Byter ni olja på hösten också?

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Halloj!

Har en fundering...ni som har nyare hojar och följer serviceboken/lämnar in på verkstad, byter ni även oljan på hösten?

Jag köpte en ny 08 i somras. Lämnat in den på service enligt boken. Jag bytte inte den i höstas. (Hojen står inne i ett hus där det alltid är plusgrader)

Borde jag byta?:confused:
Är oljebyte minst 2ggr/år nödvändigt?

:va

Gör en sökning, det här var uppe bara för någon månad/veckor sen.

beror på hur mycket du kör. en olja åldras inte, den slits/försämras enbart i takt med hur du kör.

jag brukar konservera min båtmotor som är en Meriner 2t maskin pga den står ute på vintern. men R6an konserverar jag inte.

beror på hur mycket du kör. en olja åldras inte, den slits/försämras enbart i takt med hur du kör.
Men har man bytt på våren, kört 800 mil och ställer undan den så på hösten så innehåller oljan en massa gunk som motorn inte mår bra av. Sen är det ju sak samma om man har 1000 mil oljebytesintervall, det är ju räknat på att man använder grejerna regelbundet. Men helt korrekt, oljan i sig blir inte sämre för att den står, det är skiten som oljan drar åt sig när motorn går som är farligt.

Kört runt 200mil på den oljan som är i hojen nu...dvs totalt har hojen gått runt 300mil. Vilket betyder att det blir 600milaservice i sommar.

Men har man bytt på våren, kört 800 mil och ställer undan den så på hösten så innehåller oljan en massa gunk som motorn inte mår bra av. Sen är det ju sak samma om man har 1000 mil oljebytesintervall, det är ju räknat på att man använder grejerna regelbundet. Men helt korrekt, oljan i sig blir inte sämre för att den står, det är skiten som oljan drar åt sig när motorn går som är farligt.

japp, 800 mil är tokmycket i mina öron. jag byter typ 300-500 mil och varje höst.

till TS:
du kan vara lugn, det är ingen fara med din hoj om du struntar i ett oljebyte eftersom hojen är såpass ny och oljan relativt nybytt.

Ibland, men på BMW med 1000 mil eller årsservice gör jag inte det.
Det pratas myckte om oljebyten och frågorna är otaliga, men mer sällan ser man frågor rörande bromsvätska, gummislangar etc.

Som kuriosa kan jag nämna att jag på bilen har 3000 mils intervall på oljebyten. Om jag byter på hösten? Nix!

Kört runt 200mil på den oljan som är i hojen nu...dvs totalt har hojen gått runt 300mil. Vilket betyder att det blir 600milaservice i sommar.

På Honda är det inget oljebyte vid 600 mil :fakta

Nuvarande olja lär inte ha förorenats särskilt mycket på 200 mil så du kan nog sova lugnt om nätterna utan att byta.

Men nästa höst lär det nog vara dags att byta även om du inte uppnåt 1200 mil (vilket är nästa bytesintervall).

På Honda är det inget oljebyte vid 600 mil :fakta

Nuvarande olja lär inte ha förorenats särskilt mycket på 200 mil så du kan nog sova lugnt om nätterna utan att byta.

Men nästa höst lär det nog vara dags att byta även om du inte uppnåt 1200 mil (vilket är nästa bytesintervall).

Ja se på fan...kollade i serviceschemat igen och insåg att jag sett fel. :)

Bra då sover jag lite bättre i natt! ;)

Tack för alla svar!

MVH

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...