byte av impeller på båtmotorn 2Hk

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Det finns fan inga bra båt-forum i detta land. Så jag kör min fråga här och hoppas på att finna någon båtmotorkunnig

Kylningen funkar inte på min motor, det kommer bara avgaser ur där det ska komma vatten.
Varför kommer det avgaser där?
Håller jag för hålen så kommer avgaserna ur som de ska nere vid propellern. Kan det vara något annat än impellern som felar?

Jag tänkte att jag måste kolla impellern iallafall, men jag får inte bort drevet från riggen. Jag får bara isär det hela typ 1,5 cm, sen är det något som tar emot och jag fattar inte vad det är.

Det är en liten motor 2Hk Mariner.

Tips!?

På min båtmotor som är från 77 så kommer kylvatten och avgaser ut genom propellern. Om inte det tar undan där så finns det två små hål på baksidan av motorn.

Hur varm blir motorn när du kör?

/ H

QUOTE=Loffe]2433591 Det finns fan inga bra båt-forum i detta land. Så jag kör min fråga här och hoppas på att finna någon båtmotorkunnig

Kylningen funkar inte på min motor, det kommer bara avgaser ur där det ska komma vatten.
Håller jag för hålen så kommer avgaserna ur som de ska nere vid propellern. Kan det vara något annat än impellern som felar?

Jag tänkte att jag måste kolla impellern iallafall, men jag får inte bort drevet från riggen. Jag får bara isär det hela typ 1,5 cm, sen är det något som tar emot och jag fattar inte vad det är.

Tips!?[/QUOTE]

Är det växelhuset du försöker lossa?

Var sitter impellern?
/H

Loffe skrev:
2433591 Det finns fan inga bra båt-forum i detta land. Så jag kör min fråga här och hoppas på att finna någon båtmotorkunnig

Tips!?

Last edited:
Motorn blir konstigt varm, jag är nästan hundra på att kylningen inte fungerar.
Jag försöker ta loss hela "drevet" med växelhus och proppeller från riggen för att kunna komma åt vattenpumpen Men det går fan inte, det sitter fast på något konstigt sätt.

Suck, otroligt hur lite kunskap det finns om båtmotorer.
Jag har letat på 3 olika forum, och det finns inte en enda som kan vägleda mig, visa en enkel bild el dyl.
Skriver man om sin MC eller om sin bil, eller sin moppe, minimoto ja vad som helst, ja då kryllar det av svar och forum.- Men båtmotorer är någonslags död ingemansland som ingen intresserar sig av verkar det som...
Vart hittar jag båtmotorfreaksen!?

På min Yamaha (15hk) från första halvan av 70-talet kommer det också avgaser från kylvattenutsläppet. Fråga mig inte hur det sitter ihop...

Du har lossat växelföraren och bultarna som håller växelhuset antar jag? Min snurra har inte fler fästpunkter till växelhuset.

Väl där inne är drivaxeln splajnad längst upp vid motorn och på vattenpumpen sitter en slags stor o-ring-packning, i vilket ett rör helt enkelt är nerstucket i när växelhuset sitter monterat. Bara att dra rakt ner mao. Det borde inte skilja väldigt mycket mellan olika fabrikat, tycker jag.

Last edited:
Loffe skrev:
2433767 Suck, otroligt hur lite kunskap det finns om båtmotorer.
Jag har letat på 3 olika forum, och det finns inte en enda som kan vägleda mig, visa en enkel bild el dyl.
Skriver man om sin MC eller om sin bil, eller sin moppe, minimoto ja vad som helst, ja då kryllar det av svar och forum.- Men båtmotorer är någonslags död ingemansland som ingen intresserar sig av verkar det som...
Vart hittar jag båtmotorfreaksen!?

Jag har gjort detta några gånger.

Drevet satt då fast med några synliga bultar(släppa dom) sen fick man kolla under motorn (under motorkåpan) så var min drivaxel låst där på något konstigt sätt om jag minns rätt. Sen kan man dra drevet neråt för att sen få impelerna synlig vill jag minnas.

Räcker inte det så kan du väll bara ringa till en båtverkstad?

edit kanske var växelföraren och inte drivaxeln som var låst

Loffe skrev:
2433591 Det finns fan inga bra båt-forum i detta land. Så jag kör min fråga här och hoppas på att finna någon båtmotorkunnig

Tips!?

när du säger att det inte finns nå bra båtforum, har du kollat boatlife då?

http://www.boatlife.se

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...