Byte av framhjul, något speciellt att tänka på?

Kalleaaman

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
R1 -06
Framhjulet börjar bli slitet och har tänkt ta mig an att ta lös det själv, byta & balansering görs på däckfirma.

Hojen i fråga är en r1 född 06. Är det bara palla upp och lossa på allt? Eller är det något annat att tänka på?

Ni får gärna ge tips på något bra prisvärt däck för gatbruk!

ett depåstöd du sätter i fram är guld värt om du ska plocka av hjulet på en motorcykel.
nu vet jag inte riktigt såhär på rak arm hur framgaffeln ser ut på en R1, men oftast så måste du skruva av 2 skruvar i botten av gaffelbenen som fungerar som låsning för framaxeln och sen ta av framaxeln.
skruva av är oftast inga bekymmer, men det man ska tänka på är vid monteringen att använda sig av rätt moment för axel och låsskruvar.
själva axeln kan du göra rent med diverse medel och passa på att gegga in lite aluminiumpasta.
dessutom så är det väldigt viktigt att du håller reda på alla distanser och brickor så att dom kommer på rätt ställe vid montering.

du kan även behöva lossa på oken samtidigt för att få av hela hjulet.

är du osäker så skaffa dig en verkstadshandbok för din hoj så står det utförligt hur man går till väga.

MVH Phille

Kolla så främre depåstödet inte pressar mot klämskruvarna, vet inte hur det ser utpå en 06:a men på min 01:a så skruvar jag ur dom innan jag trycker upp stödet. Och dom är helt omöjliga att få tillbaka om jag inte plockar bort stödet först.

Och har du inte redan depåstöd, skaffa både fram och bak. Kan bli dålig stabilitet om man inte lyfter upp hojen på bakstödet först.

Använd gärna momentnyckel.

Kolla att du har passande verktyg till framaxeln. Investera i rejäla prylar hellre än en liten klen adapter.

Klen adapter: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Adapter-framhjulsdemontering-82419/
Rejäl 19mm insex för 1/2" grepp: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...ar-och-forlangare/Insexhylsor-12-10-st-10014/

(Vet inte om 19mm är rätt för din årsmodell dock)

Biltema har prylar som fungerar.

Last edited:
Depåstöd fram och bak. I varje fall med mina vingliga från Biltema.
Alternativt du ställer bakhjulet på en lastpall och spänner fast hojen med lastremmar mellan passagerarfotpinnarna och remmar snett ut åt sidorna på lastpallen så den inte tippar.
(Jag skulle aldrig lita på depåstöd enbart fram. Möjligen om styret är fastspänt.))
Momentnyckel(ar) tex
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/
plus
http://www.jula.se/momentnyckelsats-41-210-nm-033995
Tänk på att alla moment är med torra skruvar.
Fettar du in skruven kommer du få mycket större åtdragningskraft än med torr skruv och drar utan vidare sönder aluminiumgängor.
210Nm räcker utan problem upp till M8.
Har du hastighetsgivare på framhjulet är det viktigt att den passas in rätt när du monterar hjulet, annars är det risk givaren skär efter några mil i spänn.
Det kan vara mycket lättare montera hjulet om bromsoken inte sitter på plats när hjulet monteras.
Alternativt sätt in en planfil mellan bromsklossarna och vrid som den vore en skruvmejsel för att tvinga isär bromsklossarna (lättare få in hjulet på plats med lite glapp).
Allt det här innebär lätt fettiga fingeravtryck på bromsskivorna. Torka rent bromsskivorna med hushållspapper och aceton. När hjulet är monterat.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengorning/Aceton-36707/
Men tat lungt med handbromsen efteråt. Bromsen kan bli så mycket bättre att du direkt låser framhjulet vid "normal" bromsning i låg fart. Som jag gjorde.

Till sist.
Innan du drar fast framhjulet definitivt. Ställ framhjulet på golvet och tryck ihop fjädringen fem gånger så axel och gaffelben hittar rätt läge innan du drar åt låsskruvarna.

Last edited:
ang däcktips ...jag köpte dunlop sportmax roadsmart på däck365 .... bakdäcket gick lös på ca 1100 vilket är riktigt billigt ...är kanon fäste i däcket och ska ge mer mil /mvh

Många forum har jag besökt genom åren men detta slår nog de flesta!
Väldigt tacksam för infon & tipsen. Ska handla mig en momentnyckel sen ta mig an de hela!

@ Ska lägga däcktipset på minnet!

Många forum har jag besökt genom åren men detta slår nog de flesta!
Väldigt tacksam för infon & tipsen. Ska handla mig en momentnyckel sen ta mig an de hela!

@ Ska lägga däcktipset på minnet!

Du behöver nog två olika momentnycklar, en som klarar runt 5-40 Nm och en typ 70-lite över 110 eller så Nm. :)

Du behöver nog två olika momentnycklar, en som klarar runt 5-40 Nm och en typ 70-lite över 110 eller så Nm. :)

Jag använder bara en momentnyckel, för framaxel, bakaxel och bromsok. Klämskruvarna drar jag åt på känn med minsta spärrskaftet. Det är givetvis inte fel att ha en momentnyckel för de "små" momenten också, men jag har blivit lurad av en sämre sådan en gång, var nog mest tur att magkänslan sade ifrån då den inte sade "klick" trots att jag helt klart hade passerat momentet med råge.

Edit: Bakaxeln vill ha 150NM, bromsoken 40NM och framaxeln 72NM, vilket min gamla biltema momentnyckel klarar bra. Klämskruven skall ha 23NM. Gäller R1 1998-2001.

Last edited:
Köpte mina däck på däckonline & åkte till vianor & fick dom monterade , betalade 750 kr för arbetet & då skruvade dom bort hjulen (fram & bak) .

Jag använder bara en momentnyckel, för framaxel, bakaxel och bromsok. Klämskruvarna drar jag åt på känn med minsta spärrskaftet. Det är givetvis inte fel att ha en momentnyckel för de "små" momenten också, men jag har blivit lurad av en sämre sådan en gång, var nog mest tur att magkänslan sade ifrån då den inte sade "klick" trots att jag helt klart hade passerat momentet med råge.

Edit: Bakaxeln vill ha 150NM, bromsoken 40NM och framaxeln 72NM, vilket min gamla biltema momentnyckel klarar bra. Klämskruven skall ha 23NM. Gäller R1 1998-2001.

Ja det förstås, det är bra med prylar som fungerar korrekt. :tummenupp
Själv lade jag 1500-1600 på en fin KS-tools 5-50 Nm för några månader sedan då jag inte vågar dra t.ex. bromsok på känsla. :)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti