Bytt drev men ..

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
ZX10R 08
Bytte framdrev igår men glömde slå ner vingarna på låsbrickan.
Jag drog åt så hårt jag kunde med nyckeln plus att jag gav nyckeln ett par smällar med gummisläggan så den spändes ännu mer.
Är det någon fara eller måste jag av med alla jävla kåpor igen och slå ner låsbrickan? :confused:

RoggeR6 skrev:
Jag drog åt så hårt jag kunde med nyckeln plus att jag gav nyckeln ett par smällar med gummisläggan så den spändes ännu mer.
Är det någon fara eller måste jag av med alla jävla kåpor igen och slå ner låsbrickan? :confused:
Ja inte skulle jag vilja att framdrevet rasslar loss och slår sönder motorn och foten.
Har man sedan vetat om att man inte låst bulten så skulle man nog ha liiiite svårt att förlåta sig själv.
Gör om, gör rätt.
Trist men sant... :gnissla
//Tobbe

jag skulle nog göra om det o fixa det riktigt
hållundan har nyss tappat sin mutter till framdrevet pga att den inte var låst riktigt,en hyffsad stor fingängad sak som givetvis är beställningsvara...
3-4 dagars väntetid

Skorpan skrev:
jag skulle nog göra om det o fixa det riktigt
hållundan har nyss tappat sin mutter till framdrevet pga att den inte var låst riktigt,en hyffsad stor fingängad sak som givetvis är beställningsvara...
3-4 dagars väntetid
Precis... Nu kör jag med en jefla slangklämma. Känns la sådär säkert.

Som kören säger.

Gör om, gör rätt.

Jag har ingen låsanordning på min, bara moment som gäller!

Används inte sådana där clip-brickor på S H?
Jag menar, det funkar ju på cross hojjarna, och det är omöjligt att glömma sätta dit den ..

tycon1 skrev:
Används inte sådana där clip-brickor på S H?
Jag menar, det funkar ju på cross hojjarna, och det är omöjligt att glömma sätta dit den ..
clipbricka? Menar du en sån låsring, SGA eller vad dom heter.
Men det är väl ingen mutter överhuvudtaget på cossarna?
Har för mig att drevet bara sitter på axeln och låses med en låsring?
Fast det var ett tag sedan jag meckade cross :rolleyes:
Men hur som helst så sitter det en bricka mellan muttern och drevet som man böjer ner över muttern som låsning.
En del hojar har mutter med en "hylsa" på som man knackar ner i en av splinesen på axeln.
//Tobbe

RoggeR6 skrev:

Din lathet kan kosta dig både hojen och livet :fatta!

tobbeviking skrev:
clipbricka? Menar du en sån låsring, SGA eller vad dom heter.
Men det är väl ingen mutter överhuvudtaget på cossarna?
Har för mig att drevet bara sitter på axeln och låses med en låsring?
Fast det var ett tag sedan jag meckade cross :rolleyes:
Men hur som helst så sitter det en bricka mellan muttern och drevet som man böjer ner över muttern som låsning.
En del hojar har mutter med en "hylsa" på som man knackar ner i en av splinesen på axeln.
//Tobbe

Ja precis en låsring (hittade inte ordet) Och nej det är ingen mutter på crossar, du bara sätter drevet på axeln, och sedan på med låsringen..
Aja tack för upplysningen :)

På mina knarrar sätter man på drevet, sedan ett bläck som man snurrar lite för att låsa, sedan skruvar man 2 skruvar på drevet.

hållundan skrev:
Precis... Nu kör jag med en jefla slangklämma. Känns la sådär säkert.

En slangklämma håller fast mitt stöd just nu oxo! :banana
Jag har ett mystiskt framdrev-relaterat problem: Det läcker olja där, och inte från packboxen utan från den ihåliga spacerbrickan som sitter mellan motorn och drevet. Spacerbrickan sticker ju in i motorn och det kommer alltså ut olja genom den....???? Någon som känner igen detta?

momentnyckel är ett hett tips från en kompis!
på vissa av yamahas hojar skall man dra åt framaxel bulten med ytterst lite mer än handkraft!!

tycon1 skrev:
Ja precis en låsring (hittade inte ordet) Och nej det är ingen mutter på crossar, du bara sätter drevet på axeln, och sedan på med låsringen..
Aja tack för upplysningen :)
Hade vällan för mig det :)
//Tobbe

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...