bytt framdäck - wobbel

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
bytte nyligen däck både fram och bak, sedan dess när jag gasar på hårt i lite högre farter så har hojen en tendens till att börja wobbla fram vilket självklart är rätt obehagligt.

har fått höra att detta kan bero på att framhjulet inte balanserats efter däckbytet, eller att det kanske bara gjorts dåligt. låter detta som en vettig förklaring eller finns det andra möjliga anledningar?

Att det är obalanserat låter ju inte helt orimligt.
Kolla lufttrycket också. Lågt lufttryck kan vara en bidragande orsak.

bytte nyligen däck både fram och bak, sedan dess när jag gasar på hårt i lite högre farter så har hojen en tendens till att börja wobbla fram vilket självklart är rätt obehagligt.

har fått höra att detta kan bero på att framhjulet inte balanserats efter däckbytet, eller att det kanske bara gjorts dåligt. låter detta som en vettig förklaring eller finns det andra möjliga anledningar?

Det kan vara balanseringen som är fel.
Det kan också bero på andra saker.
Jag råkade ut för sådana tendenser när jag bytte däck senast också. Men det berodde inte på balansering.
Snarare hade det att göra med att dom däck jag satte på (road 2CT) var lite spetsigare i profilen för att göra hojen mer lättsvängd än dom sulor som satt på innan. Det fick följden att i höga farter blir hojen lite nervös och kan uppvisa små tendenser till wobbling. Men det är frågan om farter som jag ytterst sällan kör i så jag tar det med ro och njuter av kurvtagningen istället.

Det är nog ingen dålig ide att få balanseringen kollad.

kollade lufttrycket direkt efter att ha monterat på hjulet igen. så det kan det inte vara!

Det kan vara balanseringen som är fel.
Det kan också bero på andra saker.
Jag råkade ut för sådana tendenser när jag bytte däck senast också. Men det berodde inte på balansering.
Snarare hade det att göra med att dom däck jag satte på (road 2CT) var lite spetsigare i profilen för att göra hojen mer lättsvängd än dom sulor som satt på innan. Det fick följden att i höga farter blir hojen lite nervös och kan uppvisa små tendenser till wobbling. Men det är frågan om farter som jag ytterst sällan kör i så jag tar det med ro och njuter av kurvtagningen istället.

Det är nog ingen dålig ide att få balanseringen kollad.

hmm ok, det är nämligen precis michelins pilot road 2 som jag skaffade. :va

Last edited:
Kan bli skillnad med olika profiler. Har vart med om hojar som vobblat pga bakdäck som har platt profil och/eller är plattslitna, ännu värre om man har ett spetsigt framdäck (racedäck).

Läste nyligen i en annan tråd (ska försöka hitta den) att folk hade upplevt samam tendenser med just Pilot Road 2-däcket. Lite wobbligt/skakigt i början, men att det släppte efter x antal mil.

Läste nyligen i en annan tråd (ska försöka hitta den) att folk hade upplevt samam tendenser med just Pilot Road 2-däcket. Lite wobbligt/skakigt i början, men att det släppte efter x antal mil.

åh fan, ja det kan man ju hoppas då. känns lite jobbigt att behöva montera av skiten igen för att få den ombalanserad. läser gärna tråden om du hittar den!

hmm ja jag letade själv och hittade just det där, låter konstigt dock, att däcket måste nötas lite innan det fungerar som det ska. ok att däck är hala när de är nya men styrfladder/wobbel hade jag inte räknat med.

så frågan är om jag ska hoppas på att det blir bättre med tiden eller om jag ska slita av framhjulet IGEN för att balansera om det bara för att köra uteslutningsmetoden.

hmm ja jag letade själv och hittade just det där, låter konstigt dock, att däcket måste nötas lite innan det fungerar som det ska. ok att däck är hala när de är nya men styrfladder/wobbel hade jag inte räknat med.

så frågan är om jag ska hoppas på att det blir bättre med tiden eller om jag ska slita av framhjulet IGEN för att balansera om det bara för att köra uteslutningsmetoden.

Ja, det kan ju bara du själv svara på. :) Jag hade nog åkt ut på en 10-milatur och kollat om det blev bättre, om inte så är det väl bara att göra om.

Ja, det kan ju bara du själv svara på. :) Jag hade nog åkt ut på en 10-milatur och kollat om det blev bättre, om inte så är det väl bara att göra om.

har nog lätt redan kört 30-35 mil på det, och i lördags när jag va ute å brände ordentligt så kändes det som mest, bara lördagsturen var på ca 15 mil. ringde iaf precis däcksnubben, han sa att det bara va å komma in med hjulet så kunde han kontrollbalansera det. så det blir väl av med hjulet igen då.

Ok, ja längre än så borde ju däcket verkligen inte behöva köras in.
Hoppas det är balanseringen som det är fel på då.

Kanske kan vara så att du har skadat lagern i hjulet.

Annars kan det ju vara så att en balanseringsvikt har ramlat av. Eller att det var slarvigt balanserat.

Kolla så framfälgen sitter rakt, det brukar ge liknande tendenser också.

hur menar du då?

Kanske kan vara så att du har skadat lagern i hjulet.

Annars kan det ju vara så att en balanseringsvikt har ramlat av. Eller att det var slarvigt balanserat.

lagren i hjulet? något som kan ha skadats när det antingen tagits av eller på?

det där med balanseringen e svårt att gissa sig till, får isf balansera om den (vilket jag ska ändå).

Last edited:
Har varit ute för precis samma fenomen med road2, för spetsig profil för hojjen vilket gör den nervös. Jag tog kontakt med inköpsstället efter ett samtal med Michelin som förklarade varför hojjen var konstig och fick ett "vanligt" pilot road och vips så var det en ny hoj!!
Jag bytte alla hjullager, styrlager och svinglager innan jag kollade upp däckstypen......
Alla hojjar är inte gjorda för 2ct däck, min var inte det. det var en Honda vtr1000f.

kollade lufttrycket direkt efter att ha monterat på hjulet igen. så det kan det inte vara!

hmm ok, det är nämligen precis michelins pilot road 2 som jag skaffade. :va

Det kan hända att det lugnar ner sig efter ett tag av sig själv.
Jag hade tendenserna i början efter däcksbytet men dom var så små att jag kunde strunta i dom. Det uppstod bara i väldigt höga hastigheter. Hojen kändes lite nervös i kurvor också när man släppte på litegrann.
Men som sagt så var det väldigt lite och det gav sig relativt fort. Har inte riktigt koll på hur många mil men...
Dock är jag helnöjd med däcken. Alltid bra grepp och efter lite inslitning så har dom varit väldigt stabila.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti