Byte av främre bromsbelägg

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Hej!

Det borde inte vara några som helst problem att byta bromsbelägg fram på hojen, men vill vara på det säkra sidan därför frågar jag er:

Vad ska man tänka på och se upp med under operationen?

Behöver jag lossa hela bromsoket eller går det att ta bort/ersätta beläggen utan att meka bort hela oket? Vad jag har förstått så rör det sig om max 4 skruvar per sida. 2 som håller oket och 2 som är till bromsbelägg.

Tacksam för snabba och utförliga svar. Ska byta under morgondagen.

Ös gärna på med info och tips.. :)

Tack på förhand!

Ta bort oken.
Ta bort bromsbeläggen.
Tryck in kolvarna i oken.
Sätt dit nya bromsbelägg.
Montera tillbaks oken.
Pumpa med bromshandtaget några gånger. Viktigt!
Klart.

Kanske inte så utförligt, men det är en hyfsat enkel operation att utföra.

Det går vanligen att byta pads utan att plocka av oket men det finns ingen anledning då det är mycket smidiagre att ta av oket och ha fri access samt se vad man håller på med.

1.Av med oket
2.Skruva ur sprintarna till padsen
3. Rengör och pressa tillbaka kolvarna
4. Montera de nya padsen
5. Återmontera oket
6. Provkör och gör en serie lätta inbromsningar så att de slits till

Rengör gör man med sprit och smörjer gör man med bromsvätska eller bromsoksfett. OBS! Använd aldrig något petroleumbaserat för rengöring eller smörjning, 556 WD40 eller dyl är bannlyst. CRC BrakeCleaner är bra men dyrt, T-Röd fungerar lika bra.

Ta bort oken.
Ta bort bromsbeläggen.
Tryck in kolvarna i oken.
Sätt dit nya bromsbelägg.
Montera tillbaks oken.
Pumpa med bromshandtaget några gånger. Viktigt!
Klart.

Kanske inte så utförligt, men det är en hyfsat enkel operation att utföra.

Tackar för svar!

Kan jag använda en poligrip med duk mellan för att trycka tillbaka bromskolven?

Något att tänka på vad det gäller bromsvätska?

Om inte oken är tvärgeggiga brukar det fungera bra med handkraft, handskar är ju skönt.

Det går vanligen att byta pads utan att plocka av oket men det finns ingen anledning då det är mycket smidiagre att ta av oket och ha fri access samt se vad man håller på med.

1.Av med oket
2.Skruva ur sprintarna till padsen
3. Rengör och pressa tillbaka kolvarna
4. Montera de nya padsen
5. Återmontera oket
6. Provkör och gör en serie lätta inbromsningar så att de slits till

Rengör gör man med sprit och smörjer gör man med bromsvätska eller bromsoksfett. OBS! Använd aldrig något petroleumbaserat för rengöring eller smörjning, 556 WD40 eller dyl är bannlyst. CRC BrakeCleaner är bra men dyrt, T-Röd fungerar lika bra.

Tackar för svar!

Så det är kolvarna jag ska rengöra? Kan jag använda vanlig bil bromsvätska för att rengöra?

Biltema har en bra spray för rengöring av bromsar. Använd inte bromsvätska till det!!!

.

Verkar va lite delade meningar om vad man ska använda och inte använda för att göra rent! hehe :gnissla
Ja inte vet jag, men hävdar att bromsvätska är värdelöst att tvätta med.
Som tidigare skrivits använd INTE 556 eller liknande då det förstör gummidetaljerna i oket.

Ringde Mekonomen och de har också nån form av broms rengöring som verkstan brukar använda. Kostar typ 70kr.

Verkar va lite delade meningar om vad man ska använda och inte använda för att göra rent! hehe :gnissla

Bromsrengöring ska du ha till rengöringen. Spelar nog ingen större roll om det är CRC eller biltema. Har testat bägge och de fungerar bra båda.
När du sen har rengjort kolvarna så smörj in dom lätt med bromsvätska eller ett speciellt bromsoksfett/gummifett :tummenupp

Bromsrengöring ska du ha till rengöringen. Spelar nog ingen större roll om det är CRC eller biltema. Har testat bägge och de fungerar bra båda.
När du sen har rengjort kolvarna så smörj in dom lätt med bromsvätska eller ett speciellt bromsoksfett/gummifett :tummenupp

Kan jag smörja in kolvarna med vanlig bil bromsvätska eller bättre att köpa bromsoksfett?

Bromsvätska duger för vanligt padbyte......

Precis. Jag köpte speciellt fett när jag renoverade OKen på min gammelhäck men för att vanligt byte så räcker det med bromsvätska :)

Bara att få rent och motionera kolvarna lite brukar kunna göra underverk :tummenupp

Precis. Jag köpte speciellt fett när jag renoverade OKen på min gammelhäck men för att vanligt byte så räcker det med bromsvätska :)

Bara att få rent och motionera kolvarna lite brukar kunna göra underverk :tummenupp

Kanon hjälp! :)

Om jag förstod allt rätt så är det att göra rent med mekonomens broms rengöring och sedan smörja in med vanlig bromsolja. Sedan bara till att trycka tillbaka kolvarna och montera de nya padsen. ?

Kanon hjälp! :)

Om jag förstod allt rätt så är det att göra rent med mekonomens broms rengöring och sedan smörja in med vanlig bromsolja. Sedan bara till att trycka tillbaka kolvarna och montera de nya padsen. ?

Precis

Tänk bara på att inte ta ut kolvarna för långt så dom trillar ut. Då har du några timmar till med att försöka få tillbaks dom och lufta systemet. Men att pumpa ut dom ca 7-8mm för att få rent allt är inte fel. Man ser ju ganska tydligt var dom är rena och inte är det :tummenupp

Biltema har bromsoksfett för 14 kr tuben, iofs liten men räcker gott till två ok.

färdig

Så där ja, då har man bytt främre bromsbelägg på hojen! :)

Trodde aldrig att det skulle kunna gå att trycka tillbaka kolvarna enbart med händerna! DET GICK!! :tummenupp :)

Får ta o slita in dom nu.. :D

Tack till er som har kommit med tips och hjälp! :Bugar :tummenupp

vad är det exakt man ska smörja med okfett ?

Det är kolvarna man smörjer in lite lätt efter rengöring men det går lika bra att använda vanlig bromsvätska.

Jag renoverade OK:en på gammelhojen och då använde jag bromsoksfett för att smörja alla packningar.

*/ ?>
Back