Byte av drivpaket på R6:a

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Ö-VIK
Hoj
Ingen för tillfället
Ska byta kedja och drev på min R6 -00.
Då undrar jag vilken typ av kedja ska jag ha 520,530,532??
Och antalet länkar vid orginal drevning?
Har kollat lite och men vad är skillnaden på dessa olika typer?

Kikade lite på grevensmcdelar och hittade en kedja + drev där till ett hyffsat pris.
Modellen på kedjan var: RK GXW520.
Är det något att ha eller?

Sen även bak drevet!
Hård eloxerade guld drev i dural aluminium.
Är det skit?
Vad är bäst alu eller stål?
Såg att de bara hade framdrev av stål kan man blanda olika drev alu och stål?

Vart i sverige köper ni era kedjor och drev?

På yamahacenter var det snordyrt men vill ändå inte köpa något billigt skit.

Nu vart det många funderingar!! :va
Tack på förhand
 
RoLLERs Däck

• JT Framdrev F580-16 185.00 kr
• JT Bakdrev R1871-48 465.00 kr
• DID Kedja D530ZVM116 1610.00 kr

• Drivpaket JT+DID YKPYZFR6 2260.00 kr
 
Rk gxw är rk,s bästa kedja, 520 kör man med för att spara vikt mm, tycker
530 på en r6,a verkar lite klumpigt, jag hade köpt ett 520 drivpaket.

Alubakdrev av god kvalitet i kombination med en bra kedja(RK gxw) håller
typ lika länge som ett ståldrev om man sköter det som man ska.
Framdrev finns bara i stål (hårt stål) alu fram skulle aldrig hålla för den
belastningen där blir, alu bak stål fram funkar fint.
 
Last edited:
Rk gxw är rk,s bästa kedja, 520 kör man med för att spara vikt mm, tycker
530 på en r6,a verkar lite klumpigt, jag hade köpt ett 520 drivpaket.

Alubakdrev av god kvalitet i kombination med en bra kedja(RK gxw) håller
typ lika länge som ett ståldrev om man sköter det som man ska.
Framdrev finns bara i stål (hårt stål) alu fram skulle aldrig hålla för den
belastningen där blir, alu bak stål fram funkar fint.

Ok det låter bra. :tummenupp
 
Om man vill ha henne lite kvickare å lättare på bakan, tänkte pröva å känna på det denna säsong. hur mkt skall jag dreva ned?

// jonthe

Jag gick ner till 15kugg fram och tycker det vart en ganska stor skillnad.
Betydligt lättare att få upp.
 
Om man vill ha henne lite kvickare å lättare på bakan, tänkte pröva å känna på det denna säsong. hur mkt skall jag dreva ned?

// jonthe

plocka bort en tand fram och prova.. kostar en hundring typ.
känns det klockrent så skaffa ett bakdrev med tre kuggar mer iställe när du byter drivpaket nästa gång.. skonsamare för kedjan.
 
plocka bort en tand fram och prova.. kostar en hundring typ.
känns det klockrent så skaffa ett bakdrev med tre kuggar mer iställe när du byter drivpaket nästa gång.. skonsamare för kedjan.

Man bör väl inte leka med ena drevet?
skall väl ses som en "enhet" för mc:ns bästa.
 
Man bör väl inte leka med ena drevet?
skall väl ses som en "enhet" för mc:ns bästa.

Det är ingen fara för kedjan med olika slitna drev. Men däremot nöter man ner ett nytt drev i förtid om man monterar en sliten kedja på det. Det beror på att en sliten kedja är töjd, vilket gör att delningen inte längre stämmer. Härav belastas ett färre antal kuggar på det nya drevet om kedjan är sliten, vilket gör att dreven håller sämre.

Mvh
J
 
Last edited:
Det är ingen fara för kedjan med olika slitna drev. Men däremot nöter man ner ett nytt drev i förtid om man monterar en sliten kedja på det. Det beror på att en sliten kedja är töjd, vilket gör att delningen inte längre stämmer. Härav belastas ett färre antal kuggar på det nya drevet om kedjan är sliten, vilket gör att dreven håller sämre.

Mvh
J

Du har alltid alla hästar hemma Jörgen! Tack för svar :tummenupp
Med andra ord gör jag rätt i att byta hela paketet på en gång?

Mvh
Jonathan
 
En liten varning bara när det gäller att kugga ned fram.
Man får en brantare vinkel som kan slita mer på sving skydd och även på kedjan. En kugg är kanske inte hela världen men mer än så ger sannolikt förslitningar. Skonsammare att dreva bak.
 
Om man vill ha henne lite kvickare å lättare på bakan, tänkte pröva å känna på det denna säsong. hur mkt skall jag dreva ned?

// jonthe

16/52 kan vara en rätt passande drevning förutsatt att kedjan har tillräckligt med länkar(annars finns det längre kedjor)...

15/48 är billigare att dreva till men du får förvänta dig ökat slitage både på drivpaketet och på kedjesläporna. Att gå under 15 fram är ej att rekomendera.
 
Last edited:
En liten varning bara när det gäller att kugga ned fram.
Man får en brantare vinkel som kan slita mer på sving skydd och även på kedjan. En kugg är kanske inte hela världen men mer än så ger sannolikt förslitningar. Skonsammare att dreva bak.

Spelar det någon roll om man drevar ned fram eller bak?
 
Du har alltid alla hästar hemma Jörgen! Tack för svar :tummenupp
Med andra ord gör jag rätt i att byta hela paketet på en gång?

Mvh
Jonathan

Ja det är ju säkrast. En sliten kedja sabbar slltså nya drev i förtid. Drev som är lite slitna men som kan gå ett tag till pajar dock inte en ny kedja.
 
Spelar det någon roll om man drevar ned fram eller bak?

Om man bara vill testa så är det billigast att testta att dreva ned fram, eftersom framdrev är billiga och risken att befintligt tillkapad kedja blir för kort minskar. Är man nöjd med resultatet ska man dock sedan skaffa ett större bakdrev istället nästa gång man byter drivpaket, för att minska slitaget. Ju mindre framdrev desto större blir nämligen polygoneffekten (dvs att kedjan uppfattar framdrevet som en månghörning istället för en cirkel). Detta sliter på hela transmissionen eftersom det tvingar framdrevet till en ojämn hasntighet.

Därför är det bra att plocka ihop den drevkombination som ger den utväxling du vill ha men med bivillkoret så stort framdrev som möjligt. Man vinner även verkningsgrad på detta, dvs mindre förluster . Dessutom minskar slitaget på drev och kedja av den anledningen att man får fler kuggar i ingrepp.

Men det viktigasten är nog ändå att smörja och spänna kedjan rätt! :D

mvh
Jörgen
 
Om man bara vill testa så är det billigast att testta att dreva ned fram, eftersom framdrev är billiga och risken att befintligt tillkapad kedja blir för kort minskar. Är man nöjd med resultatet ska man dock sedan skaffa ett större bakdrev istället nästa gång man byter drivpaket, för att minska slitaget. Ju mindre framdrev desto större blir nämligen polygoneffekten (dvs att kedjan uppfattar framdrevet som en månghörning istället för en cirkel). Detta sliter på hela transmissionen eftersom det tvingar framdrevet till en ojämn hasntighet.

Därför är det bra att plocka ihop den drevkombination som ger den utväxling du vill ha men med bivillkoret så stort framdrev som möjligt. Man vinner även verkningsgrad på detta, dvs mindre förluster . Dessutom minskar slitaget på drev och kedja av den anledningen att man får fler kuggar i ingrepp.

Men det viktigasten är nog ändå att smörja och spänna kedjan rätt! :D

mvh
Jörgen

Okey, då är jag med. Men minska fram och behålla bak eller behålla fram och öka bak, det borde ge samma resultat, eller var jag inte med där ändå? Syftade alltså på polygoneffekten (månghörning)

Spänna kedjan är bra ;-)
 
Last edited:
Okey, då är jag med. Men minska fram och behålla bak eller behålla fram och öka bak, det borde ge samma resultat, eller var jag inte med där ändå? Syftade alltså på polygoneffekten (månghörning)

Spänna kedjan är bra ;-)

Mja, det är alltså bättre ur slitagesynpunkt att (om man kan) välja att öka på bakdrevet vid din nerdrevning, med tanke på polygoneffekten.

Ett exempel:
Om man har säg 16 kugg fram och 40 bak (hypotetiskt exempel) Så ger det förstås samma "nerdrevning" (1/8 eller12.5 %) att minska 2 kugg fram som att öka 5 kugg bak. Men det sistnämda är alltså bättre för slitstyrkan eftersom det minsta drevet, framdrevet, då kommer att bli större än i det första exemplet och därav minska polygoneffekten.


Mvh
Jörgen
 
Lånar tråden lite om det går bra...
Har en sliten kedja på hojen. Dreven ser helt ok ut, men kedjan är slut. Spänner jag kjedjan rätt och sen snurrar hjulet så är det olika spänningar på olika ställen. Kan jag byta bara kjedjan eller bör jag byta hela paketet?
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top