Byte av drivpaket på en CBR 900 RR -02 Tacksam för svar=)

Pixell_6

Sport före komfort
Gick med
3 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
cbr 954rr -02
Tänkte ge mig på att byta drivpaketet själv nu innan våren står för dörren:)
Har inte skruvat så mycket själv med hojjen än och jobbar inte direkt som mekaniker. Byter bromsar osv själv utan problem men vill gärna ha lite stödord och tips innan jag river isär grejerna:yoparty
Vad som lätt tar stryk om man inte är försiktig osv:hihi
 
Specielt avancerat är det, inte svårare en att bytta bromsar ;)

Får du bara av främre framdrevs muttern o svingbultern så är det värsta steget gjort.

Underlättar om du har något som som håller upp bakhjulet :)

Är kedjan nitad ?

Lossa framdrevsmuttern, görs lättast så länge kedjan är på för då kan du läga i växel o dra loss muttern, skulle den sitta så hårt så motorn går runt kan man lägga något mellan svingen o fäljen o hindra att sakerna snurrar.

lossa bakhjuls muttern.

Kan underlätta att släppa bakdrevsmuttrana/bultarna medans fäljen forfarande sitter på plats.

Ska kolla beskrivningen, svårt att beskriva just den modelen du har annars, annars om du behöver hjälp, rådfrågan, eller någon som bara vissar dig hur man gör så bor jag i borås, bara ett stenkast bort troligen från dig ;)
 
Tänkte ge mig på att byta drivpaketet själv nu innan våren står för dörren:)
Har inte skruvat så mycket själv med hojjen än och jobbar inte direkt som mekaniker. Byter bromsar osv själv utan problem men vill gärna ha lite stödord och tips innan jag river isär grejerna:yoparty
Vad som lätt tar stryk om man inte är försiktig osv:hihi

Detta kan kanske vara till viss hjälp men kolla spelet enligt din instruktionsbok.

http://www.s-racing.se/Docs/montering/drivpaket/Monteringsguide_drivpaket.pdf
 
Investera i Biltemas eller Julas billiga mutterknack, den lossar ditt framdrev enkelt och du slipper riskera att skada hojjen som du lätt kan göra annars om muttern trilskas. Lägg inte i växel, be en komis stå på bromsen istället det är lindrigare för växellådan. Ett nitverktyg är ett måste om du ska nita själv. Vill man fuska lite så kan man sätta i ett kedjelås och sedan rulla lite försiktigt till en verkstad som nitar åt dig när du gjort allt annat jobb själv. Passa på att fundera över om du vill ha orginaldrevning eller om du vill ändra utväxlingen när du ändå håller på.
 
5-56 för att underlätta få loss främre muttern. Ofta är det en låsplåt som ska böjas tillbaka innan muttern lossas.
Och 24 - 48 timmar med 5-56 gör det enkelt få loss muttern.
Passande hylsa dra loss främre muttern.
Momentnyckel för att dra dit muttern efteråt (och den räckte bra till för att lossa främre muttern, höll bakhjulet med bromsen.)
Man tar alltså loss muttern innan man tar bort gamla kedjan.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/
Köpte hela paketet från
http://www.addemoto.se/mc.asp
 
Tackar tackar, då ska det nog inte vara några problem:)
Ferspeedboy- Ja hör av mig om mina tekniker inte skulle fungera:)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top