Byte från mineral till syntetolja, problem?

Putterossi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600 -01, Blade -92, GRC GP1
Hejsan.

I min ena hoj så hade tidigare ägaren enbart använt mineralolja. Då den e svår att få tag på så tänkte jag börja använda syntetolja. Kommer detta vålla något problem i motorn eller är det bara tuta å köra?
Jo jag vet att kopplingen kanske inte e så glad åt synteten men det visar sig ju...

/Mattias

Putterossi skrev:
Hejsan.

I min ena hoj så hade tidigare ägaren enbart använt mineralolja. Då den e svår att få tag på så tänkte jag börja använda syntetolja. Kommer detta vålla något problem i motorn eller är det bara tuta å köra?
Jo jag vet att kopplingen kanske inte e så glad åt synteten men det visar sig ju...

/Mattias

Byter du till delsyntet är det inga problem.

Sök i SH-forumen efter "Biltema" så hittar du en bauta-lång oljediskussion som inte lär ha sett sitt like i Sveriges histora. Där finns allt du behöver veta om olja - och mycket mer därtill.

Kort sammfattning, du ska ha JASO-certifierad olja i din motor - då är du absolut säker att kopplingen kommer att funka. JASO finns både mineral och syntet. Om du sen väljer Biltemas mineral eller syntet eller Castrol eller BelRay eller Dyra-oljan-som-inte-gör-ett-piss-mer-än-andra är upp till dig.

Vad jag har hört bör du skölja hojen en gång med cyntetolja. Sen är det bra tuta och köra. Vill du ha mineralolja skicka ett pm.
björn

Putterossi skrev:
Är det följande tråd du menar?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66763
Verkar som att det kan vara den du menar så nu har jag lite att göra....

Precis just exakt den tråden. Det är faktiskt riktigt roligt att läsa den igen så här en liten tid efteråt. Delar man upp åldern på deltagarna och argumenten för och emot dyra oljor visar det sig att äldre köper billiga oljor och yngre personer dyra - trots att mängden flis i plånboken är tvärt om, dvs yngre har oftast mindre pengar att röra sig med än äldre.

Så, hur var det nu - är ett målat kvastskaft längre än ett omålat? :va

:hihi

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!