Byte av ventilstyrningar

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Min ena avgasventil har krypit iväg och det är således dags för ett byte.
Har handlat rostfria ventiler istället för original (titan).
Måste jag byta ventilstyrningar eller räcker det med att slänga i dom nya ventilerna?
Har hört lite olika.
 
Styrningar kostar så lite jämfört med ventiler så det finns ingen anledning att snåla in på styrningen och därmed orska större slitage på den nya ventilern.
 
Tysken skrev:
Min ena avgasventil har krypit iväg och det är således dags för ett byte.
Har handlat rostfria ventiler istället för original (titan).
Måste jag byta ventilstyrningar eller räcker det med att slänga i dom nya ventilerna?
Har hört lite olika.

Gissar att det är ventiltallriken och inte skaftet styrningen som har "gett sig" isf finns det ingen anledning alls att byta styrning.

Byt bara styrning om du har onormalt stort spel i i skaftet.
 
Är originalstyrningarna gjorda av ett gulaktigt material, dvs av någon sorts bronslegering - byt styrningar så ofta du kan. Har du aldrig bytt en styrning tidigare och inte har verktyg att brotscha och hona den efteråt - lämna den till någon som gör det väldigt ofta. Byter du styrning måste du göra ett ventiljobb med ett ventilsätesverktyg t.ex. MIRA, det räcker inte med att bara slipa in den med pasta.
 
andersbrink skrev:
Är originalstyrningarna gjorda av ett gulaktigt material, dvs av någon sorts bronslegering - byt styrningar så ofta du kan. Har du aldrig bytt en styrning tidigare och inte har verktyg att brotscha och hona den efteråt - lämna den till någon som gör det väldigt ofta. Byter du styrning måste du göra ett ventiljobb med ett ventilsätesverktyg t.ex. MIRA, det räcker inte med att bara slipa in den med pasta.


Enligt den olokala handlaren så är styrningarna gjorda i vanligt stål, och dom ska ovillkorligen bytas om ventilen gått ner sig och då jag stoppar i rostfria ventiler måste alla fyra bytas. Snackar han skit? Börjar misstänka det själv faktiskt.

Silwer skrev:
Eller sluta upp med de där dumheterna och byt till en vägbaserad hoj:lol

Nu är det ju riktiga rejsprylar det här va så man får räkna med lite ras då och då. :lol
 
avatar skrev:
Enligt den olokala handlaren så är styrningarna gjorda i vanligt stål, och dom ska ovillkorligen bytas om ventilen gått ner sig och då jag stoppar i rostfria ventiler måste alla fyra bytas. Snackar han skit? Börjar misstänka det själv faktiskt.



Nu är det ju riktiga rejsprylar det här va så man får räkna med lite ras då och då. :lol

R-G engineering i Falkenberg har en Mirafräs, inte så dyrt att skicka ett litet toppstycke, Mirafräsning är nog en bra investering
och Rickard är inte så dyr heller för den delen.
034658628
 
Last edited:
Jag hade INTE bytt styrningar om det inte är ett uppenbart för stort glapp.
Det måttet finns angivet i manualen, som Husaberg snällt nog lagt ut på sin hemsida tror jag mig minnas.

Du hissar bara upp ventilen nån/nån och en ½ cm från sätet och mäter med en indikatorklocka hur mycket den rör sig radiellt (i sidled).
Är måttet godkänt finns alls ingen anledning till byte.

Byte av styrning är (som Anders säger) svårt, jobbigt och kräver en massa ANDRA kringargeten för att det ska bli bra.

Minnesregel: If it ain´t broken... don´t fix it!

:tummenupp


Edit: Sorry, du hade en Qvarna... ja det kanske finns en manual till den i cyberrymden oxå.
 
avatar skrev:
Enligt den olokala handlaren så är styrningarna gjorda i vanligt stål, och dom ska ovillkorligen bytas om ventilen gått ner sig och då jag stoppar i rostfria ventiler måste alla fyra bytas. Snackar han skit? Börjar misstänka det själv faktiskt.

Låt någon kika på toppen först och be dem mäta upp spelet och jämför med serviceboken. Det är definitivt värt hundringen (eller två) det kostar - att veta om man behöver byta eller inte.

Jag kan byta styrningar och göra ventiljobb i min MIRA-fräs men har inte fritid nog att ta på mig nya jobb. Du kan höra med Matte (Mathias) Bohlin i Tullinge (sök här på SH efter hans telefonnummer) om han har tid.
 
UrbanTiger har något där... ventiltallriken slits nästan enbart av för slappt spel mellan styrning och skaft, dvs tallriken sätter sig inte rakt ned utan gnider sig ned i rätt position i ventilsätet = nötning. Är ventilens "marginal", dvs ytterkant, dessutom lite klen (smal) för att spara vikt (eller mågna renoveringar) kan den bli deformerad/utknådad rent mekaniskt.
 
andersbrink skrev:
UrbanTiger har något där... ventiltallriken slits nästan enbart av för slappt spel mellan styrning och skaft, dvs tallriken sätter sig inte rakt ned utan gnider sig ned i rätt position i ventilsätet = nötning. Är ventilens "marginal", dvs ytterkant, dessutom lite klen (smal) för att spara vikt (eller mågna renoveringar) kan den bli deformerad/utknådad rent mekaniskt.

Finns det inte en stor risk att toppen har blivit så pass skadad att det saknas material då? Eller räcker det med att justera sätet i en fräs?
 
Hoztic skrev:
Finns det inte en stor risk att toppen har blivit så pass skadad att det saknas material då? Eller räcker det med att justera sätet i en fräs?

Har ventilen gnagts ned/blivit sliten bör man göra ett sätesjobb. Själva sätet är hårdare än ventilen så i de flesta fall räcker det med att renovera ventilen eller enbart byta ventilen och slipa in den lite med pasta. Lär man gno som satan med pasta på en ny ventil (dvs sätet är skadat) måste man slipa till både den nya ventilen i en maskin samt göra ett sätesjobb. Dvs det går att chansa och lyckas men det straffar sig om man hade fel.
 
andersbrink skrev:
Har ventilen gnagts ned/blivit sliten bör man göra ett sätesjobb. Själva sätet är hårdare än ventilen så i de flesta fall räcker det med att renovera ventilen eller enbart byta ventilen och slipa in den lite med pasta. Lär man gno som satan med pasta på en ny ventil (dvs sätet är skadat) måste man slipa till både den nya ventilen i en maskin samt göra ett sätesjobb. Dvs det går att chansa och lyckas men det straffar sig om man hade fel.

Ok, nu är jag nog ute på djupt vatten och ställer dumma frågor, men om sätet är skadat, och man måste slipa till det också, då flyttar man väl in hela ventilen i toppen? Även om det inte är mycket så får man ju ett förändrat förbränningsrum? Och den ventilen kommer ju att sticka upp mer än den andra ventilen i paret på den cylindern (förutsatt att det är 4v/cyl)? Är det helt försumbart, eller kan det ställa till andra saker? :va
 
I normala fall räcker det med nån enstaka hundradel, det påverkar i väldigt liten grad. Annars är det bara att gå på överdimension på ventilen, då får man nytt och fräscht material att karva i... eller så byter man ventilsätet.

Hoztic skrev:
Ok, nu är jag nog ute på djupt vatten och ställer dumma frågor, men om sätet är skadat, och man måste slipa till det också, då flyttar man väl in hela ventilen i toppen? Även om det inte är mycket så får man ju ett förändrat förbränningsrum? Och den ventilen kommer ju att sticka upp mer än den andra ventilen i paret på den cylindern (förutsatt att det är 4v/cyl)? Är det helt försumbart, eller kan det ställa till andra saker? :va
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top