Byte av laddströmsregulator, BMW G650 Xmoto

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!
Ska byta laddströmsregulator men har stött på patrull. Har mailat säljaren men inte fått svar ännu.

Problemet är att den gamla har 7 trådar medans den nya bara har 5st.

Som jag ser det så är de röd/vita och de bruna samma lika som den gröna och röda på den nya. Men vilken är vilken? Ngn som har ett elschema till en BMW G650 Xmoto?

Tack på förhand!
e5319054f93835b91deb18750160ae94.jpg
3f180dacfeaee1d752ac7cc58d17c248.jpg
04c3de24a31ce017c1f42ee815fdb053.jpg

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Har den gamla 2 extra trådar så kan det vara för styrning av magnetiseringsström och då passar inte din regulator.

Din är för permanentmagnet system vilket är vanligast iaf - reda på om du har magneteseringslinding på din hoj.

En tröst kan ju iaf vara att dunkan sälja din regulatpr till vilken annan hoj som helst med liknande generatoreffekt.Bara att flytta över kontakten.

Har den gamla 2 extra trådar så kan det vara för styrning av magnetiseringsström och då passar inte din regulator.

Din är för permanentmagnet system vilket är vanligast iaf - reda på om du har magneteseringslinding på din hoj.

En tröst kan ju iaf vara att dunkan sälja din regulatpr till vilken annan hoj som helst med liknande generatoreffekt.Bara att flytta över kontakten.

Aha. Jag får helt enkelt snacka med säljaren. Den såldes med texten att den var till min hoj men det är inte första gången man får fel.

Dunkan? Vem/vad är det?

Tack för snabbt svar!

Aha. Jag får helt enkelt snacka med säljaren. Den såldes med texten att den var till min hoj men det är inte första gången man får fel.

Dunkan? Vem/vad är det?

Tack för snabbt svar!

Haha dunkan , jävla rättstavning.Du kan skade nog vara.

Du får kolla på ett elschema eller med nån här kanske fyller påeller hinner googla runt.
Säljarna kanske inte vet eller så.

Om regulatorn skall vara en magnetiseringlindning typ så skall det gå tre gula till den generatorn, sedan ytterliggare 2.
Röd o grön eller Röd och svart oftast skall gå till batteriet eller nån koppling så antingen om som är mot batteriet

Notera att om dom två extra kablarna har färger som redan finns i härvan så är dom inte två extra.
Plus o minus har ofta dubbla kablar men dom sitter ju alltid ihop i kontakten.

Last edited:
Den gamla har 3 svarta
Den nya har 3 gula
Den gamla har 2 bruna och 2 rödvita, går de bruna till samma stift?, går de rödvita till samma stift
för i så fall kanske 2 bruna på gamla motsvarar grön på nya ?
för i så fall kanske 2 rödvita på gamla motsvarar röd på nya ?

Den nya har faktiskt 6 trådar. Det finns ju en brun också. Vart den nu ska anslutas, jord ?

Jag ska ev också byta på en G650X. Specificera gärna vad du kom fram till och vilken du köpte. Alla på Ebay verkar vara 5+1 kablar.

Last edited:
3 gula kommer från generatorn
den bruna skall jordas
den röda är antagligen till + på batteriet
den gröna är antagligen till - på batteriet

Ibland är det dubbla trådar till + resp, -

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2