Byte av kopplingsvajer. How to...

Hensoldt

Snajper av Guds nåde!
Gick med
29 May 2011
Ort
Köping
Hoj
2003, Kawasaki Z1000
Hej!

Hur byter man kopplingsvajer på min Kawa Z1000 -03?
Det är min första hoj och jag har ingen erfarenhet av att meka med hoj sen tidigare. Är det svårt å göra? Behöver man specialverktyg? Å vad kostar en ny vajer?

Har sökt här på forumet men lyckades inte hitta nån tråd om just vajerbyte.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

/Hensoldt
 
Busenkelt, skulle tro några 10-11mm fasta nycklar beroende på om tanken måste lossas för att dra den nya vajern.

Piratvajer: ~200:-, orginalvajer: ring Kawasaki

Ladda ner denna: http://dl.dropbox.com/u/5418730/Z1000_Service_Manual.pdf

Bläddra till sidan 2-28

Släpp på sträckningen uppe vid styret (skruva in justeringen vid handtaget, skruv A, 2:a bilden uppifrån).

Lossa muttrarna så du får ett rejält glapp på vajern (mutter B, 3:e bilden).

Kroka lös innervajern från kopplingsarmen (brukar sitta i ett nyckelhål), tryck armen framåt och se till att tejpa/strippa fast armen så den inte kan fjädra bakåt för långt .

Trä lös vajern neråt ur hållaren vid motorn (D, 3:e bilden), går det inte att trä lös vajern neråt utan den sitter i ett hål utan öppning så
trä lös gummit och lossa yttre muttern och dra lös vajer ur hållaren.

Linjera upp slitsarna i justeringsmuttern (skruv A, 2:a bilden) så du kan dra tillbaka ytterhöljet och trä lös innervajern från handtaget, dra vajern utåt 90grader och sen neråt ur handtaget.

Byt vajern och se till att den dras exakt som den gamla (ev. måste du lossa tanken för att komma åt), följ denna instruktion igen fast tvärtom, använd sidan 2-28 för att justera in spelet.

Klart.

Aldrig bytt en Z1000 kopplingsvajer utan bara titta i manualen :)

Och hittade sedan att det finns en beskrivning på hur man byte vajer på sidan 6-6 :D ahhh... vafan, har jag skrivit en instruktion så får den stå kvar.
 
Tack så mycket för hjälpen! Det tog ett tag å få till det så spelen blev bra. Men nu e det bara å köra!
Å tusen tack för servicemanualen! Den hade jag inte.:tummenupp

/ Putte
 
Klantat till det?

Trodde allt var bra men tydligen måste jag gjort nått dumt.
När jag drog på full gas så typ "frivarvade" motorn. Trodde växeln hade hoppat ur, men icke. Detta har aldrig hänt förr, så man kan ju misstänka att jag klantat till det. :huvet
Någon som har en aning om vad som kan vara felet?

/ Putte
 
Trodde allt var bra men tydligen måste jag gjort nått dumt.
När jag drog på full gas så typ "frivarvade" motorn. Trodde växeln hade hoppat ur, men icke. Detta har aldrig hänt förr, så man kan ju misstänka att jag klantat till det. :huvet
Någon som har en aning om vad som kan vara felet?

/ Putte
Blev det så direkt efter bytet? I sådana fall för hårt spänd vajer skulle jag tro.
 
Kan vara vajern som är för spänd isf. Men jag har ställt in spelen efter servicemanualen.
Det är inte orginalvajern. Fick kapa den själv.
Har inte bytt olja.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top