byta vevstakslager..

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
hej alla mc åkare och gör det självare behöver lite tips från nån som är riktigt insatt i mc motorer.
byta vevstakslager och kanske vevstake..det började knacka underifrån.när jag körde som tur va stannade jag motor omeldelbar och enligt triumph meken. är det vevstakslager på 3cyl som har gått...motorn går som vanligt men man hör en liten.
knackande ljud. kan vevaxel ha tagit skada...måste man lamna in vevaxel på slipning....eller är det bara att byta vevstake och lager....
ska man passa på och byta alla lager eller behövs inte...ramlager.etc

är det nåt man kan ge sig på själv...
har bytt topplckspackning på bilen och mekkar själv..ganska mycket räcker mina kuskaper eller måste man vara fackman.........

tack för alla tips...behöver de......
motor i fråga är en triumph t595 år 97....

jojje........
 
Har ingen koll på modellen och ingen vidare erfarenhet av att riva 4-takt hoj-motorer heller :D Men med en verksadshandbok och en massa tid (jobba långsamt) är det inga större problem för den händige. Kanske en del specialverktyg som behövs här o där. Eller så får man trixa en del för att ta sig igenom. Eventuellt en del lager som måste värmas i o ur. Som sagt, när det blir jobbigt eller fel - ta det luuuungt.

Om axeln är kullagrad(kanske bara är på 2-takt? Ingen koll) måste den tas isär. Och det är ju ett specialistjobb. Passa på att byt andra lager när du ändå är igång. En del axlar behöver nya prylar för att bli bra. Kolla med firmor som har erfarenhet av just den axeln du har. Välj firma med omsorg. De flesta är förmodligen bra. Men axlar brukar ha unika egenskaper/problem som bara de som jobbat med dem, har bra koll på.

Om det är en "normalmotor" utan special. Ja visst. Kör! Det brukar visa sig i verksadsmanualen vad man har framför sig.

Lycka till

/h
 
hej håkan tack för dina ord.och tips jag ska fan i mig fixa det själv.
och som sagt lugn och stilla har hela vinter på mig......
skickar en bild på hojen halv naken men ändå..... :squid



hej då......
 

Bifogat

  • im001924.jpg
    im001924.jpg
    93.4 KB · Visningar: 284
Om lagerbanan i vevstaken inte har snurrat runt med vevaxeln allt för länge är det mycket troligt att du bara behöver slipa den med 600/1200 (uppsatt i en svarv) och sen polera lagerytan på vevaxeln och byta lager i vevstaken. Se bara till att du får rätt lagerspel. Ytan måste vara helt plan (utan längsgående spår) för att oljan ska orka hålla emot påfrestningarna.

Rätt lagerspel får du genom att använda s.k. plasti-gauge, ett litet tunt plastsnöre som kläms ihop vid "torr-montering" och avläses mot en toleranstolk. Jag har rimpor som du kan få köpa om du har svårt att få tag på sånt. Hansén Racing i 08 borde ha sådana till salu.

Köp först en verkstadshandbok för att läsa om toleranser etc.
 
jojje skrev:
hej håkan tack för dina ord.och tips jag ska fan i mig fixa det själv.
och som sagt lugn och stilla har hela vinter på mig......
skickar en bild på hojen halv naken men ändå..... :squid



hej då......

Läste anders's inlägg om vevaxeln. Ser nu att min beskrivning gäller inte för din vev. Ignorera mitt snack om axel. (Tvitakt!)

/h
 
tack andersbrink......
en fråga.. måste man balansera vevaxel ändå...eller när ska man göra det??.
sista frågan :D vad är rimpor..?????? :bow

du verkar vara insatt i det här om jag har frågor ska fråga dig...
je.je...det går väl bra att dela av dina kunskaper..... tack...


jojje.... :bow
 
jojje skrev:
en fråga.. måste man balansera vevaxel ändå...eller när ska man göra det??.
sista frågan :D vad är rimpor..?????? :bow

För att det ska vara nån vits att balansera vevaxeln bör du göra likadant med vevstakar och kolvar samtidigt, annars kan det slumpa sig att det t.o.m. kan bli en värre obalans än vad du har nu.

PlastiGauge-tråden kommer i en "pappers-rimpa", dvs en vikt papperbit som är ca 25 cm lång och 3 cm bred som har toleranstolken tryckt på sig. PlastiGauge kommer i olika storlekar/toleranser. Du ska ha den "gröna" eller "röda" tråden om du köper av fabrikatet "Mopar". Huvudsaken den kan mäta från minst 0.05 mm upp till 0.10 mm (0.002" - 0.004" tumstorlek). Förmodligen ska du ha ett spel på 0.05 mm men är det inte möjligt kan du lägga dig närmare 0.075 mm, dvs på den lite "lösa" sidan.

...efter renoveringen ska du anamma principen att aldrig tokvarva motorn när den är kall samt att aldrig tokvarva eller belasta motorn hårt inom 15 sekunder efter en varmstart.
 
Hakar på om obalans:
Anders Brink:Vad är rimliga skillnader i kolvvikt för balansens skull ? 1 gr ? 10 gr ?
(frågar för att bmw har vikttolerans 10 g f 1100 boxer twin, inte precis högvarviga, men jag tycker det låter för mycket iaf)
/u
 
ulf_lundin skrev:
Anders Brink:Vad är rimliga skillnader i kolvvikt för balansens skull ? 1 gr ? 10 gr ?

Som jämförelse, Chevrolet's V8 motorer får ha 20 grams obalans mellan sina kolvar (från fabrik). Vill man ha det perfekt, well... då är det ju 0 gram som gäller. De flesta digitala vågar har en upplösning på 5 gram... så närmare än +/- 2.5 gram kan man ju inte komma med en sån. Analoga vågar är ju sen så hiskeligt dyra... och otympliga att hålla på med.
 
Köpte en hushållsvåg f ett par hundra. Philps Essence. Visar gram med hög reproducerbarhet, åtminstone för jämförande mätning. Går utan problem få inom +- 1 gr. Kanske +- .5 gr om man har en lös .5 gr vikt att lägga dit.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Köpte en hushållsvåg f ett par hundra. Philps Essence. Visar gram med hög reproducerbarhet, åtminstone för jämförande mätning. Går utan problem få inom +- 1 gr. Kanske +- .5 gr om man har en lös .5 gr vikt att lägga dit.
/u

Intressant! Vad är maxvikten för vågen?
 
På min kära TL så blir det omslipning av vevaxeln på en motorrenoveringsfirma, annars gör jag resten själv. Får bla byta oljepump, eftersomd et kommet skräp i den, och ett par kullager kändes lite skumma också. Passar på byta allihop nu när motorn är isär, de kostar ju inte så mycket iallafall.
Har du en repbok och är någorlunda händig skalld et inte vara nått problem att riva motorn, men man kan stöta på patrull ibland närd et krävs specialverktyg, men det går ofta att lösa ändå om man är lite finurlig.

Lycka Till!
 
varför ska du slipa vevaxel var den repig...
vad är det du ska byta.???
är det så enkel jag är ganska noga och har bra koll på hur motorn
är uppbygd och hur den jobbar men ibland funderar om jag klarar av att klyva motorn själv.. innerst vet jag att jag fixar det
men ibland känner jag mig lite osäker....... kanske är lite fegis...

jag allmänt kunnig och lättlärd...
meriter.. renoverat topp på min audi.
byt topplockspackning på tjejens bil
byt drivknutar.avgassystem, renoverat trumbromsar.byt kylare
justerat ventiler på audi......plus att jag hör när en motor går ojämn eller bortfall av en cyl. etc....
hoppas att mina kunskaper räcker.........
en mc motor kan inte vara så annorlunda än bilmotor..

hoppas att det går bra för dig och din hoj....
var köper du dina reservdelar.....

jojje....
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top