Byte av kylarvätska Speed Triple - 96

Mabbe91

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2019
Hoj
Triumph Speed Triple - 96
Någon som har erfarenhet av ett kylarvätske-byte på en Speed Triple 96? Har sett på youtube att de på nyare modeller lossar själva gummislangen som kommer från kylaren för att tömma all vätska men står inget om det i manualen jag hittat. Är tanken att allt ska rinna ut genom avtappningspluggen? De vill även att jag lossar på "vevhusavloppsplug", varför?

Expansionstanken för kylarvätskan som sitter under sadeln, antar att den också måste tömmas och kanske göras rent? Tänkte rengöra kylsystemet med destillerat vatten men ingen idé att hälla i det i expansionstanken antar jag då det bara är en reserv?

Tack för hjälpen!

Bifogat

• IMG_2851.PNG
    IMG_2851.PNG
    142.1 KB · Visningar: 21
  • IMG_2854.jpg
    IMG_2854.jpg
    147.5 KB · Visningar: 20
Last edited:
Lossa slangen på vattenpumpen så rinner nästan allt ut. Det sista får du ut genom att lossa dräneringspluggarna.
Slarva inte med luftningen när du fyller på ny kylarvätska sen. Det kan bli tråkigt och dyrt.

Kylaren är uppbygd med vågrätta kanaler. Det är hopplöst få ut all kylarvätska ur dom. På samma sätt med många andra delar i motorn.
Det betyder som jag ser det att det är vansinne skölja kylarsystemet med vatten, destillerat eller vanligt vatten. För det kommer alltid bli kvar vatten. Som spär ut kylarvätskan ännu mera.
Så jag tappade av så mycket det gick på Sprint RS genom att lossa slangen från kylaren till vattenpumpen nere vid vattenpumpen. Efter motorn körts varm. Iden var att få ut så mycket föroreningar som möjligt i vätskan, inte liggande på "botten". Expansionkärlet tog jag loss och rengjorde med flaskborste från allt brunt. Och när motorn svalnat.
Påfyllning med ny färdigblandad kylarvätska. Först i expansionskärlet, sedan hojen. Luta hojen så mycket jag orkade så påfyllningen kom överst, gunga, räta upp hojen och fylla på lite till. Totalt blev det ca 40 påfyllningar till det inte gick i mera. #
Ut och köra en sväng. Tappa av kylarvätskan / sköljvätskan. Låta motorn svalna innan ny påfyllning.
Ut och köra en sväng. När motorn svalnat påfyllning i expansionskärlet.
För när motorn svalnar drar den vätska från expansionskärlet.

# ca 40 små påfyllningar, ja det varierar mellan hojar.
Fylla på kylarvätska i GSX1300R är en baggis jämfört med Sprint RS. Kanske 5 lutningar för att få ut luften och så klart.

Kan man inte skölja med vatten och så fylla på koncentrerad kylarvätska för få rätt blandning ?
Jag tror inte på det. För jag har gjort det. Det blandade sig inte. Glykolen, högst täthet lade sig underst, vattnet överst.
Och så frös vattnet. Som tur var frös vattnet i gummislangar som var utomhus. Så det blev att tappa ur, blåsa rent med tryckluft och fylla på färdigblandad glykol/vattenlösning i Värmepumpen. Nästa sommar.
Det blev inga pluspoäng på jobbet för min ide att inte blanda glykol med vatten innan påfyllning utan fylla med varannan hink vatten och varannan glykol. Och tro att det blandar sig. Det gjorde det inte till 100% i den värmepumpen.....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti