Byta upp mej??

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Nu e det så att jag har blivit sugen på en piggare o lättare motard, jag kör en gammal lc4 med nyare 640 motor i, har funderat lite på en 520/525 ev. en 450. har sökt lite o läst om just 525 o alla verkar va enade om att man inte ska köra "för mycket" i vanlig fis-fart på landsväg. Var går gränsen för "för mycket" ? 1mil eller 10 mil. eller är det så att man bara inte ska ligga på samma varvtal en längre tid? Har kört lite med en kille som kör en crf 450 o den verkar inte må dåligt av att köras så som vi kör (ganska "aktivt").
Och så som jag uppfattat det så funkar en exe även om man skulle vilja bättra på tekniken på en crossbana.
En annan grej jag vill veta men inte fann svar på är hur ofta man behöver ta fram verktygen o börja skruva? olja, filter osv.
Mycket tacksam för svar.
 
Se nedan...

Nu e det så att jag har blivit sugen på en piggare o lättare motard, jag kör en gammal lc4 med nyare 640 motor i, har funderat lite på en 520/525 ev. en 450. har sökt lite o läst om just 525 o alla verkar va enade om att man inte ska köra "för mycket" i vanlig fis-fart på landsväg. Var går gränsen för "för mycket" ? 1mil eller 10 mil. eller är det så att man bara inte ska ligga på samma varvtal en längre tid? Har kört lite med en kille som kör en crf 450 o den verkar inte må dåligt av att köras så som vi kör (ganska "aktivt").

Vet flera inkl mig själv som kört roadbookrallyn med exc med 8-10h körning på en dag utan problem. Gör man detta varje dag blir det dock väldigt mkt service...

Och så som jag uppfattat det så funkar en exe även om man skulle vilja bättra på tekniken på en crossbana.

Ja det funkar alldeles utmärkt, se till bara att fjädrarna är anpassade för din vikt, annars kan de bottna vid de största hoppen

En annan grej jag vill veta men inte fann svar på är hur ofta man behöver ta fram verktygen o börja skruva? olja, filter osv.

Olja, filter och ventilspelskontroll var 15h. Efter 2 justeringar kan man nog stretcha ventilerna till 30h om man gör hyffsat lugnt, olja hade jag dock inte stretchat. Sen ska man enl manual göra storservice (kolv, lager...) var 90h men det kan man nog stretcha till 150-200h om man kör lugnt. Det finns som i alla andra fall de som kört uppåt tusen timmar utan mer än normal service och det finns de som fått ras vid 91h. Tycker du detta låter mkt så är det mig veterligen ännu värre med CRF450...

För övrigt ser jag ingen anledning till en 450 när 525 finns, min 525 04 var ungefär som min 450 03 fast med ngt mer drag och framför allt mer vrid. Tycker man 525 är för mkt så finns ju 400 som ska vara märkbart lugnare.


Mycket tacksam för svar.
 
Tack!!

mada skrev:
Se nedan...

Nu e det så att jag har blivit sugen på en piggare o lättare motard, jag kör en gammal lc4 med nyare 640 motor i, har funderat lite på en 520/525 ev. en 450. har sökt lite o läst om just 525 o alla verkar va enade om att man inte ska köra "för mycket" i vanlig fis-fart på landsväg. Var går gränsen för "för mycket" ? 1mil eller 10 mil. eller är det så att man bara inte ska ligga på samma varvtal en längre tid? Har kört lite med en kille som kör en crf 450 o den verkar inte må dåligt av att köras så som vi kör (ganska "aktivt").

Vet flera inkl mig själv som kört roadbookrallyn med exc med 8-10h körning på en dag utan problem. Gör man detta varje dag blir det dock väldigt mkt service...

Och så som jag uppfattat det så funkar en exe även om man skulle vilja bättra på tekniken på en crossbana.

Ja det funkar alldeles utmärkt, se till bara att fjädrarna är anpassade för din vikt, annars kan de bottna vid de största hoppen

En annan grej jag vill veta men inte fann svar på är hur ofta man behöver ta fram verktygen o börja skruva? olja, filter osv.

Olja, filter och ventilspelskontroll var 15h. Efter 2 justeringar kan man nog stretcha ventilerna till 30h om man gör hyffsat lugnt, olja hade jag dock inte stretchat. Sen ska man enl manual göra storservice (kolv, lager...) var 90h men det kan man nog stretcha till 150-200h om man kör lugnt. Det finns som i alla andra fall de som kört uppåt tusen timmar utan mer än normal service och det finns de som fått ras vid 91h. Tycker du detta låter mkt så är det mig veterligen ännu värre med CRF450...

För övrigt ser jag ingen anledning till en 450 när 525 finns, min 525 04 var ungefär som min 450 03 fast med ngt mer drag och framför allt mer vrid. Tycker man 525 är för mkt så finns ju 400 som ska vara märkbart lugnare.


Mycket tacksam för svar.

Precis ett sådant svar jag ville ha. inga tråkiga om att man ska söka. Tack så mycket... bli kanske till o sälja den roligaste motorcykel jag nånsin haft o köpa en ,förhoppningsvis, roligare.
 
chukabowa skrev:
Precis ett sådant svar jag ville ha. inga tråkiga om att man ska söka. Tack så mycket... bli kanske till o sälja den roligaste motorcykel jag nånsin haft o köpa en ,förhoppningsvis, roligare.

Kan garantera att en 525 är roligare än 640.

Har själv haft en 640-02 och gick sedan över till en 660-04 vilken skillnad på allt och nu igen skall jag byta till en 525 EXC-05 med motardkitt såklart..

Vad jag har läst så är KTM 525 EXC en kanon mc, håller också... :tummenupp

Skall vi köpa hos varsina nya hos Jonte och kräva riktig bra rabatt?
 
Mr R skrev:
Kan garantera att en 525 är roligare än 640.

Har själv haft en 640-02 och gick sedan över till en 660-04 vilken skillnad på allt och nu igen skall jag byta till en 525 EXC-05 med motardkitt såklart..

Vad jag har läst så är KTM 525 EXC en kanon mc, håller också... :tummenupp

Skall vi köpa hos varsina nya hos Jonte och kräva riktig bra rabatt?
bra idé. men jag tror inte jonte vill ge mej så mycket rabbat så jag har råd med en ny. inget över 60k e av intresse tyvärr.
 
chukabowa skrev:
bra idé. men jag tror inte jonte vill ge mej så mycket rabbat så jag har råd med en ny. inget över 60k e av intresse tyvärr.

Trist, hade räknat med 10K i rabatt per cykel samt bra priser på motardkitt.
 
chukabowa skrev:
men det kan du väll få ändå? det e ju lite mer än 10% i rabbat ju. inte helt omöjligt o få väll.

Det är en regel att alltid ha mellan 10-20% i rabatt, beroende på vad det är för produkt. Tänkte mest få bra priser på motardkitt, etc

Jonte säljer ändå X antal i motarder veckan till hela Sverige, så om man köper två stycken bryr sig han inte om, men man kan få riktigt bra priser på kringprodukter... Desto högre summa ju lättare att få riktigt bar priser :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top