Bytte lameller idag.....

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
En blå..
Som sagt, bytte lameller på hojen idag. Kopplingen började slira på höga varv efter att den varit på service.

Men jag misstänker att klåparen har haft i fel olja, för han rekommenderade att jag skulle köpa den olja han hade i hyllan( nån olja för turbobilar, stod inget om våtkoppling)
Men dom gamla lamelerna ser helt fräscha ut!!?? Man borde väl se på dom ifall dom är slitna?

Jag satte i dom nya o köpte oljan på ett annat ställe, så nu funkar det :yoparty

Åker in till honom på tisdag med dom gamla lamellerna o ber om en bra förklaring.. O ev ersättning..

Va långt det blev!??

Jag har alltid problem med helsyntetsoljor. De får mina kopplingar att börja slira.

Vad jag tror blir felet är när du kört in en koppling med t.ex delsyntet, och sedan gör ett oljebyte till helsyntet att det är mycket delsyntetsolja kvar i lamellerna och den nya helsyntetsoljan tränger inte in i lamellerna som den ska och .. ja, det blir bara skit alltihopa.

Swedie skrev:
Jag har alltid problem med helsyntetsoljor. De får mina kopplingar att börja slira.

Vad jag tror blir felet är när du kört in en koppling med t.ex delsyntet, och sedan gör ett oljebyte till helsyntet att det är mycket delsyntetsolja kvar i lamellerna och den nya helsyntetsoljan tränger inte in i lamellerna som den ska och .. ja, det blir bara skit alltihopa.

Ok. Så det är inte "mekens" fel? Isåfall är det mitt fel, för man ska tydligen göra allting själv!!

Ps. När ska du ut o stunta då?

Om du sa att du ville ha delsyntet, men han tvingade på dig helsyntet för att sälja olja.. så kan du ju försöka o gå ner till honom o säga att oljan gjorde att din koppling gick knas. Lycka till... de kommer säga "Det har jag aldrig hört talas om..." ... suck.

imorn len, imorn =) Kanske lite filmer o grejs kommer upp ifall jag hittar en kameraman.

heigo skrev:
Som sagt, bytte lameller på hojen idag. Kopplingen började slira på höga varv efter att den varit på service.

Men jag misstänker att klåparen har haft i fel olja, för han rekommenderade att jag skulle köpa den olja han hade i hyllan( nån olja för turbobilar, stod inget om våtkoppling)
Men dom gamla lamelerna ser helt fräscha ut!!?? Man borde väl se på dom ifall dom är slitna?

Jag satte i dom nya o köpte oljan på ett annat ställe, så nu funkar det :yoparty

Åker in till honom på tisdag med dom gamla lamellerna o ber om en bra förklaring.. O ev ersättning..

Va långt det blev!??

Har du manual till hojjen så ska det stå mini mått på lamellerna, bara fram med skjutmåttet och kolla om dom klarar sej enligt boken.
Skölj ur med diesel. (Några ggr.) Då får du ut all gammal olja, kör sen i den som har funkat för dej innan.

Men nu är det ju löst med nya lammeller, men till nästa gång kanske? :)

Swedie skrev:
Om du sa att du ville ha delsyntet, men han tvingade på dig helsyntet för att sälja olja.. så kan du ju försöka o gå ner till honom o säga att oljan gjorde att din koppling gick knas. Lycka till... de kommer säga "Det har jag aldrig hört talas om..." ... suck.

imorn len, imorn =) Kanske lite filmer o grejs kommer upp ifall jag hittar en kameraman.

Har du en kamera, så kan jag filma.. Sitter just nu i Åkerstyckebruk :va

Förmodligen hade din koppling blivit fräsch bara genom att addera en extra stållamell som tagit upp slacket (lamellpaketet blir tunnare så att fjädrarna inte längre trycker lika hårt) som förslitningen har åstadkommit.

andersbrink skrev:
Förmodligen hade din koppling blivit fräsch bara genom att addera en extra stållamell som tagit upp slacket (lamellpaketet blir tunnare så att fjädrarna inte längre trycker lika hårt) som förslitningen har åstadkommit.

Så egentligen menar du att jag kunde ha bytt endast fjädrarna?

heigo skrev:
Så egentligen menar du att jag kunde ha bytt endast fjädrarna?

Det hade förmodligen inte hjälpt eftersom fjädrarna håller längre än lamellerna.

Om du adderar en extra stållamell ersätter du bortslitet material från fiberlamellerna så att höjden på kopplingspaketet blir snarlikt en ny koppling.

Fundera lite på vad som händer i en koppling och vad för verklig inverkan en extra stållamell kommer att ha. Det är så simpelt enkelt att de flesta oftast inte tänker på att det krävs så lite. Dvs, om fiberlamellerna ser okej ut men är lite slitna så är en extra stållamell det snabbaste och billigaste sättet att få ny-grepp i kopplingen.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...