Kylaren är uppbygd med vågrätta kanaler. Det är hopplöst få ut all kylarvätska ur dom. På samma sätt med många andra delar i motorn.
Det betyder som jag ser det att det är vansinne skölja kylarsystemet med vatten, destillerat eller vanligt vatten. För det kommer alltid bli kvar vatten. Som spär ut kylarvätskan ännu mera.
Så jag tappade av så mycket det gick på Sprint RS genom att lossa slangen från kylaren till vattenpumpen nere vid vattenpumpen. Efter motorn körts varm. Iden var att få ut så mycket föroreningar som möjligt i vätskan, inte liggande på "botten". Expansionkärlet tog jag loss och rengjorde med flaskborste från allt brunt. Och när motorn svalnat.
Påfyllning med ny färdigblandad kylarvätska. Först i expansionskärlet, sedan hojen. Luta hojen så mycket jag orkade så påfyllningen kom överst, gunga, räta upp hojen och fylla på lite till. Totalt blev det ca 40 påfyllningar till det inte gick i mera. #
Ut och köra en sväng. Tappa av kylarvätskan / sköljvätskan. Låta motorn svalna innan ny påfyllning.
Ut och köra en sväng. När motorn svalnat påfyllning i expansionskärlet.
För när motorn svalnar drar den vätska från expansionskärlet.
# ca 40 små påfyllningar, ja det varierar mellan hojar.
Fylla på kylarvätska i GSX1300R är en baggis jämfört med Sprint RS. Kanske 5 lutningar för att få ut luften och så klart.
Kan man inte skölja med vatten och så fylla på koncentrerad kylarvätska för få rätt blandning ?
Jag tror inte på det. För jag har gjort det. Det blandade sig inte. Glykolen, högst täthet lade sig underst, vattnet överst.
Och så frös vattnet. Som tur var frös vattnet i gummislangar som var utomhus. Så det blev att tappa ur, blåsa rent med tryckluft och fylla på färdigblandad glykol/vattenlösning i Värmepumpen. Nästa sommar.
Det blev inga pluspoäng på jobbet för min ide att inte blanda glykol med vatten innan påfyllning utan fylla med varannan hink vatten och varannan glykol. Och tro att det blandar sig. Det gjorde det inte till 100% i den värmepumpen.....