Byte av tändkablar, hjälp!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Kära mekare!
Min vänsta tändspole har kablar som gjort sitt. Jag behöver byta en tändkabel, egentligen alla men;
Kabeln verkar gjuten in i spolen och det ser inte ut som om spolen går att öppna. Hur hanterar man det problemet, utan att byta hela spolen?

(har en skum ide om att det bara är att rycka ut kabeln ur spolen)

om den är gjuten så vet jag inte, men vissa tändkablar brukar vara "skruvade" på tändspolen. om du tänker dig en träskruv i anslutningen i spolen som du skruvar på kabeln på. i detta fallet brukar tändkabeln se ut som om den sitter fast i spolen. testa att skruva lite på den och se om den lossnar. du kan även rycka ut kabeln, om du ändå skall byta den (du pajjar kabeln om du rycker)

MVH Andreas

kabeln skiter jag i, men får jag i den nya?
Gängad? och iskruvad, hmmm
Okej går ju att prova, men det ser inte ut som det är så. Ska ta några bilder...

Råkade ut för det där på min RD350 för en 20 år sen, gjorde då ett enkelt "fräsverktyg" av en M8-skruv, det räcker att vrida för hand.

"Piggen" i botten kan vara gängad eller bara en spets och då får du limma fast den nya kabeln med silikon.

Ytterdiam=7mm, hål=3,5mm.

Jag hänger inte med riktigt.
Vad använde du verktyget till, att "kratsa" ut den gamla kabeln med eller som fästpunkt för att sätta nya kabeln på?
Gissar det förstnämda.

Hur gör jag sedan, skalar av en biltemakabel med rätt tändhatt så jag får bara ledaren och sedan trycker i den och limmar fast med silikon?
Tanken är väl gissar jag att centrumledaren skall lägga sig mot skruven då jag gängar in den?

Jag tror jag har en tub med loctite superlim som ger mjuk limfog, kanske det är bättre?

Och jag som tänkte att det skulle vara ganska "självinstruerande" :D

Så här var mitt problem:

Tändkabeln satt limmade i anslutningarna in i spolen (se bild nedan).
Då det blev ganska svårt att få ut den bit av kabeln som satt kvar inne i spolen, plus att jag inte ville skada den plåtskruvsgängade pigg som satt i botten, så kom jag upp med det visade verktyget.

Det gör att man enkelt kan "borra" bort kabelsnutten och limresterna utan att skada "piggen".

På min spole hade jag sån tur att det satt som en plåtskruv som pekade uppåt i botten på hålet och då var det bara att gänga ner den nya kabeln, klart!

Sen finns det garanterat spolar som inte har någon pigg utan att kabeln är pressad inne i spolen och då är det ju slakt av spolen som gäller.

I mitt fall hade jag inget att förlora, hade det skitit sej hade jag ändå fått köpa ny spole :tummenupp

Last edited:
Om de gamla kablarna har innerledare av metall, vilket de borde ha, kan du låta några cm närmast spolen vara kvar och skarva m h a lödning. Det kanske är säkrare än att börja gröpa ur spolen om det inte är absolut nödvändigt. Skarven kan du isolera med vulktejp. Om du lägger vulktejp i ett kryss runt spolen avlastas kabeln också bra. Det gör ju inget som det ser lite Flinta ut eftersom allt ändå är dolt och funktionen är viktigare.

Tack för alla tipsen!

Jag har känt på kabeln och den verkar kunna rotera inne i spolen, så det är möjligt att det funkar att gänga ur den.
Ska undersöka mer...

Okej. Är det så borde det inte bli några problem iaf
Visar några bilder, om det blir lättare:
ignite03.jpg

ignite02.jpg

ignite01.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!