Byte av framdrev

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Har lossat på bakdäcket vilket släpper på kedja respektive tagit bort skyddskåpa med hastighetsmätare som omsluter drevet. Nu syns det främre drevet fint och problemet dyker upp när jag ska lossa på den mutter som håller drevet på plats. Antingen så finns det någon form av bakomliggande tillvägagångssätt jag missat eller så är jag svag. För varje gång jag försöker lossa muttern snurrar bakdäcket och ingenting händer. Hur har ni löst detta?

Kör en träregel genom fälgen så att den ligger emot svingen, sen är det bara att ta i!
Men som sagt mutterpicka hjälper!

Lossa bakhjulet efter du har fått loss framdrevet, så gjorde iaf jag, kan ha fel. (man måste ju hålla emot med kedjan)

Träregel+bakbroms använde jag på min gamla hoj då framdrevet satt hårt som SATAN. Med mutterknackare borde det vara lättare som ovanstående sa.

Har läst i andra trådar att man ska lägga in ettans växel också men det känns som att man pajjar växellådan då, skulle iaf aldrig våga göra det.

Trycka undan eventuell låsbricka och spruta på 5-56. Jag har 3 stadiga aluminiumrörekrar i bakhjulet så jag har gjort som Jetson skrev, träregel genom hjulet ovanpå svingen.

Enligt mitt drevbytarblad ska växel inte ligga i. jag trampade fotbroms.

Tack för bra tips.
Kan nu meddela att drevet har åkt av och ersatts av ett med 1 kugg mindre.
Såvida jag inte helt missförstått situationen skall nu min toppfart vara lägre och ersatts av mer kräm med bieffekten att hastighetsmätaren visar fel ?!

Tack för bra tips.
Kan nu meddela att drevet har åkt av och ersatts av ett med 1 kugg mindre.
Såvida jag inte helt missförstått situationen skall nu min toppfart vara lägre och ersatts av mer kräm med bieffekten att hastighetsmätaren visar fel ?!
Något åt det hållet ja. Vet inte var givaren för hatighetsmätaren sitter på Horneten men vanligt är utgående axel och då visar mätaren fel (givaren på min S3/Daytona sitter på framhjulet och visar rätt). Vill man att det ska visa rätt så finns det för vissa hojar färdiga kit för att modifiera signalen så att mätaren visar rätt. Eller så monterar man en extra mätare. Är det bara hastighet som ska visas fungerar det med en cykeldator men felar även varvräknaren så blir det en lite mer anpassad sak.

http://www.gearingcommander.com går det att leka lite med olika drevningar och se uppskattad hastighet genom växlarna. Stämmer väldigt bra mot min hoj iaf med -1 fram och +3 bak.

Upptäckte att hastighetsmätaren är kopplad till den bult som sitter centralt placerad, och skurvar åt, på det främre drevet. Blir hastigheten felaktig då? Diametern på drevet är ändrad, påverkan?

Lägre toppfart förutsätter att hojen klarade att varva ur 6an med originaldrevning.
Om den inte gjorde det men gör det efter omdrevning har du sannolikt fått högre toppfart också.

Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back