Bytt bl.a. kamremmar och hojen bara puffar till ibland. (löst)

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har haft isär generatorsidan för byta av starter clutch samt alternator.

Jag passade på att byta remmarna när jag ändå höll på.

Jag satte ihop den och skulle provstarta, startmotorn funkar fint, och den brukar starta snällt. Men nu puffer den bara till. Jag tyckte att jag var noga, markerade och och räknade taggarna på remmarna...

för att få bort svänghjulet var jag tvungen att lossa 2 svarta saker som säkert har med timingen att göra, med de har "fasta" platser...

Vad är det sannolika felet, remmarna felmonterade? Eller nåt på generatorsidan?

Hur justerar man remmarna?

Det låter som du inte fått till synk mellan kam och vev. Kolla över igen. Det brukar vara beskrivet i servicemanualen vilka markeringar du ska använda dig av.

Kammarna står rätt det är fly wheel jag satt fel såklart, så klantigt... nån som vet vika markeringar som ska vara var, med sidokåpan borta?

Nu står alla punkter på vev och bägge kammarna på de markeringar som finns. Och då tänkte jag att man kan montera svänghjulet rätt, eller måste man gå åt andra hållet, dvs sätta sväng hjulet rätt och justera på remsidan?

Last edited:
Kammarna står rätt det är fly wheel jag satt fel såklart, så klantigt... nån som vet vika markeringar som ska vara var, med sidokåpan borta?

Nu står alla punkter på vev och bägge kammarna på de markeringar som finns. Och då tänkte jag att man kan montera svänghjulet rätt, eller måste man gå åt andra hållet, dvs sätta sväng hjulet rätt och justera på remsidan?

Svänghjulet styrs av en woodrufkil och kan bara monteras i en position. Så länge du har kvar kilen i spåret.
Var dina markeringar sitter är svårt och veta, särskilt då du inte berättar vad det är för hoj du pratar om.

Löst !!!

ursäkta, det är en monster 900 1997...

Svänghjulet gick att montera hur som helst, men det finns en markering in mot axeln som jag chansade på att sätta vid spårkilen för magneten, med allt annat i TDC så såg det ut att stämma med alla markeringar. Skruvade ihop den hjälpligt, hällde i olja och tröck på startknappen och den starta på första varvet...

Nu vet jag till nästa gång :)

Tack för all hjälp :)

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back