Byte av gaffelfjädrar eller fjädrar + goldvalve cartridge emulators på en F800R?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Är det värt att satsa på goldvalve cartridge emulators? Jämfört med att bara byta ut framfjädrar behöver man göra mycket mer samt att det kostar dubbelt så mycket. Framfjädrar verkar vara relativt enkla att byta ut.

Hojen i fråga är en F800R och jag vill gärna få en hårdare fjädring fram. Pendlar en del med hojen men vid inspirerad körning på bandagar och landsväg bottnar framgaffeln ganska enkelt. Dessutom känns hojen orolig och gungar en del vid seriös bankörning.

http://racetech.com/html_files/DampingRodForks.HTML för er som inte vet vad dessa emulators gör för något.

Slutligen är jag osäker på om jag ska ha linjära eller progressiva fjädrar. I min värld borde progressiva ge bättre komfort. Vad bör man satsa på?

Progressiva, gata. Linjära, bana.

Ventiler för att bättre kunna ställa in den dämpande funktionen i gaffeln.

Hårdare fjädrar kan åtgärda att den bottnar ur, men kan aldrig kompensera för sunkig dämpfunktion.

Eftersom du kör bana så är det nog värt att satsa på. Inte progressiva fjädrar dock. Det påverkar rätt mycket med vilken olja du väljer, eller mest hur tjock den är men det hela är rätt bökigt då man inte kan lite på viskositetsvärdena som tillverkarna anger.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph