köra vidare med föreskrivet underhåll enligt servicemanualen.

Last edited:
*/ ?>
Back