Bytt motor.. hjälp :)

Gixx3r

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
GSX750F
Har bytt motor på hojen och har knapert om tid att få ihop den inför vinterförvaring och flytt till sthlm. Lägger upp 2 bilder och hoppas på att nån vänlig själ har några bra idéer. gsx 750f -94 btw.

bild.jpg
Försöker skruva dit kåpan till främre drevet men verkar som att "kopplingspinnen" tar emot. Vet ej om den varit helt utdragen.. Vad spelar det i så fall för roll? Läst i Haynes och där står det att man absolut inte ska dra ut den.. När jag skruvat dit kåpan lite går det inte alls att använda kopplingshandtaget.

bild3.jpg
Bilden talar för sig själv :) Nån som vet vad dessa kablar gör och vart jag ska koppla dom? En jord?

Du har råkat pumpa på kopplingshandtaget så att kolven i kåpan är fullt uttryckt och har möjligen "kukat ur". Skruva loss delarna för kolven i kåpan och återmontera dem rätt.

Den grova är antingen jordkabel mellan motor och batteri eller +12 matning mellan startmotor och batteri. Utröna själv genom att följa var den tar vägen i den icke-synliga änden. VAR NOGA MED VAR DU ANSLUTER DEN PÅ BATTERIET!

Den tunna är frilägesgivaren.

Du har råkat pumpa på kopplingshandtaget så att kolven i kåpan är fullt uttryckt och har möjligen "kukat ur". Skruva loss delarna för kolven i kåpan och återmontera dem rätt.

Den grova är antingen jordkabel mellan motor och batteri eller +12 matning mellan startmotor och batteri. Utröna själv genom att följa var den tar vägen i den icke-synliga änden. VAR NOGA MED VAR DU ANSLUTER DEN PÅ BATTERIET!

Den tunna är frilägesgivaren.

När du skriver kolv, menar du "kopplingspinnen" eller anordningen som sitter i kåpan och går emot kopplingspinnen?

Och en följdfråga på ditt andra svar :) Frilägesgivaren, ska den kopplas samman med kabeln som går precis till vänster om kopplingspinnen? För jag har en kontakt som jag inte hittat nån sambo till..

Tack för svaren!

När du skriver kolv, menar du "kopplingspinnen" eller anordningen som sitter i kåpan och går emot kopplingspinnen?

Och en följdfråga på ditt andra svar :) Frilägesgivaren, ska den kopplas samman med kabeln som går precis till vänster om kopplingspinnen? För jag har en kontakt som jag inte hittat nån sambo till..

Tack för svaren!

annordningen i kåpan och går emot kopplingspinnen:tummenupp

Inget fel på anordningen i kåpan :va
Vad händer om man drar ut kopplingspinnen helt från motorn? Har det någon betydelse? Har försökt lägga tryck på den men rör sig inte en endaste millimeter.

Har märkt att denna motorn från -99 även sitter längre fram på hojen än originalet från 94.. Så nu får man heller inte ner oljekylaren i vibrationsfästena =/ Det ska alltid vara problem... :huvet

Inget fel på anordningen i kåpan :va
Vad händer om man drar ut kopplingspinnen helt från motorn? Har det någon betydelse? Har försökt lägga tryck på den men rör sig inte en endaste millimeter.

Har märkt att denna motorn från -99 även sitter längre fram på hojen än originalet från 94.. Så nu får man heller inte ner oljekylaren i vibrationsfästena =/ Det ska alltid vara problem... :huvet

Huh? är det inte fler saker som skiljer på motorn 94 / 99? Har du "ny" styrenhet också... Alltså jag är inte säker dock men...

Är kopplingskåpan från den nya eller gamla motorn?

Om du inte skruvar in skruvarna i botten då du monterar kåpan
Funkar det att koppla ur då??

I så fall är stången för lång och kanske skiljer mellan årsmodellerna ( går att dra ur utan problem)

Den går utmärkt att kapa och fila till uppspänd i en borrmasikn när den roterar

kolla först att kolven går att backa max och då med vätskebehållaren på styret öppen
se upp för stänk bara

Har själv dragit ur stången utan problem men likväl står det i flera servicemanualer och clymer/Haynes att du inte skall dra ut den...
Är det för att olja kommer ut där som de varnar men skriver inte ut det eller vad e dem rädda för? :D

I så fall är stången för lång och kanske skiljer mellan årsmodellerna ( går att dra ur utan problem)

kolla först att kolven går att backa max och då med vätskebehållaren på styret öppen
se upp för stänk bara

Huh? är det inte fler saker som skiljer på motorn 94 / 99? Har du "ny" styrenhet också... Alltså jag är inte säker dock men...

Är kopplingskåpan från den nya eller gamla motorn?

Tydligen så skiljer det en del.. vilket verkstaden jag köpte den av sa att ja den kommer att passa perfekt, inga problem! yea right

Vad är styrenhet? =/ Kåpan är min gamla som satt på gamla motorn.. Tror du det är bättre om ja ringer dom å ber dom skicka kåpan som satt på motorn ja köpte å sen bara dra in kopplingsvajern i den istället?

se upp för stänk bara

När ja skruvar dit kåpan lätt med samtliga 7 skruvar så går det inte att rubba kopplingshandtaget alls. Satte en gummiklubba direkt mot kopplingspinnen å försökte trycka med hela kroppen men den rörde sig inte en millimeter.. Har ingen vätskebehållare för kopplingen..

Tydligen så skiljer det en del.. vilket verkstaden jag köpte den av sa att ja den kommer att passa perfekt, inga problem! yea right

Vad är styrenhet? =/ Kåpan är min gamla som satt på gamla motorn.. Tror du det är bättre om ja ringer dom å ber dom skicka kåpan som satt på motorn ja köpte å sen bara dra in kopplingsvajern i den istället?

När ja skruvar dit kåpan lätt med samtliga 7 skruvar så går det inte att rubba kopplingshandtaget alls. Satte en gummiklubba direkt mot kopplingspinnen å försökte trycka med hela kroppen men den rörde sig inte en millimeter.. Har ingen vätskebehållare för kopplingen..

Ok du har vajer

Då sitter det en liten skruv och mutter i mitten på utsidan

Lossa muttern och vrid ut skruven

Fippla lite med detta så brukar det funka

Det ska kännas att det blir lite frigång

Vet ej vad som är lättast.

Ibland skiljer det med givare osv på olika årsmodeller och det krävs en motorstyrning/styrenhet som passar din modell av motor.
Om det är så på din har jag ingen aning om, men på 5år brukar det alltid vara något... Jag har ingen erfarenhet om gsx dock.

Exempel på GSX-r 96 &97 brukar ha samma styrenhet. 98-99 är en annan.
2005-2006 samma 2007-2008 annan osv osv.

Måla inte fan på väggen ännu men ha koll på ett.

På min gamla FZ köpte jag ny motor. Min var en 88 och motorn en 87a.

Funkade icke. Fick korrekt styrenhet gratis från skroten då dem sa att det passade. Sedan visade det sig att det var ett par tåtar annorlunda kopplade så det hade gått med styrenheten om man hade haft koll på detta.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan