Byta upp sig? Vad tänka på?

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Hoj
Ute efter nytt.
Kör just nu runt med en honda CBR150R (2011), men börjar redan känna att det skulle va kul med lite mer power även fast jag bara kört hoj i 2 månader och bor i thailand där det egentligen inte behövs så mkt power (ni som varit här vet ju hur trafiken, vägarna ser ut ).

Funderar på att hyra en 600cc CBR i 2 veckor till att börja med för att känna påt lite, har aldrig kört något över 250cc förr så undrar om det är något jag bör tänka på(för att behålla livhanken hehe), eller är det bara tat lite lugnare med gasen? vill ju inte åka upp på bakhjulet ofrivilligt i patongs rusningstrafik:P

nog inga problem, man behöver ju inte köra på maxvarv där effekten finns om man inte vill.

men om du drar på så tänk på att den bromsar sämre än den accelererar, när man hoppar på en tung hoj är det nog första gången i livet man kör nåt som är snabbare 0-100 än 100-0 så tänk bara på att man får upp en jävla fart jävla fort och det tar tid att få stopp ;)

edit: btw så är det +1C och snöslask här nu :mad::mad::mad: om du undrade :rolleyes:

En 600 kubikare kommer du inte att få upp på bakhjulet om du inte sätter dig längs bak på sadeln, har spikraka armar och kastar till med huvudet bakåt när du dumpar kopplingen från stillastående i motlut, så bekymra dig inte om det. Effektskillnaden är dock enorm, du kommer att bli förvånad över hur enkelt det är att komma upp i 100+. Som du skriver behöver man inga muskelhojar i thailand med tanke på trafiken och vägarna, men jag tror knappast att folk skaffar hayabusa med turbo av rationella skäl...

Frexten, jag har en cbr125, vore en skön uppgradering att köra 150cc versionen! :)

Varför ska du byta upp dig när vägarna runt puket och i övriga thailand inte är avsedda för snabb mc körning. vägarna är ju skit överallt och trafiken är som helvete.

Sen använder du skinnställ när du kör? skulle inte tro det!

Eller vill du rejsa vid rödljusen?

Bifogat

• 100_0048.jpg
    100_0048.jpg
    250.3 KB · Visningar: 299
nog inga problem, man behöver ju inte köra på maxvarv där effekten finns om man inte vill.

men om du drar på så tänk på att den bromsar sämre än den accelererar, när man hoppar på en tung hoj är det nog första gången i livet man kör nåt som är snabbare 0-100 än 100-0 så tänk bara på att man får upp en jävla fart jävla fort och det tar tid att få stopp ;)

edit: btw så är det +1C och snöslask här nu :mad::mad::mad: om du undrade :rolleyes:

okej , min nuvarande hoj måste jag ligga på maxvarv mest hela tiden om det ska vara det minsta kul, och skjutsar jag någon så känns det ju som att åka moppe hehe.

+1 och snöslask låter för härligt, NOT. Var på en shotsbar igår som var i en frys ...hehe...stället heter sweden-bar och att känna den isande kylan fick mig att än mindre längta hem:P

En 600 är nog en bra hoj att börja på för skillnaderna mot en 1000 är gigantiska!

Om det inte finns någon grund för det jag säger så ska du inte ta det som en förolämpning då tar du det endast som en artig fråga:

Hoppas att inte jag betalar för dig?

Att göra sitt bästa är inte bra nog..

För övrigt är jag rätt avis på vädret du har

Vad annars kan man göra? Jag är ju inte dum, jag vet hur trafiken är här och kör inte över min förmåga... Finns nog ingen som kan GARANTERA att den inte kommer plussa på olycksstatistiken. (om det nu var det här ämnet du syfta på och inte mitt thailandsleverne.)

Och ja, jag förstår att du är avis på vädret, det skulle jag med va om jag befann mig i sverige:P

Misstänker att vägarna i Thailand är i ungefär samma skick som i Brasilien där jag varit en del. Där har man absolut roligast med hoj som som har lite offroad egenskaper. Satsa på en vridstark enstånka med hög markfrigång istället. I de delar av Brasilien jag har varit ngr ggr (nordöstra) har man absolut ingen nytta av en sporthoj.

Om det inte finns någon grund för det jag säger så ska du inte ta det som en förolämpning då tar du det endast som en artig fråga:

Hoppas att inte jag betalar för dig?

Har du betalat har du väl kvitto? :va

Annars håll kefften:tummenupp

Länge sedan jag var i Thai nu, har inte heller spenderat för mycket tid på Phuket men jag skulle nog skaffat något enduro-aktigt. 450 kanske om 250 inte duger... Slipper du sport-ställningen också, antar att du använder hojjen till alla vardagsbestyr, åka till krogen o sådant..

Måste finnas lite grus o sådant runt omkring där man kan åka på äventyr...

(har två veckor kvar till indonesien nu, mums...)

Har du betalat har du väl kvitto? :va

Annars håll kefften:tummenupp

Japp, har kvitto betalar varje månad, dock så är ju inte kvittot specat med "jahsoldiers uppehälle under november".

De som inte fattar vad jag menar kan hålla kefften, de som fattar har ju inte skrivit nåt ännu... :D

Varför ska du byta upp dig när vägarna runt puket och i övriga thailand inte är avsedda för snabb mc körning. vägarna är ju skit överallt och trafiken är som helvete.

Sen använder du skinnställ när du kör? skulle inte tro det!

Eller vill du rejsa vid rödljusen?

Din bild gav mig ett rejält flabb. Ser ut som 30 blodsugna moppef*kon som kommer ge allt vid grönt ljus.

Fungerar det så vid varje korsning? :D

Din bild gav mig ett rejält flabb. Ser ut som 30 blodsugna moppef*kon som kommer ge allt vid grönt ljus.

Fungerar det så vid varje korsning? :D

Bilderna är från bangkok och trafiken är ganska lugn. så moppe är att föredra:D

Bifogat

• 100_0100.jpg
    100_0100.jpg
    242.2 KB · Visningar: 146
Last edited:
har aldrig kört något över 250cc förr

Hör att det är en annan värld där. Har också hört att vi svenskar är kubik-kåta, men det stämmer ju inte, bara att skaffa det största och så är vi ju helnöjda, ja ända tills det kommer något större då. :D

Om det är STOOOR skillnad i försäkringskostnader om man går över 250cc och du gillar sporthoj så kanske Kawasaki Ninja 250R eller Aprilia RS125 vara något. Aprialian är tvåtakt, vet inte hur de ser på det i Thailand. Men både Ninja 250R och en ostrypt RS125:a ska ha runt 30 kusar vilket borde räcka för att rejsa mot en 200cc Vespa eller dylikt. :-p

Någon var inne på offroad. Låter inte som ett dumt alternativ om det är sällan man kan åka 100+ ändå.
Har själv en Honda offroad och en kawasaki streethoj med toppkåpa. Vid samma hastighet så känns det som att det går betydligt fortare på Hondan och grusväg går jättebra och lättare terräng fungerar ok. Kawasakin vill man ju knappt köra på grusväg och definitivt ingen terräng (är å andra sidan bättre om man kör lite längre sträckor eller bana).

undrar om det är något jag bör tänka på(för att behålla livhanken hehe), eller är det bara tat lite lugnare med gasen?

Är mest att köra med insidan :) fast det gäller ju oavsett kubik.
Som du själv säger, ta det lite lugnare med gasen.

Hör att det är en annan värld där. Har också hört att vi svenskar är kubik-kåta, men det stämmer ju inte, bara att skaffa det största och så är vi ju helnöjda, ja ända tills det kommer något större då. :D

Om det är STOOOR skillnad i försäkringskostnader om man går över 250cc och du gillar sporthoj så kanske Kawasaki Ninja 250R eller Aprilia RS125 vara något. Aprialian är tvåtakt, vet inte hur de ser på det i Thailand. Men både Ninja 250R och en ostrypt RS125:a ska ha runt 30 kusar vilket borde räcka för att rejsa mot en 200cc Vespa eller dylikt. :-p

Någon var inne på offroad. Låter inte som ett dumt alternativ om det är sällan man kan åka 100+ ändå.
Har själv en Honda offroad och en kawasaki streethoj med toppkåpa. Vid samma hastighet så känns det som att det går betydligt fortare på Hondan och grusväg går jättebra och lättare terräng fungerar ok. Kawasakin vill man ju knappt köra på grusväg och definitivt ingen terräng (är å andra sidan bättre om man kör lite längre sträckor eller bana).

Är mest att köra med insidan :) fast det gäller ju oavsett kubik.
Som du själv säger, ta det lite lugnare med gasen.

Skillnaden i försäkringskostnader är nog inget bekymmer, betalade 400kr för försäkring och skatt för ett år på hojjen jag har nu.
har provkört ninja 250R och det är ingen jätteskillnad mot 150 kubikaren jag har nu så risken är ju att man tröttnar snabbt där med, funderar på ninja 650R som bara är cirka 20k dyrare än 250R här, får ge 50.000 för en ny 650R.

Men som sagt, finns inte mkt vägar där det går att köra snabbare än 100 häromkring och man får alltid ha stenkoll, folk kör rakt ut i vägen, hundar springer över gatan, och man har miljoner scootrar att trängas med för det mesta. Men inte bara powern som gör att jag vill byta, de större hojarna låter ju så mkt porrigare och är sexigare i överlag:P

Skillnaden i försäkringskostnader är nog inget bekymmer, betalade 400kr för försäkring och skatt för ett år på hojjen jag har nu.
har provkört ninja 250R och det är ingen jätteskillnad mot 150 kubikaren jag har nu så risken är ju att man tröttnar snabbt där med, funderar på ninja 650R som bara är cirka 20k dyrare än 250R här, får ge 50.000 för en ny 650R.

Men som sagt, finns inte mkt vägar där det går att köra snabbare än 100 häromkring och man får alltid ha stenkoll, folk kör rakt ut i vägen, hundar springer över gatan, och man har miljoner scootrar att trängas med för det mesta. Men inte bara powern som gör att jag vill byta, de större hojarna låter ju så mkt porrigare och är sexigare i överlag:P

Jag har bott i Bangkok, Koh Lanta, Koh Chang, Laos samt varit runt en hel del överallt i Thailand (inte minst Phuket)... Har kört lite olika typer av hojar, men det som absolut var roligast och mest användbart var faktiskt motard. Du kan ju skaffa extra fälgar så kan du skifta on/offroad...

Att köra sporthoj i Thailand är rätt värdelöst faktiskt. Du vet ju själv hur vägen ser ut Kata-Karon, och skall du inåt/uppåt i landet är det ju bara mil efter mil låååååånga raksträckor. I Bangkok vill du helst inte ens köra moppe själv, där funkar vanlig taxi och MC-taxi finfint, framförallt får du inte något utrymme alls för att använda hojen som du och den vill.

Ifall du ändå skall envisas med att vilja ha ett tips om en sporthoj så är CBR400RR den hojen jag trivdes bäst med. Körde den både på Koh Chang och Phuket. Provat både 600- och literhojar, och de känns överdimensionerade för de tighta kurvorna och branta backarna, blir liksom lite berg-och-dalbanekänsla och snarare jobbigt och påfrestande än roligt och den där "frihetskänslan" alla snackar om.

Men som sagt, en Motardhoj med ett par offroaddäck på andra fälgar som du lätt kan skifta mellan tror jag du kommer att bli absolut nöjdast med.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti