byte av olja, oljefilter och bromsvätska? ?

MCnoob

Medlem
Gick med
5 Jun 2013
Hoj
2010, Kawasaki Er6n
Byte av olja

Hej!

Jag har en kawa er6n -10 och jag tänkte byta olja och även bromsvätska, men jag har noll koll på vad jag ska köpa för olja, oljefilter eller bromsvätska. Jag har en hum på hur jag kan byta olja men är väldigt osäker med bromsvätskan. Jag har läst att många rekommenderar biltemas olja, är det isåfall denna jag ska köpa?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olj...ntetisk-36976/

Hur ofta byter ni olja, oljefilter och bromsvätskan ? Finns det någon bra mek bok ni kan rekommendera?

Taaaack för all hjälp, uppskattas verkligen :yoparty

Om du inte vet nånting om detta så kanske det är dumt att ge sig på det. Det kan bli väldigt dyrt om du gör fel.

Annars är det bästa att köpa en verkstadshandbok för din hoj. Haynes gör bra såna. Där finns beskrivet med ord och bilder hur man gör alla möjliga jobb. Det brukar även stå hur pass svåra jobben är.

Tack för svar allihopa och tack för länken Havre. Hur ofta byter ni kylarvätska?

är det något spec man ska ha i åtanke när man byter bromsvätska eller kylarvätska?

Kylarvätska har jag läst någonstans att cirka var tredje år, men jag bytte min direkt när kag köpte den då man aldrig vet hur gamla ägaren skött de..

Tack för svar allihopa och tack för länken Havre. Hur ofta byter ni kylarvätska?

är det något spec man ska ha i åtanke när man byter bromsvätska eller kylarvätska?

Ja, vilken DOT4 bromsolja som helst funkar. Biltemas likaså.
Om man inte har Magura eller Shimano-bromsar så ska man aldrig ha olja i bromssystemet, det är en glykolbaserad vätska!

I hojar har man normalt DOT4 eller DOT5.1, båda är glykolbaserade. Däremot ska man INTE blanda i DOT5 eftersom den är silikonbaserad och är varken hydroskopisk eller blandbar med glykolbaserade vätskor.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti