Byta ut jävulsförgasarna- gsx400r

asfalt svarvare

stödhjulsförare
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
tja, så illa är det väl inte så att man ska ta till ovan sagda kraftuttryck- men, fuggarna är 2 st 2 ports av det spännande märket aisin(?) och 102% av alla som har dessa små cyklar med dessa fuggar har problem (med fuggarna asså!)
min tanke är att hitta "vanliga" fuggar, typ mikuni av nått slag och försöka knåpa ihop insugningsrör som får det hela att funka lite enklare än dessa cv historier.
4 st 28mm eller så borde väl kunna funka, blir lite pill med splitter eller länkage- men sånt går att lösa.
finns där några fördelar med just cv förgasare kontra "vanliga"- finns där då ev nackdelar med "vanliga"?
har mikuni VM på alla andra cyklar i olika storlekar, och dom funkar ju....så varför inte på denna 400??

nån insatt på fuggar som kan tala om för mej att jag ska sätta igång eller som talar om att jag ska renovera original fuggarna och sedan ställa in dom minutiöst?

//jj
 
Bytte ut CV-förgasarna på min gamla Kawa mot Mikuni VM. Har bara provstartat än så länge, men det verkar som om det ska funka bra.
Räknar med att få justera bestyckningen lite när jag väl kan provköra ordentligt, men det är ju bagateller jämfört med problemen vissa har med vakuumförgasare.

Innan bytet pratade jag lite med Christer på http://www.braigasen.com/, och han tyckte att det var en bra idé att byta till mekaniska förgasare.

Har köpt lite munstycken från Bra i Gasen, men förgasarna köpte jag från Amerrikatt. http://www.nichecycle.com/ncs/index.php/categories/fuel-air/carburetors.html#carburetor_size=49
 
Vad med förgasarna är det som krånglar?

den går dåligt på tomgång, den svarar dåligt på gas och den varvar inte som den ska. trottlarna lever rullan på ena fuggen.
läst mej till att dessa aisin(?) fuggar ska vara några rejäla as till att få gå bra när dom väl har börjat jäklas, delar är inte lätt att hitta (packningssatser).
så, för undvikande av en följetong och blodiga knogar/ panna så snurrar tanken på att göra det KISS (keep it simple stupid)

//jj
 
Ok. Har ingen erfarenhet av just dessa. Antar att du redan försökt justera. Om det är som du säger med delar samt att andra har problem med dem så är det nog vettigt att byta. Annars har de hojar jag har haft med cv förgasare varit problemfria och lättjusterade.
 
CV förgasare brukar ju fungera bra på hojar som är försedda med det original. Du har inget annat knas som läckage eller otäta ventiler? Kör du med original luftburk eller något annat? CV förgasare brukar inte fungera bra med små konfilter.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top