Byte av bakhjulslager!

Tryptamine

Certified A-hole
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
CBR 900 RR Fighterblade
Va ute o körde idag då jag hörde en massa gnisslande o skrap ifrån bakhjulet, kände om det va glapp o det va där.. Undrar nu om det är enkelt att byta själv? Vad kostar det om man lämnar in hjulet?

Tryptamine skrev:
2537182 Va ute o körde idag då jag hörde en massa gnisslande o skrap ifrån bakhjulet, kände om det va glapp o det va där.. Undrar nu om det är enkelt att byta själv? Vad kostar det om man lämnar in hjulet?

Du har inte dåliga bromsbelagg bak då?

Sällan lagret bak är så illa så det börjar låta och gnissla. Då är det riktigt illa o sådant fall...

Inte svårt att byta själv om man är lite händig.:tummenupp

Tryptamine skrev:
2537182 Va ute o körde idag då jag hörde en massa gnisslande o skrap ifrån bakhjulet, kände om det va glapp o det va där.. Undrar nu om det är enkelt att byta själv? Vad kostar det om man lämnar in hjulet?

Hej! Jag lämnade precis in min blade reparation, 1000 kr totalt, då byttes båda bakhjulslager. Det slog och lätsom kedjan var slak. drygt 7000 mil höll de!

Allt gott!

/Rikard

Tryptamine skrev:
Det är lätt att byta, bara du är noga när du slår in lagret så det inte hamnar snett.
Kostar max 400kr för skf dubbel tätande lager att byta.

Det är enkelt att byta lagrena själv bara dom inte är helt slutkörda.
Jag menar verkligen slutkörda - så lagret går sönder när man slår ut det och yttre ringen fastnar i navet.
Lite tråkigt att få loss

Jag bytte nyss lager i bakhjulet (3 st).
Ett av lagren skar så kulorna flög, detta i en kurva också såklart! :skrämd
Som tur var gick det inte så fort men det vobbla rejält.

Fick tag i nya fina tätade skf-lager i en elektroverkstad i närheten, kostade ca 80kr st har jag för mig :tummenupp

Var enkelt att banka ut de gamla med en stor skruvmejsel via hålet i navet i fälgen, även det skurna lagret gick lätt att få ut.

Hittade lagerstorlek på sprängskisser från kawasakis sida...

Tackar!!

Tack för er expertis..
Tog av dom gamla lagren igår men får dock inte dom nya förrän i slutet av nästa vecka.. :tummenner

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back